شناسهٔ خبر: 146164 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

هاشمی: اتفاق خاصی با خروج آمریکا از برجام نمی‌افتد

محمد هاشمی عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: با خروج آمریکا از برجام اتفاق خاصی نمی‌افتد و وحدت و انسجام مردم ایران در برابر فشارها بیشتر خواهد شد.

به گزارش «نماینده»، محمد هاشمی عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به پایان مهلت ۹۰ روزه و احتمال خروج آمریکا از برجام، اظهار کرد: برجام یک توافق‌نامه بین‌المللی بوده و برای کشورهای عضو لازم‌الاجراست، لذا با خروج یک کشور از این معاهده اتفاق خاصی نمی‌افتد و وظیفه دیگر اعضاء تعهد به مفاد برجام است.

وی افزود: آمریکا اگر از برجام خارج شود اعتبار بین‌المللی خود را بیش از پیش از بین خواهد برد و باید به این مسئله توجه کرد که مشکل ما با آمریکا با امضای قرارداد برجام شروع نشده، چرا که پیش از پیروزی انقلاب نیز زمانی که امام خمینی (ره) اعلام کردند که می‌خواهند به ایران بازگردند، آمریکا تلاش کرد تا در ایران کودتا برپا کند.

هاشمی تصریح کرد: لذا آمریکا از ابتدای پیروزی جمهوری اسلامی دشمن ما تلقی شده و بیش از ده‌ها توطئه علیه ایران به راه انداخته، لذا چه در برجام بماند و یا نماند، درصدی از تیرگی این رابطه کم نخواهد شد.

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام  بیان کرد: تاریخچه ۴۰ ساله پیروزی انقلاب اسلامی نشان داده که دولتمردان آمریکایی در ادبیات خود همواره خواهان تغییر رفتار ایران و یا براندازی نظام جمهوری اسلامی بوده‌اند، لذا مشکل آنها با ما بر سر برجام نیست.

وی ادامه داد: معتقدم با خروج آمریکا از برجام اتفاق خاصی نخواهد افتاد، البته ممکن است آنها بخواهند فشارها و جنگ روانی را علیه جمهوری اسلامی ایران افزایش دهند، اما مردم ما نشان داده‌اند که در برابر فشارها وحدت و انسجامشان بیشتر می‌شود و تحمل و کارایی‌شان نیز افزایش می‌یابد.

هاشمی با اشاره به راه‌های برون‌رفت از شرایط اقتصادی در دوران تحریم‌های احتمالی، تأکید کرد: در نظام سیاسی کشور ما وحدت و انسجام و مشارکت مسئولان و مردم حرف اول را می‌زند، لذا مسئولان باید یکپارچه بوده و منافع ملی را به اولویت‌های حزبی و جناحی ترجیح بدهند.

عضو پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در حوزه اقتصادی اگر فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه هرکاری را مردم می‌توانند انجام دهند به آنها واگذار کنید را اجرا کنیم و دستگاه‌های نظارتی تنها به بُعد وظایف نظارتی خود بپردازند، مشکلات اقتصادی از کشور رخت برخواهند بست.

وی اذعان کرد: همچنین تولیدکنندگان داخلی باید به گونه‌ای به تولید محصولات بپردازند که قابلیت رقابت در بازار را داشته باشند. همچنین بهتر است که به منظور تقویت اقتصاد کشور از قیمت محصولات تولید شده در داخل کشور کاسته شود.

هاشمی در پایان خاطرنشان کرد: اگر چنین حالتی میسر شود، مشکلات اقتصادی کشور حل خواهند شد، چرا که ایران ظرفیت تولیدی بیش از جمعیت خود را داراست، به نحوی که ما می‌توانیم برای ۳۰۰ الی ۴۰۰ میلیون نفر تولید کالا داشته باشیم و بدیهی است که چنین ظرفیت بالایی نیاز به بستری برای صادرات و ایجاد بازار مصرف دارد.

نظر شما