شناسهٔ خبر: 146090 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

مازاد درآمد نفت کجا هزینه می شود؟

قرارداد نفتی.jpg عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت نفت به نفع ایران تمام می شود بیان داشت که قانون برای مازاد درآمد برنامه ریزی دارد.

به گزارش «نماینده»، حسینعلی حاجی دلیگانی با اشاره به اینکه هر بشکه نفت در حال حاضر ۷۵ دلار فروخته می‌شود، اظهار داشت: در بودجه سال ۹۷ در نظر گرفته شد که هر بشکه نفت ۵۵ دلار فروخته شود در حال حاضر این رقم به ۷۵ دلار رسیده، اما درآمد این بخش به کشور وارد نمی‌شود.  

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی توضیح داد: بخشی از پول فروش نفت به صورت نقدی به کشور وارد می‌شود و بخش دیگر با روش‌های محتلف تسویه می‌شود، اما اکنون که شاهد مازاد درآمد از فروش نفت هستیم باید درآمد مازاد طبق قانون در هزینه‌های دیده شده مصرف شود.

افزایش قیمت فروش نفت به ضرر کشور نیست
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید براینکه افزایش قیمت فروش نفت به ضرر کشور نیست، بیان داشت: در قانون پیش بینی شده است که مازاد درآمد دولت از فروش نفت در چه مواردی هزینه شود بنابراین نگرانی در این باره که دولت چه عملکردی در این زمینه باید داشته باشد، وجود ندارد.

اگر افزایش درآمد به قدری باشد که در قانون برای آن تکلیفی وجود نداشته باشد نسبت به اصلاح قانون بودجه اقدام می‌شود
وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته کسری بودجه داشته‌ایم، گفت: افزایش قیمت فروش نفت در جایی غیر از آنچه قانون گفته است صرف نمی‌شود، اما با توجه به اینکه در سال گذشته حدود ۲۴ هزار میلیارد تومان از بودجه پیش بینی شده محقق نشد با افزایش قیمت نفت می‌توانیم تا حدودی کسری بودجه را جبران کرد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با وجود اینکه در قانون بودجه برای مازاد درآمد ردیف‌هایی در نظر گرفته شده است، با این حال اگر افزایش درآمد به قدری باشد که در قانون برای آن تکلیفی وجود نداشته باشد نسبت به اصلاح قانون بودجه اقدام می‌شود، اما بعید می‌دانیم که با فروش هر بشکه ۷۵ دلار به درآمدی دست پیدا کنیم که قانون برای آن برنامه‌ای نداشته باشد.

حاجی دلیگانی در این باره که چرا قیمت فروش هر بشکه نفت در بودجه بیش از ۵۵ دلار در نظر گرفته نشد، توضیح داد: دولت لایحه بودجه و اعداد وارقام را پیشنهاد می‌دهد و نمایندگان با توجه به بررسی ها، بودجه را مصوب می‌کنند، در این باره باید گفت که گاهی مسائل قابل پیش بینی نیست به همین جهت ما طبق اتفاقات روز اعداد و ارقام را در نظر می‌گیریم.

بشکه نفت
وی گفت: با توجه به شرایط اقتصادی گذشته، کسی باور نداشت که مجدد وضعیت اقتصادی از لحاظ قیمت‌ها بهبود پیدا می‌کند، اما در دو سال گذشته شاهد افزایش درآمد دولت از سه محل قیمت فروش نفت خام صادراتی، افزایش صادرات و افزایش درآمد ارزی، بوده‌ایم از این محل‌ها ۱۱ هزار میلیارد تومان درآمد زایی شده است که انتظار می‌رود امسال نیز چنین روندی طی شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر رصد قانون بودجه اظهار داشت: اعضای کمیسیون برنامه قانون بودجه را رصد می‌کنند تا در صورتی که درآمد کشور افزایش پیدا کرد قانون بودجه را در جهت آغاز پروژه‌های جدید اصلاح کند.  

نظر شما