شناسهٔ خبر: 146398 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

گره زدن مشکلات کشور به برجام اشتباه بود

کاظم جلالی/2 رئیس فراکسیون مستقلین: نباید همه همت ما برای حل مشکلات داخلی و اقتصادی کشور معطوف به برجام باشد، از گذشته هم شاید گره زدن و حل همه مشکلات کشور به برجام، میزانی از اشتباه بود.

به گزارش«نماینده»، کاظم جلالی رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون مستقلان با اشاره به خروج آمریکا از برجام، گفت: نباید همه همت ما برای حل مشکلات داخلی و اقتصادی کشور معطوف به برجام باشد، از گذشته هم شاید گره زدن و حل همه مشکلات کشور به برجام، میزانی از اشتباه بود.

وی با بیان اینکه ما باید به ظرفیت‌های داخلی خودمان برای حل مشکلات کشور توجه داشته باشیم، اظهار داشت: برجام یک ظرفیتی است و باید با کشورهای عضو برجام اعم از روسیه، چین، آلمان، فرانسه و انگلیس مذاکره شود، اگر آنها تضامینی بدهند که منافع جمهوری اسلامی ایران تأمین شود، طبیعی است که این مسیر می‌تواند استمرار داشته باشد.

رئیس فراکسیون مستقلان(حامیان دولت) اضافه کرد: همه می‌دانیم که معاهدات بین‌المللی، منطقه‌ای و دوجانبه از دو بخش حقوق و تکالیف تشکیل شده است، اروپایی‌ها و غربی‌ها نمی‌توانند مرتب اصرار کنند که جمهوری اسلامی ایران تکالیف خودش در برجام را به دقت انجام دهد که تاکنون نیز همین‌گونه بوده است، اما خودشان بدعهدی کنند و ما هم از حقوق خودمان برخوردار نباشیم.

جلالی با بیان اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مکررا پایبندی ایران به مفاد برجام را تأیید کرده است، اظهار داشت: طبعا این موضوع نمی‌تواند امکان‌پذیر باشد که ما یک طرفه به تعهدات خودما در اجرای برجام پایبند باشیم.

وی، هفته‌های آتی را آزمونی برای کشورهای غربی جهت مذاکره با ایران در روند ادامه اجرای برجام دانست و گفت: باید ببینیم که اروپایی‌ها چقدر قدرت دارند و می‌توانند مقابل آمریکایی‌ها بایستند و راه مذاکره و معاهده در دنیا را باز بگذارند، زیرا آمریکایی‌ها این راه را بسته‌اند و نشان دادند که قابل اعتماد نیستند.

رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس تأکید کرد: امروز توپ مذاکرات در زمین آمریکایی‌هاست، اما ما نیز در داخل نباید همه کارهای خود را به برجام متوقف کنیم، ما باید از همین امروز هم که دیر است، برنامه‌ریزی‌های خود را داشته باشیم.

رئیس فراکسیون مستقلان در پایان خاطرنشان کرد: از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با نقض عهدهای آمریکا در برجام انجام شده که باید با همت، جدیت و هماهنگی‌ همه دستگاه‌ها و نهادها آنها را پیگیری کنیم.

نظر شما