شناسهٔ خبر: 146315 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

اروپا نمی‌تواند هم با ترامپ باشد، هم با ایران/ گره زدن سرنوشت کشور به برجام سیاستی اشتباه بود

برجام یک کارشناس مسائل هسته‌ای گفت: اروپایی‌ها از یک طرف به ترامپ قول می‌دهند اگر برجام را بپذیری ایران را متقاعد خواهیم کرد که در مورد موشکی هم با ما مذاکره کند بدون اینکه با طرف ایرانی مشورت کنند. این نکته‌ای است که آن‌ها برای حفظ اعتبار خود در برجام از جیب ایران خرج می‌کنند.

به گزارش «نماینده» مرتضی غرقی، کارشناس مسائل هسته‌ای، در خصوص اظهارات عضو سابق تیم مذاکره کننده آمریکا مبنی بر اینکه حفظ برجام فقط به دست اروپا و ایران خواهد بود، گفت: بازی آمریکا همچنان ادامه دارد و فشارها علیه ایران تمامی ندارد ما باید با توجه به تجربه یک سال اخیر از رفتار ترامپ نوعی برنامه ریزی کنیم که برجام از دستور کار دولتمردان و مردم کشور خارج شود.  

وی تصریح کرد: برنامه ریزی براساس برجام در صورتی که عملیاتی نشود مردم و کشور را با مشکل روبرو خواهد کرد. بر این اساس یکی از مشکلات دولتمردان ما این بوده که وضعیت کشور را به برجام گره زدند.

غرقی با انتقاد از بازی دوگانه اروپایی‌ها در قبال برجام گفت: اروپا باید شفاف سازی کند و یکی به نعل و یکی به میخ زدن اروپایی‌ها شرایط را برای ایران سخت‌تر می‌کند.  

این کارشناس مسائل هسته‌ای با مخاطب قرار دادن کشورهای اتحادیه اروپا گفت: شما نمی‌توانید بگویید هم با ترامپ هم با ایران، هم با برجام و هم بدون آن بلکه اروپایی‌ها باید بگویند آیا در مورد برجام نقطه نظر مشخص دارند یا خیر؟

وی ادامه داد: اروپایی‌ها از یک طرف به ترامپ قول می‌دادند اگر برجام را بپذیری ایران را متقاعد خواهیم کرد که در مورد موشکی هم با ما مذاکره کند بدون اینکه با طرف ایرانی مشورت کنند. این نکته‌ای است که آن‌ها برای حفظ اعتبار خود در برجام از جیب ایران خرج می‌کنند در حالی که می‌توانند برای حفظ عملی برجام از طریق بانک‌های کوچک خود مبادلات درون بانکی در ایران را کلید بزنند مبادلات دلاری و بین المللی را از رده مراودات خود دور کنند، اما در همین حد هم ملاحظاتی دارند و تمایل ندارند آمریکا را نگران کنند و همین مورد ایران را دچار سردرگمی کرده است.  

غرقی در خصوص خروج ایران از برجام با شرایط پیش آمده گفت: به نظرم ایران باید آخرین کشوری باشد که از برجام خارج می‌شود، چون در صورت خروج از برجام جو تبلیغاتی علیه ما ایجاد می‌شود و آمریکا و اروپا بیش از گذشته با هم متحد می‌شوند، اما در صورت حضور در برجام ایران می‌تواند مثل اروپا تنها حضور صوری داشته باشد.  

این کارشناس مسائل هسته‌ای با انتقاد از اینکه اروپایی‌ها شفاف عمل نمی‌کنند و همین اقدام آن‌ها آمریکا را جریح کرده است، گفت: آمریکا می‌بیند از یک طرف اروپا از او حمایت می‌کند و از طرف دیگر می‌تواند با چین و روسیه نیز رایزنی کند، اما با همه این شرایط گره زدن سرنوشت کشور به برجام سیاستی اشتباه بود که باید اصلاح شود.  

وی افزود: سازوکار خروج از برجام را نباید خودمان کوک کنیم، اما با حضور در برجام تنها به تعهداتی عمل کنیم که طرف مقابل نیز به آن متعهد است.  

غرقی در پایان خاطرنشان کرد: اروپا مطمئن باشد در منطقه کشوری مثل ایران اگر بر فرض محال هم پیمان آمریکا بشود چین و روسیه و خود اروپا بزرگترین ضرر را خواهند کرد.

نظر شما