شناسهٔ خبر: 146143 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

سیاسی شدن آفت امروز شورای شهر

پیرهادی عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای شهر در پنجمین دوره خود گرفتار مسائل و بازی‌های سیاسی شده است، گفت: سیاسی شدن شورا به منزله دور شدن از انجام وظایف و عدم خدمت‌رسانی به شهروندان است.

به گزارش «نماینده»، محسن پیرهادی با تبیین اهمیت شوراها در قانون اساسی گفت: شوراها در قانون اساسی از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند به نحوی که در اصل ۷ و ۱۰۰ قانون اساسی به این موضوع پرداخته شده است.

وی ادامه داد: بر اساس قانون اساسی مردم در شوراها نقش‌آفرین هستند و با فرستادن نمایندگان خود به شوراها می‌توانند عهده‌دار بسیاری از مسائل فرهنگی و اجتماعی شهرها باشند.

به گفته عضو سابق شورای شهر در حال حاضر ۱۲۰ هزار نفر در شوراهای شهر و روستا در حال انجام وظیفه هستند. آمار قابل توجهی در شورای اسلامی شهر و روستا که بیانگر اعتماد مردم به نمایندگان شورای اسلامی است.

وی گفت: بی‌شک شوراها باید نمایندگان تام مردم باشند و مطالبات آنها را بدون کوچک‌ترین شک و شبهه‌ای به طور کامل به منصه ظهور برسانند.

پیرهادی اضافه کرد: متأسفانه با آنکه نزدیک به ۱۹ سال از تشکیل شورای اسلامی شهر و روستا می‌گذرد شوراها همچنان نتوانستند در انجام وظایف خود به مردم موفق عمل کنند. در حالی که شوراها علاوه بر ارائه خدمات مخصوص به خود می‌توانند عهده‌دار نقش‌های بزرگ‌تری هم باشند.

عضو سابق شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: هر چند که هدف از تشکیل شورای شهر و روستا رفع مشکلات مردم بوده است، اما متأسفانه روند انجام امور هنوز کامل و رضایت‌بخش نیست و آفت امروز شوراها اهتمام به مسائل سیاسی است تا پیگیری موضوعات شهری و اعاده مطالبات عمومی است.

وی گفت:‌از سوی دیگر در پاسخ به این عدم چرایی باید گفت واگذاری قدرت، اختیارات، بودجه و اعتبارات خود به دست مردم نیستند چرا که همه به دنبال فربه‌نمودن خود هستند و افزایش اختیارات و صاحب قدرت شدن خود را دنبال می‌کنند.

وی یادآور شد:‌از این رو هر گز تمایلی به واگذاری مسئولیت ها به مردم و نهادهای مردمی را ندارند. متأسفانه هر دولت، ‌مجلس و گروهی که صاحب مسئولیت شده‌اند به دنبال افزایش اختیارات خود بوده‌اند.

وی با تأکید بر سیاسی شدن شورای پنجم و عدم برآورده کردن انتظارات شهروندان در این دوره گفت:‌متأسفانه شورای شهر در پنجمین دوره خود گرفتار مسائل و بازی‌های سیاسی شده است. سیاسی شدن شورا به منزله دور شدن از انجام وظایف و عدم خدمت‌رسانی به شهروندان است.

وی در ادامه افزود: بی‌شک این مسئله بی‌شک محرز است که مسئولینی که به دنبال امور سیاسی، ‌حزبی  و باندبازی باشند در بین مردم جایگاهی ندارند و از این رو با نزدیک شدن به یکسال از عمر کاری شورای پنجم و عدم برآورده کردن مطالبات مردمی توصیه می‌شود نمایندگان تمرکز خود را به صورت اساسی بر پاسخگویی به مطالبات مردمی قرار دهند چرا که بی‌توجهی به اعاده نیازهای فرهنگی، عمرانی شهر منجر به روی‌گردانی مردم و عدم اعتماد مردم به مسئولین می‌شود.

نظر شما