شناسهٔ خبر: 146229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

اروپا اهتمام خود را برای تحقق اهداف برجام به نمایش بگذارد

عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران گفت: از سایر طرفهای برجام مخصوصا اروپایی‌ها انتظار است که نه تنها در حرف، بلکه در عمل نیز نهایت اهتمام را در راستای محقق ساختن اهداف برجام به نمایش بگذارند.

به گزارش «نماینده» دور سوم رایزنی های سیاسی ایران و سوئد روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۹۷ به ریاست خانم آنیکا سودر قائم مقام وزارت امور خارجه سوئد و سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان در تهران برگزار شد.  

در این گفتگوها خانم سودر ضمن تاکید بر اراده سیاسی دولت متبوعش برای تداوم و گسترش رایزنی ها، همکاری ها و تعاملات دو کشور در ابعاد و حوزه های مختلف اعم از دوجانبه، منطقه ای و بین المللی، اعلام کرد: برجام یک رسالت امنیتی و عدم اشاعه دارد، لذا اروپا بصورت متحد و یکپارچه از حفظ و اجرای آن حمایت می کند. برای تداوم حیات برجام ضروری است از همه تلاش ها و فرصتها بهره حداکثری گرفته شود. وی ابراز امیدواری کرد دولت آمریکا در نتیجه تلاش ها و تحرکات بین المللی که در حال انجام است نهایتا تصمیم بگیرد برجام را محترم شمرد.

عراقچی نیز در این دور از رایزنی ها با تاکید بر اهمیت حفظ و اجرای برجام در رهگذر توسعه و گسترش همکاری ها و مبادلات در عرصه های مختلف، اظهار داشت: سرنوشت برجام که دستآورد بزرگ دیپلماسی در عرصه بین المللی است، در نتیجه رفتارهای زورمدارانه و بدعهدی های دولت ترامپ در معرض خطر و نابودی قرار گرفته است. برجام قبل از هر چیز یک توافق امنیتی در حوزه عدم اشاعه است و هر گونه برخورد با آن منجر به تضعیف نظام عدم اشاعه و تعمیق و تشدید بحران ها در منطقه شده و همه ما را در برابر انتخاب میان امنیت و عدم امنیت قرار خواهد داد.

وی افزود: از سایر طرفهای برجام مخصوصا اروپایی ها انتظار طبیعی و معقول این است که نه تنها در حرف بلکه در عمل نیز نهایت اهتمام را در راستای محقق ساختن اهداف این توافق راهبردی که می تواند منجر به استقرار صلح و ثبات واقعی مخصوصا در منطقه شود به نمایش بگذارند.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه تاکید کرد: هر گونه تلاش برای مرتبط ساختن برجام با دیگر موضوعات و در پیش گرفتن سیاست دلجوئی و دادن جایزه به ناقض برجام یعنی آمریکا، ناشی از برداشت ها و رویکردهای غلط است و وضعیت منطقه و جهان را بسیار پیچیده تر خواهد ساخت. برجام یک تجربه و انتخاب بزرگ تاریخی است و موفقیت آن در پرتو تلاش و حمایت مشترک و همگانی متضمن منافع برای کل جهان خواهد بود.

نظر شما