شناسهٔ خبر: 146395 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

«افشانی» می‌رود یا می‌ماند؟!

افشانی اصلاح‌طلبان شورای شهر، گزینه جدیدی را برای شهرداری تهران انتخاب کرده‌اند که نه جزو رجال است و نه سابقه مشعشعی در زمینه مدیریت دارد.

به گزارش «نماینده»، دومین شهردار تهران و چهارمین مسئول سازمان شهرداری طی یکسال گذشته، روز یکشنبه (۹۷/۲/۲۳) در شورای شهر اصلاح‌طلبان تهران انتخاب شد.

«سیدمحمدعلی افشانی» عضو سابق حزب اعتماد ملی و استاندار فارس در دولت یازدهم.

فردی که سوابق مدیریتی خرد دیگری از قبیل معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور را نیز در رزومه کاری خود دارد.

برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب در روزهای مانده به انتخاب شهردار تهران و در حالی که رقابت میان افشانی و مکارم شکل گرفته بودند اما با ایما و اشاره از این می‌گفتند که افشانی اصلاح‌طلب‌تر است.

این حرف در مجامع سیاسی به این معنی تفسیر شد که کاندیدای دیگر یعنی مکارم، حتی با اینکه حمایت مستقیم نجفی را هم داشت اما شهردار نخواهد شد. [۱]

اما این تمام ماجرا نبود و در روی دیگر انتصاب شهردار جدید تهران رخدادهایی وقوع یافته است که سرنوشت شهردار جدیدالورود را حتی با وجود اصلاح‌طلب بودنش با تلاطم مواجه می‌کند.

*خط و نشان و تذکر اُپراتورهای شورای شهر برای اعضای شورای شهر/ شما وجاهت کافی ندارید...

در روزهای منتهی به انتخاب شهردار تهران، حرف‌های عجیبی از اصلاح‌طلبان ستادی نیز به گوش رسید.

«عباس عبدی» در یک توییت با اشاره به شورای شهر نوشت:‌ «اخبار خوبی از انتخاب شهردار به گوش نمی‌رسد. امیدوارم دوستان اصلاح‌طلب اشتباه دور اول را مرتکب نشوند. بهم زدن فرایندی که تاکنون پیش آمده با همه ضعف و قوتش به نفع جامعه نیست. در فرایندهای احتمالی بعدی مشکلات بیشتر می‌شود، نه کمتر.»

«محمد عطریانفر» عضو شورای اول و از اعضای حزب کارگزاران هم طی اظهاراتی گفت: وقتی یک گروه سیاسی آمده و شورایی را تشکیل می‌دهد و به قول توسلی نیروهای نیابتی ما در شورا مستقر می‌شوند و می‌خواهند برای ما تصمیم بگیرند که از وجاهت کافی برخوردار نیستند ما هم باید با گردن کلفتی و اقتدار ایستاده و آدمی را که به درد مدیریت شهری می خورد را برای شهرداری انتخاب کنیم.

او تأکید کرده بود: من نمی‌خواهم بگویم محسن هاشمی اولین، بهترین و آخرین گزینه است اما برای برون رفت از این آسیب هیچ راهی نداریم جز آنکه با اقتدار وارد شده و از آقای (لیدر اصلاحات) به عنوان صمیمی‌ترین دوست خود توقع دارم که در این زمینه دخالت جدی‌تری کند و از سر مصلحت سنجی جامعه مناسب‌ترین گزینه را معرفی کند. [۲]

*مردی که «رجل» نیست/ آیا افشانی می‌تواند، بماند...!؟

جدای از این خط و نشان‌ها که یقینا روزهای داغ‌تری را برای شورای شهر اصلاح‌طلب تهران رقم خواهد زد اما درباره افشانی یک حقیقت مهم نیز وجود دارد که آینده او را در شهرداری تهران با اما و اگر مواجه می‌کند.

و آن اینکه افشانی «رجل» نیست...

به سخن دیگر اینکه بر اساس نظر تحلیلگران و حتی اصلاح‌طلبان ستادی، شهردار تهران باید کسی باشد که بعنوان یک رجل سیاسی شناخته شود، معادلات قدرت را بشناسد و قدرت رایزنی و تعامل با دستگاه‌های کلان نظام را داشته باشد.

چیزی که یقینا افشانی با سابقه استانداری فارس! در حدّ‌ و اندازه آن نیست.

از طرفی در سابقه او هم تشعشع خاصی در زمینه مدیریت دیده نمی‌شود و این تنها چیزی است که تهران بزرگ به آن احتیاجی ندارد!

دعوای علنی‌شده اُپراتورهای شورای شهر از یکسو و رجل نبودن افشانی از سوی دیگر، آینده‌ای تاریک را در مقابل شهرداری تهران قرار داده است.

آینده‌ای که گفته می‌شود به دوراهی «استعفا» یا «برکناری» افشانی نیز منتج خواهد شد و نوستالژی «استعفای نجفی» تکرار می‌شود.

این در حالی است که حتی زمزمه تکرار تجربه انحلال شورای اول نیز این روزها از افواه اصلاح‌طلبان به گوش می‌رسد...

***

۱_mshrgh.ir/۸۵۴۷۲۱

۲_http://www.shafaf.ir/fa/news/۴۵۹۵۰۴

نظر شما