شناسهٔ خبر: 146426 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

زاکانی در نشست خبری:

برجام ثابت کرد راه حل مشکلات نزد دشمنان نیست/ خروج آمریکا از برجام احمقانه بود

زاکانی/2 رئیس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم تصریح کرد: برجام ثابت کرد اگر راه برون رفت از مشکلات را پیش پای دشمن بجوئیم، شکست خواهیم خورد.

به گزارش«نماینده»،علیرضا زاکانی رییس کمیسیون ویژه بررسی برجام در مجلس نهم، صبح امروز(سه شنبه) در نشست خبری با عنوان «پای درس برجام» اظهار داشت: مساله هسته‌ای از زمانی آسیب خورد که در رقابت های انتخاباتی به عنوان مولفه رقابت، مورد توجه قرار گرفت.

وی افزود: ما در داخل کشور برای عبور از مشکلات فعلی، دو رویکرد داریم؛ یک رویکرد که مورد تایید رهبری است که بهره مندی از ظرفیت های منطقه ای و جهانی و ظرفیت های داخلی را شامل می‌شود.

زاکانی با اشاره به رویکرد دوم گفت: رویکرد دوم می گوید که ما باید نظم موجود جهانی را بپذیریم و وقتی بناست شکایتی داشته باشیم، بهتر است به کدخدا شکایت کنیم.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نه رویکرد تاریخی و نه یافته های عقلی، موید رویکرد دوم نیست. برجام نشان داد راه برون رفت از مشکلات را پیش پای دشمن جستن، شکست را در پیش خواهد داشت.

وی تاکید کرد: همین جا اهمیت استفاده از کارشناسان مطمئن و دقت در کارنامه، ارتباطات و پیشینه افراد بسیار اهمیت دارد. اینکه دوتابعیتی ها بخواهند برای ما تعیین تکلیف کنند و محل نفوذ میان ما و دشمن باشند، امر بسیار غلطی است.

زاکانی گفت: باید دقت کرد که ما بازیچه دیگرانی که مزدور بیگانگان هستند، نشویم. یک مزدور می تواند مسیری را برای منحرف کردن مذاکرات اساسی و درست هموار کند. امروز دستگاه قضایی و سایر دستگاه ها تاکید دارند که جاسوس هایی در تیم مذاکره کننده وجود داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم ادامه داد: متاسفانه در کشور، نگاه قبیلگی سیاسی بر مصالح ملی غلبه دارد. دولت، شورای عالی امنیت ملی، مجلس و دستگاه قضا هر کدام وظایف خاص خود را دارند. اگر نقشی که برای آن ها قائلیم، یک نقش باشد، خود را خلع ید کرده ایم. اینجا می بینیم که تعیین خطوط قرمز برای تیم مذاکره کننده از سوی رهبری، چقدر ظرفیت ساز بوده است. تیم مذاکره کننده نتوانست از این ظرفیت سازی استفاده کند. همانطور که ما هم در مجلس و دولت نتوانستیم، یک کار تیمی خوب انجام دهیم.

وی با اشاره پنهان کاری، غیرواقع گویی و توجیه گری مسئولین گفت: اگر در مسیر مذاکرات پنهان کاری نمی کردیم، اگر عجله نمی کردیم و اگر خلف وعده های دشمن را توجیه نمی کردیم، فضای عمومی کشور به طور شفاف، بالاترین حمایت را از تیم مذاکره کننده می کردند.

زاکانی تصریح کرد: ما باید طوری مذاکرات مان را به انجام می رساندیم که به صورت متناظر، اقدامات هم وزن و در نوبت های متعدد را در مذاکرات می گنجاندیم. ما آمدیم مذاکره ای انجام دادیم که داشته خود را به قیمت اندک و آن هم به طور نسیه به دشمن دادیم و در حین مذاکرات، در مقام رعب و وحشت با طرف مقابل مذاکره کردیم.

نماینده مردم تهران در مجلس نهم با بیان اینکه تحریم های کشور باید شکسته شود گفت: این قولی بود که بر مبنای آن، مذاکرات آغاز شد و رییس جمهور، رییس مجلس و وزیر خارجه روی آن تاکید داشتند. در نامه آقای روحانی به رهبری هم به صراحت تاکید شد که تحریم ها برداشته شد.

وی تاکید کرد: تحریم‌ها باید شکسته شود و برجام که روح و جسمی دارد، محترم شمرده شود. بر اساس بند ۲۸ برجام مبنی بر احترام متقابل و عدم تهدید، کسی ما را تهدید نکند و به ما احترام بگذارد و اگر وعده رفع تحریم ها وجود دارد، این تحریم ها در مقام عمل برداشته شود.

زاکانی افزود: اگر تحریم ها برداشته نمی شود، ماحصل این مذاکرات برای مسئولین و مردم، تنبه و بیداری ایجاد کند. این بیداری باید ما را در مسیری قرار دهد که توجه ها را به توامندی های داخلی جلب کند.

نماینده سابق مجلس گفت: اگر امروز دولت مذاکره می کند، خط قرمز این مذاکره، باز کردن برجام است. ما نسبت به این سند، هزار و یک حرف داریم اما این سند که هم ما و هم طرف مقابل نسبت به آن تعهد کرده ایم، ملاک ماست. یک کلمه هم نباید از برجام کم یا حتی به آن اضافه شود.

وی تاکید کرد: عده ای در داخل هستند که می گویند اشکال به ایران بازمی گردد، چون ما قرار بود امتیازات بیشتری بدهیم و هسته ای حداقل آن بوده است. ما باید در مسائل منطقه ای، موشکی و دفاعی و همچنین سایر حوزه ها هم امتیاز بدهیم، لذا به قول این ها اگر آمریکا از برجام خارج شده، به این دلیل بوده که ایران امتیازات بیشتر نداده است.

زاکانی اضافه کرد: عده ای ستون پنجم و علنا بلندگوی مستقیم دشمن در کشور هستند و دستگاه های امنیتی باید نسبت به این امورات دقت داشته باشند.

نماینده سابق مجلس افزود: عده ای در داخل هستند که علاقه مندند این تنبه و بیداری شکل نگیرد و از طریق اظهارات نادرست، مسیری را انتخاب می کنند که ماحصل آن به مغلطه خواهد انجامید.

وی گفت: اگر به سند تولید شده در جریان مذاکرات ژنو برسیم، مشخصا برای آن روز و برای آینده یک الزام را طرفین پذیرفتند و آن، قانون همه یا هیچ بود. این قانون امروز سبب شده اگر ما مدعی باشیم که برجام نابود شده، حرف صحیحی است، چون بخشی از کسانی که در طرفین برجام بودند، امروز حضور ندارند. امروز کسانی در برجام حضور ندارند که از نگاه رئیس جمهور محترم به عنوان عنصر اصلی قلمداد می شدند.

زاکانی تصریح کرد: بر اساس قانون همه یا هیچ، امروز دیگر برجام وجود ندارد اما ما معتقد هستیم که رفع تحریم ارزش این را دارد که چند هفته هم با اروپایی ها مذاکره کنیم که اگر اروپایی ها مسئولیت شکستن تحریم ها را قبول کنند، منطقا ما هم نباید پافشاری کنیم و در اصل باید بگوییم این مسیری است که اروپا دارد جور آمریکا را می کشد و از آن بالاتر در برابر آمریکا می ایستد و عملا تضمین هایی را ارائه می دهد که ماحصل آن ما می توانیم پس از دو، سه سال با خیال آسوده بگوییم که گفتاردرمانی تمام شده و حالا نوبت اقدامات عملی است. هر گونه گفتار درمانی و اطاله مذاکرات به حال مصالح ملی و انقلابی ما مضر خواهد بود.

نماینده سابق مجلس با اشاره به ضرورت وحدت و انسجام ملی گفت: خروج آمریکا از برجام وقیحانه و احمقانه بود. برجام در درون خود ظرفیت هایی داشت که آمریکا می توانست با آن ظرفیت ها، ایران را در اذهان عمومی به عنوان کشوری که برجام را رعایت نکرده، محکوم کند اما خودسری، توهم و روحیه استکباری ترامپ باعث شد که آمریکا از برجام خارج شود و بهترین امتیاز را برای ملت ایران ایجاد کند.

زاکانی گفت: امروز روزی است که باید با ملت ها و دولت ها صحبت و بدعهدی آمریکا را به آنها گوشزد کرد. امروز باید با مردم خود صحبت کرده و آن تنبه لازم را ایجاد کنیم.

وی اضافه کرد: امروز در صورت گفتار درمانی اروپایی ها و عدم تعهد نسبت به برجام، باید شناخت دقیق تری از اروپا پیدا کنیم و خود را به آنها دلخوش نکنیم، چون نظام سلطه اجزایی دارد و اروپا هم دارد نقش خود را بازی می کند. امروز اروپا در برابر آمریکا تحقیر شده است و هزینه این تحقیر شدن را باید با شکستن تحریم ها بپردازد.

رئیس کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم گفت: ما باید توسعه هسته ای خود را با سرعت آغاز کنیم و توانمندی های خود را بازگردانیم و الزامات یکطرفه ای که خودمان به طور داوطلبانه در برجام پذیرفتیم را نپذیریم و از طرف دیگر رویکرد کشور در افزایش توانمندی های داخلی و همت در تحول اقتصادی را یک اصل بشماریم و از رویکردی که توجه به بیگانگان برای حل مشکلات کشور بود، عبور کنیم.

زاکانی با اشاره به اظهارات عراقچی مبنی بر زمان ۲ ماهه برای رایزنی با اروپا گفت: این دو ماه فرصتی که آقای عراقچی به آن اشاره کرد، مذاکره برای انجام تعهدات و نه بازکردن پرونده برجام است. این خط قرمز است. بنا بود تحریم های ما برداشته شود و بنا بود که تحریم هایاضافی، اعمال نشود. این جزء شروط و خطوط قرمزی بود که شورای عالی امنیت ملی، مجلس و مقام معظم رهبری برای دولت گذاشتند.

وی تصریح کرد: اینکه آیا اروپا حاضر است تعهد خود را نسبت به ایران انجام بدهد یا خیر؛ جای سوال است. اگر حاضر نیست تعهد خود را انجام دهد، دیگر این فرصت جدید ایجاد شده هم دلیلی خواهد بود که روحیه استکباری که در آمریکا هست، جوهره اش در اروپا هم وجود دارد.

زاکانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا کشورهای اروپایی به دلیل حجم مبادلات بالایی که با آمریکا دارند، حاضرند منافع شان را زیر پا بگذارند، گفت: شما اگر به گفتار اوباما و کری مراجعه کنید، یکی از دلایل قبول برجام، این بود که ادامه تحریم ها برایشان میسر نبود و در کنگره هم این مساله بیان شد. بنابراین تحریم های سختگیرانه ای که اوباما و کری در پی آن بودند، قابل دوام نبود پس اروپا و کشورهای دیگر می توانند، تحریم ها را بشکنند زیرا آمریکا حاضر شده بود حداقل امتیاز را هم به ما بدهد.

نماینده سابق مجلس تاکید کرد: همانطور که اروپا به آمریکا نیاز دارد، آمریکا هم به اروپا نیاز دارد و در حقیقت این نیاز، دو طرفه است. اگر اروپا و سایر کشورها از عدم ارتباط با آمریکا آسیب می بینند، از آن سمت هم آمریکا به واسطه اینکه اقتصاد درست و درمانی ندارد، آسیب خواهد دید و اصلا تحمل نخواهد داشت تکانه ای که دیگران برایش ایجاد کند را تحمل کند.

زاکانی تاکید کرد: اگر اراده جمعی در اروپا در مقابل زیاده خواهی آمریکا ایجاد شود، برای آمریکایی ها تنبه و هشدار جدی خواهد بود و آن ها نمی توانند با ادعای هژمون بودن برای کل جهان، غارت گری خود را ادامه بدهند. اروپا اگر اراده کند، حتما می تواند این کار را انجام دهد، اگرچه بنده معتقدم اروپا، اراده ای برای ایستادن مقابل آمریکا ندارد چون هدف غایی آمریکا و اروپا در برخورد با ایران مشترک است.

نماینده سابق مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه پس از خروج آمریکا از برجام، رئیس جمهور اعلام کرد که یکی از اهداف ما برای حضور در مذاکرات، نشان دادن بدعهدی آمریکا به جهان بود؛ آیا این هدف در برابر هزینه هایی که متحمل شدیم، قابل مقایسه است گفت: آقای روحانی در کتاب خود به صراحت اعلام کرده مذاکره با اروپایی ها حاصلی ندارد و باید با آمریکایی ها مذاکره کنیم.

وی افزود: اگر به کتاب خود آقای روحانی به عنوان فرد اول مذاکرات استناد کنیم –این حرف هم خرده شفاهی نبوده و نمی توانند بگویند خسته بودیم و یک چیزی گفتیم- این حرف که ما می خواهیم غرب را در جهت بی اعتمادسازی آمریکا در اذهان جهان، راستی آزمایی کنیم، غلط خواهد بود. اما اگر امروز به این نتیجه رسیده اند که می خواهند این کار را انجام دهند، شایسته است که به همه نشان دهند آمریکا غیرقابل اعتماد است اما همان زمان بر اساس اعتماد به طرف مقابل مذاکرات انجام شد.

زاکانی گفت: من یک بار به آقای عراقچی گفتم، سند برجام که شما نوشتید مبتنی بر اعتمادتان به آمریکا بود؟ عراقچی گفت ما این سند را بر مبنای اینکه آمریکا دشمن ماست، نوشتیم. اما من در جواب گفتم آنچه در سند آمده حکایت از اعتماد کامل شما به آمریکاست و انسان به برادر خود هم چنین سندی نمی‌دهد!

وی اضافه کرد: ما در داخل کشور توان عبور از تحریم ها را داریم، کشوری که مرزهای گسترده ای دارد و کشورهای مختلفی در کنارش قرار دارند، تحریم ناپذیر است. از طریق روابط پولی و بانکی دو طرفه با کشورهای دیگر می توان اثر تحریم ها را کاهش داد.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: کشورهای مختلفی در دنیا هستند که فارغ از منافعی که آمریکا برای آن ها ترسیم می کند، برای خود منافعی دارند. کشورهایی مثل چین و روسیه اینگونه هستند. اگر این دو کشور، تعهدات خود را عمل کنند، بسیاری از مشکلات کشور برطرف می شود.

زاکانی افزود: باید اراده و اهتمام جدی در دولت برای پرداختن به اقتصاد وجود داشته باشد. دولت باید از امید واهی دادن پرهیز کند. این توهین است که مردم دارند مشکلات اقتصادی را احساس می کنند اما دولت بگوید که هیچ چیز نیست و همه چیز سر و سامان است و مدام هم مشغول وعده دادن باشد.

وی خاطرنشان کرد: قضیه آقای ترامپ همان قضیه آقای اوباماست و چیزی اضافه بر آن نیست اما بیشتر مشکلاتی که ایجاد شد به دلیل عدم آمادگی ما بود. مثلا رهبر معظم انقلاب در سال ۸۶ به دولت وقت اعلام کرد که مراودات خود را با دلار محدود کنید اما متاسفانه خواب آلودگی مسئولین باعث شد تا مرداد سال ۹۱ این غفلت در کشور وجود داشته باشد و پس از آن تا امروز این غفلت استمرار پیدا کرده است.

نماینده سابق مجلس تصریح کرد: ترامپ بر اساس تصور غلطی که داشت که ایران با یک تکان از درون فرو خواهد پاشید، این کار(خروج از برجام) را انجام داد اما من مطمئن هستم توانمندی های داخلی فراتر از آن چیزی است که اوباما و پس از آن ترامپ تصور می کنند.

نظر شما