شناسهٔ خبر: 146313 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

کاخ سفید: ممکن است در روزهای آینده تحریم‌های بیشتری علیه ایران اعمال کنیم

کاخ سفید سخنگوی کاخ سفید گفت: آمریکا متعهد است از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

به گزارش «نماینده»، «سارا سندرز»، سخنگوی کاخ سفید در کنفرانس خبری روز چهارشنبه سوال یک خبرنگار درباره اظهارات وزیر خارجه عربستان در خصوص دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای را پاسخ نداد و گفت که کاخ سفید متعهد به جلوگیری از دستیابی ایران به «سلاح هسته‌ای» است.  

«عادل الجبیر»، وزیر خارجه رژیم عربستان سعودی روز چهارشنبه در گفتگو با «سی‌ان‌ان» گفت: «ما تصریح کرده‌ایم که اگر ایران به توانمندی [نظامی] اتمی دست یابد، ما هم این کار را خواهیم کرد.»

یک خبرنگار پرسید: «عربستان سعودی گفته که اگر ایران به دنبال سلاح برود آن‌ها هم همین کار را خواهند کرد. آیا آن‌ها از حمایت دولت [آمریکا] برخوردار خواهند بود؟»

سندرز گفت: «در حال حاضر از سیاست خاصی برای اعلام درباره این موضوع با خبر نیستم، اما می‌توانیم ایران را بگویم که متعهد هستیم اطمینان حاصل کنیم ایران سلاح هسته‌ای نخواهد داشت.»

سندرز همچنین تصریح کرد بعد از خروج آمریکا از برجام، تمامی تحریم‌هایی که به موجب این توافق رفع شده بودند علیه ایران باز خواهند گشت.  

وی گفت: «تمامی تحریم‌های قبل از این توافق باز خواهند گشت. در حال آماده شدن برای اعمال تحریم‌های جدید هستیم که ممکن است از هفته آینده معرفی شوند.»

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال ۱۳۹۴ به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد.  

ترامپ سرانجام روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

نظر شما