شناسهٔ خبر: 146353 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

مازنی: اگر ادامه برجام با منافع ملی ما در تضاد باشد دلیلی ندارد آن را ادامه دهیم

مازنی عضو فراکسیون امید مجلس گفت: ما اگر ببینیم برجام در ادامه با 5 کشور و همین شرایط به نفع ملت ایران است ادامه می‌دهیم و اگر با منافع ملت ایران در تضاد باشد، ما دلیلی نمی‌بینیم که این روش را ادامه دهیم.

به گزارش«نماینده»،  حجت‌الاسلام احمد مازنی، نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، به خروج ترامپ از برجام اشاره کرد و اظهار داشت: برجام یک فرصت تاریخی برای اثبات قدرت مذاکره و گفت‌وگوی ملت ایران بود.

وی افزود: می‌گفتند ایرانی‌ها فقط جنگ‌طلب و خشن هستند و منطقی نیستند ما را مدام متهم به تروریست می‌کردند و ایران‌هراسی را در دنیا به گونه‌ای مطرح کردند که اگر یک فضای جنگی برای کشور ما فراهم می‌کردند در ملت‌های دنیا هیچکس نبود که بگوید این‌ها حق‌شان جنگ نبود. به هر حال می‌شد با این‌ها گفت‌وگو کرد.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: لذا ما در یک فضای این چنینی با 6 کشور قدرتمند گفت‌وگو و مذاکره کردیم که نتیجه آن در قالب یک تفاهم و قطعنامه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل به تصویب رساندیم.

مازنی همچنین عنوان کرد: از ابتدا هم رهبر معظم انقلاب فرمودند که آمریکایی‌ها بدعهد هستند اما ما این تجربه را نیاز داریم و تا اینجا این تجربه برای آمریکایی‌ها اثبات شد و یک مزاحم از مجموعه خارج شد.

وی ادامه داد: 5 کشور دیگر اکنون طرف گفت‌وگوی ما هستند به هر حال ما 6 کشور هستیم که در این قرارداد قرار داریم و تنها آمریکا است که به کنج عزلت رفته و تنها اسرائیل و عربستان سعودی از آن حمایت می‌کنند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی بر همین اساس اضافه کرد: اکنون حتی نه دبیرکل سازمان ملل و نه اتحادیه اروپا با او هماهنگ و متحد نیستند و با او و اقداماتش مخالف کرده‌اند و چین و روسیه هم رفتار ترامپ را نپسندیدند رؤسای جمهور آمریکا همه که با خود ترامپ گفت‌وگو مذاکره داشتند تلاش‌شان بر این بوده که رفتار او را تکمیل کنند اما فرد نامتعادلی اکنون در دولت آمریکا حاکم شده است.

مازنی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: من معتقدم که ما اگر فرض‌مان بر این باشد که طرف‌مان جنگ‌طلب است ما باید در مقابل تلاش کنیم که گفت‌وگو را ادامه دهیم و به شکلی رفتار کنیم که با یک چوب همه را نرانیم. به هر حال این همه کشور وجود دارد که قانون اساسی و حاکمیت مستقل دارند و مواضع‌شان  جدا است. در مواردی هم بر اساس منافع خودشان با یک جایی نزدیک‌تر می‌شوند و دعوا می‌کنند و ممکن است گاهی با ما و گاهی هم کنار آمریکا باشند لذا این به مصلحت ملت ایران نیست که ما در گفت‌وگوهایمان به خصوص به عنوان مقامات مسئول بگوییم حال که آمریکا بیرون رفته به سایر کشورهای باقیمانده در این توافقنامه بگوییم شما بیرون بروید.

وی همچنین عنوان کرد: این گفت‌وگو حاصل 12 سال مذاکرات بود که به اینجا ختم شد. هر چند ما می‌خواستیم که آمریکا بدعهدی نکند اما قطعاً به ضرر آمریکایی‌ها تمام شده است که از برجام خارج شدند. در درازمدت آمریکایی‌ها یک سابقه از خود برجا گذاشتند که اگر این سابقه فراموش شود توهین به همه ملت‌ها است آنها قرارداد می‌بندند و امضاء می‌کنند و بعد که رئیس‌جمهور عوض شد می‌گویند به ما ربطی ندارد اما باید خطاب به آنها گفت کشور و رژیم‌تان که هست پس چرا خارج شدید؟

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: ما مکلف هستیم حتی در تعامل با آمریکا هم بگونه‌ای بود که آمریکا هم در این فضای برجام حفظ شود اما اینکه بگوییم چه پیش می‌آید،  قابل پیش‌بینی نیست. لذا رئیس‌جمهور یک فرصتی مشخص کرد که به نظر من نوعی ضرب‌الاجل است که تیم مذاکره‌کننده تلاش و مذاکره کنند.

مازنی یادآور شد: اگر ما ببینیم برجام در ادامه با 5 کشور و همین شرایط به نفع ملت ایران است ادامه می‌دهیم و اگر با منافع ملت ایران در تضاد باشد، ما دلیلی نمی‌بینیم که این روش را ادامه دهیم و چند راه در این صورت پیش‌بینی شده که ان‌شاءالله به مرور از گزینه‌های روی میزمان استفاده می‌کنیم.

نظر شما