شناسهٔ خبر: 146402 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

گفتگو با اروپا نهایتاً ۴ هفته زمان می‌برد

عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در گفتگویی آمریکا را مقصر اصلی برهم خوردن احتمالی برجام دانست و اظهار داشت که گفتگو با اروپایی ها ۴ هفته زمان می برد.

به گزارش«نماینده»،«سید عباس عراقچی» معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در گفتگو با تلویزیون آلمان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ایران چه تضمین هایی از اروپا می خواهد، گفت: گفتگوهای ما با اتحادیه اروپا از روز سه شنبه آغاز می شود و ما از طرف اروپایی انتظار داریم بشنویم که در مذاکرات درباره توافق هسته ای چه تضمینی مطابق با منافع ملی ما ارائه خواهند داد.

وی افزود: توافق هسته ای بر پایه دو اصل بنا شده است: یکی اینکه ما فعالیت های هسته ای خود را محدود کنیم و دیگر اینکه تحریم های علیه ایران لغو شود. ما ایده گارانتی و تضمین را مطرح کردیم، اما نخست در انتظاریم ببینیم که اروپا چه چیزی برای عرضه به ما دارد. 

عراقچی درباره پیش شرط های ایران به تلویزیون آلمان گفت: توازن توافق هسته ای بر دو پایه استوار است و چنانچه یکی از پایه ها صدمه ببیند ناخودآگاه دیگری نیز کارآیی نخواهد داشت. اکنون سوال ما  از کشورهای اروپایی این است که چگونه می توانند توافق هسته ای را  ادامه دهند؟ توافق هسته ای تنها بواسطه منفعت مردم ایران استوار بوده و دوام خواهد داشت، در غیر این صورت دلیلی بر تداوم توافق هسته ای و حضور ایران در این توافق نیست. 

معاون سیاسی وزیر خارجه ایران در پاسخ به تکرار سوالات خبرنگار شبکه آلمانی مبنی بر اینکه اروپا چگونه می تواند منافع شما را تامین کرده و چگونه می توانند به شما تضمین دهند؟ اظهار داشت: کاملا روشن است. ما در دو سال گذشته تجربیات خوبی در توافق هسته ای نداشتیم. از آنجایی که آمریکا یکی از طرف های این توافق بود به تعهدات خود پایبند نبود و این مورد منجر به این شد که طرف اروپایی هم آنطور که باید به تعهدات خود عمل نکند.

وی افزود: ما اکنون ضمانتی کافی و جامع نیاز داریم و در خلال گفتگوها به جزئیات و چگونگی آن خواهیم پرداخت.

عراقچی درباره اینکه آیا اروپا در موقعیتی هست که به ایران ضمانت های خواسته شده را بدهد، گفت: سوال خوبی است. این سوال ما هم هست.  ما گمان می کنیم که اروپا خواهان ماندن در توافق هسته ای است، اما اینکه قادر به ماندن در این توافق و حمایت از آن باشد، مسئله دیگری است که امیدواریم در خلال گفتگوها به جواب آن دست پیدا کنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه برای ما مهم لغو تحریم ها است، افزود: ادامه حضور در توافق هسته ای یکی از ارکان بوده و طبیعتا باید رکن دیگر نیز مورد توجه قرار گیرد. زمانی که فروش نفت، معاملات بانکی، بیمه و تجارت برقرار باشد ما نیز در توافق هسته ای خواهیم ماند. 

معاون سیاسی وزیر خارجه درباره اینکه رئیس جمهوری ایران چه محدوده زمانی را برای گفتگوها تعیین کرده، اظهار داشت: دکتر روحانی محدودیت و بازه زمانی برای ما تعیین نکرده و تنها گفته چند هفته. اما من گمان نمی کنم گفتگوها بیش از ۴ هفته زمان ببرد. هم زمان ما در فراخوانی درباره خروج آمریکا از توافق هسته ای و تداوم آن بدون حضور واشنگتن صحبت خواهیم کرد. 

عراقچی در بخش دیگری درباره اینکه اگر گفتگو با اروپا بی نتیجه بماند، گزینه نظامی محتمل می شود، خاطر نشان کرد: چرا انجام یک فعالیت صلح آمیز هسته ای باید دلیلی برای وقوع جنگ باشد؟ فعالیت های هسته ای جمهوری اسلامی همواره صلح آمیز بوده و صلح آمیز خواهد ماند. گمان میکنم این موضوع برای همه جهانیان به اثبات رسیده است. آمریکا با خروج از توافق هسته ای عدم پایبندی خود به آن را نشان داد و چنانچه توافق هسته ای دچار خسران شود مقصر اصلی آن آمریکا است.

برچسب‌ها:

نظر شما