شناسهٔ خبر: 146250 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

تصویب لوایح سه گانه FATF موجب گشایش بانکی نمی شود

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: اگر لوایح سه گانه FATF تصویب شود، حساب های بانکی ما در اختیار آمریکا قرار می گیرد ولی باز هم گشایش های بانکی اتفاق نمی افتد.

به گزارش «نماینده»، سیدامیرحسین قاضی زاده، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، با اشاره به رد سه لایحه مربوط به FATF در فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: مهمترین سوال ما این است که چرا باید تحت فشار یک NGO خارجی که دارای اعتبار نیست قوانین و مقررات خود را تغییر دهیم؟

وی افزود: یک زمانی حقوقدانان ما در کشور به این نتیجه می رسند که قوانینی باید اصلاح شود، اصلاح این قوانین هیچ اشکالی ندارد اما اینکه شروطی از سوی یک NGO خارجی اعلام شود و ما برای تحقق آن شروط اقدام به اصلاح قوانین داخلی کنیم اشتباه است.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت:کنوانسیون پالرمو ۱۱ سال است که در دولت های مختلف به مجلس می آیند و می رود و امروز FATF شرط گذاشته که باید این کنوانسیون به تصویب برسد.

وی ادامه داد: کنوانسیون مبارزه مالی با تروریسم، کنوانسیون دیگری است که FATF ایران را ملزم به تصویب آن کرده است، این در حالی است که تعریف ما از تروریسم با تعریف غرب و آمریکا متفاوت است. آمریکا، سپاه پاسداران، سپاه قدس و مدافعان حرم را تروریسم اعلام کرده است. در صورتی که به این کنوانسیون بپیوندیم دچار تحریم داخلی خواهیم شد.

قاضی زاده گفت: نمایندگان معتقدند اگر قرار بود ما چیزی گیرمان بیاید در برجامی که ۲۶ وزیر خارجه در جریان تصویب آن دخالت داشتند و به تصویب شورای امنیت رسید موفق می شدیم. ایران فعالیت های هسته ای خود را تقریبا تعطیل کرد اما چیزی گیرش نیامد، حالا بیاییم کل نظام های بانکی و اطلاعات شخصی افراد مان را طبق FATF در اختیار غرب قرار دهیم.

وی ادامه داد: با تصویب این قوانین کل حساب های بانکی ما در اختیار آمریکا و دولت های غربی قرار می گیرد، باز هم غرب به تعهدات خود  عمل نخواهد کرد، گشایش های بانکی اتفاق نمی افتد و فقط ضریب امنیت ملی کاهش یافته و دسترسی دشمنان به اطلاعات کشورمان آسان تر می شود.

نظر شما