شناسهٔ خبر: 145917 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

مخالفان:حل مشکلات فرهنگیان با درآمدزایی در آموزش و پرورش و تاسیس بانک فرهنگیان/موافقان: آموزش وپرورش نباید به سمت بنگاهداری برود

مجلس نمایندگان مخالف و موافق رد طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نظرات خود را بیان کردند.

به گزارش «نماینده»، نمایندگان در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۵ اردیبهشت ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان رسیدگی به رد طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش نظرات مخالف و موافق خود را ارائه کردند.

مخالفان: ضرورت تاسیس بانک فرهنگیان

علی ادیانی به عنوان نخستین مخالف رد طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش گفت: بانک سرمایه در حال حاضر مختص فرهنگیان نیست و صرفا مقداری از سهام آن ها را دارد.

نماینده مردم قائمشهر و سوادکوه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش از انقلاب بانک فرهنگیان داشتیم که از بین رفت لذا لازم است برای حل مشکل فرهنگیان مجددا اقدام به تاسیس بانک فرهنگیان کنیم.

نادر قاضی‌پور به عنوان دومین مخالف رد این طرح بیان داشت: بر اساس این طرح قرار است یک درصد درآمد شرکت‌های دولتی به وزارت آموزش وپرورش تعلق گیرد که باعث حل مشکلات فرهنگیان می شود.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر در لایحه بودجه سهم قابل توجهی برای فرهنگیان درنظر گرفته شده بود این طرح را ارائه نمی‌کردیم، اظهار داشت: کمیسیون برنامه و بودجه ظاهرا اطلاعی از مشکلات حاد آموزش و پرورش ندارد لذا خواهشمندیم به رد این طرح رأی ندهید.

محمدحسین فرهنگی نیز به عنوان مخالف پایانی رد طرح مذکور با بیان اینکه نیمی از کارکنان دولت در موسسه ای هستند که یکی از مهم ترین فعالیت های جاری کشور یعنی تعلیم و تربیت را برعهده دارد، گفت: مشکلات عدیده مدارس تاکنون حل نشده و این طرح در راستای حل این مشکلات است.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه با تاکید بر اینکه نباید به علت برخی ایرادات این طرح، صورت مسئله پاک شود، خاطرنشان کرد: مملکت پولی ندارد که به آموزش و پرورش بدهد از این رو خود وزارتخانه باید تولید کرده و از محل تولیدات درآمدزایی کند.

موافقان: اقدامات پوپولیستی به فرهنگیان کمک نمی کند

سیدمحمد حسینی نیز در این جلسه به عنوان نخستین موافق رد طرح یک فوریتی تنظیم برخی از مقررات مالی، اداری و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه این وزارتخانه باید تابع قوانین عمومی کشور در حوزه مقررات مالی باشد، گفت: این طرح چیز جدیدی ندارد و مشکلات بیشتری به بار می آورد.

نماینده مردم تفرش در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم این طرح مبنی بر تعلق درصدی از برخی شرکت های دولتی به آموزش و پرورش که ممکن است سودده، زیان ده یا در فهرست واگذاری باشند، اظهار داشت: همه بانک‌های خصوصی براساس مجوز بانک مرکزی فعالیت می کنند لذا وزارت آموزش نیز برای تاسیس بانک باید مجوز بانک مرکزی داشته باشد و نیازمند قانون مجلس نیست.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز به عنوان دومین موافق رد این طرح بیان داشت: معتقد هستیم مشکلات آموزش و پرورش باید برطرف شود اما این طرح فرهنگیان را از چاله به چاه می اندازد.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طرح مذکور نظام بودجه کشور را به هم ریخته، خاطرنشان کرد: یک شرکت زیان ده نمی تواند درصدی از درآمد خود را به آموزش و پرورش بدهد ضمن اینکه این وزارتخانه نباید به دنبال بنگاه داری باشد.

مصطفی کواکبیان نیز در جایگاه آخرین موافق رد طرح مذکور با بیان اینکه کار پوپولیستی در کشور زیاد شده است، گفت: نباید از طریق اقدامات عامه پسند مشکلات را برطرف کنیم.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در پایان تصریح کرد: منزلت و کرامت معلمان به این نیست که آن ها را گرفتارتر کنیم لذا باید طرحی برای حل مشکلات آن ها نوشته شود که اجرایی باشد و مسئولان آموزش و پرورش نیز با آن موافقت داشته باشند.

نظر شما