شناسهٔ خبر: 146214 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

خروج از برجام یکی از گزینه‌های احتمالی ایران بعد از اعلام نظر طرف آمریکا

ظریف وزیر امور خارجه با اشاره به مذاکره با جان کری پیرامون برجام گفت: آمریکا تنها یک دولت مستقر در کاخ سفید نیست، در آمریکا مجموعه‌ای از افکار عمومی، گروه‌های لابی، فشار و مطالعاتی سیاستی را پیش می‌برند.

به گزارش «نماینده»، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه درباره رایزنی وزیر امور خارجه ایران با جان کری و دولت قبل آمریکا درباره برجام گفت: در سفر خود به نیویورک با افراد مختلف خارج از دولت آمریکا که در گذشته در مذاکرات ۵+۱ حضور داشتند و از گروههای تصمیم‌ساز و نخبگان سیاسی هستند، گفت‌وگو کردم تا واقعیات را به آنها منتقل کنیم.

*مذاکره با نخبگان و تصمیم‌سازان آمریکایی برای انتقال واقعیت درباره برجام

وزیر امور خارجه  ادامه داد: واقعیت آنکه جمهوری اسلامی تاکنون برجام را رعایت کرده و کشور جدی در صحنه بین‌الملل است اما در مقابل آمریکایی‌ها به برجام پایبند نبودند که این نشان از غیرقابل اعتماد بودن آمریکایی‌ها دارد.

وی با یادآوری اینکه در این مذاکرات بر تاثیرگذاری این رفتارها بر وجهه آمریکا در صحنه بین‌المللی تاکید شد، تصریح کرد: در حقیقت نخبگان سیاسی آمریکا می‌بایست این حرف‌ها را شنیده و منتقل کنند لذا این مذاکرات به شکل مفصل انجام گرفت.

*تمام افراد دارای نفوذ سیاسی در آمریکا در روند تصمیم‌گیری تاثیر گذارند

ظریف در مورد تاثیرگذاری جان کری در دولت ترامپ، گفت: در آمریکا همه افراد که دارای نفوذ سیاسی هستند می‌توانند در روند تصمیم‌سازی تاثیرگذار باشند، آقای جان کری و دیگر افراد حزب دموکرات در دولت ترامپ تاثیر ندارند اما آمریکا تنها یک دولت مستقر در کاخ سفید نیست، آمریکا مجموعه‌ای از افکار عمومی و گروه‌های لابی و فشار و مطالعاتی است که مجموعه‌ای این عوامل سیاستی را پیش می‌برد.

وی ادامه داد: در سفر خود به نیویورک با افراد گوناگون و موثر در حزب جمهوری‌خواه، حزب دموکرات، رسانه و گروه‌های مطالعاتی مذاکره شد که مجموعه آنها باید به کار گرفته شود، کشورهای دیگر برای انجام چنین ملاقاتی ده‌ها و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه می‌کنند تا هماهنگ و برگزار شود زیرا این گفت‌وگوها و انتقال پیام‌ها تاثیرگذار است.

*دولت سناریوهای کم تاثیر بر زندگی مردم را پیش‌بینی‌ کرده است

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در ادامه در خصوص آینده برجام، گفت: جمهوری اسلامی بر اساس منافع خود تصمیم می‌گیرد و اقدام آمریکا در صورتی که تصمیم اشتباه پیش‌بینی شده را اتخاذ کند، به نفع آمریکایی‌ها نخواهد بود. جمهوری اسلامی پیش‌بینی‌های لازم را کرده تا تصمیم آمریکا تاثیری بر زندگی مردم نداشته باشد البته دولت از گذشته پیش‌بینی‌هایی کرده و به مسئولان ذی ربط اطلاع‌رسانی شده است.

ظریف ادامه داد: خروج از برجام در حوزه بین‌المللی نیز قطعا به انزوای آمریکایی‌ها منجر خواهد شد بنابراین در صورت اتخاذ چنین تصمیمی آمریکایی‌ها در حوزه بین‌المللی منفعتی نخواهند بُرد، در واقع منافع ایران باید در برجام تضمین شود در غیر این صورت اگر آمریکا بخواهد به روش‌های مختلف به جمهوری اسلامی فشار اقتصادی اعمال کند، ایران قطعا واکنش مناسب از خود نشان می‌دهد.

*خروج از برجام یکی از گزینه‌های احتمالی ایران بعد از اعلام نظر طرف آمریکایی

ظریف یادآور شد: جمهوری اسلامی انتخاب‌های گسترده‌ای دارد که خروج از برجام یکی از گزینه‌هاست، تکلیف نهایی روز بیست و دوم اردیبهشت‌ماه تعیین خواهد شد.

وزیر امور خارجه دولت دوازدهم در پایان در مورد تمدید موقت برجام از سوی طرف آمریکایی، گفت: نمی‌توان در حال حاضر اظهارنظری در این رابطه اعلام کرد؛ باید منتظر ماند تا ترامپ تصمیم خود را در بیست و دوم اردیبهشت ماه اعلام کند.

نظر شما