شناسهٔ خبر: 145883 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: شورای عالی انقلاب فرهنگی

درخواست حدادعادل برای انتصاب بازرس ویژه بررسی نحوه اجرای برنامه‌های تحول در علوم انسانی

حدادعادل/2 رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقای علوم انسانی گفت: از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست داریم یک بازرس ویژه با حکم ایشان به‌منظور بازرسی دقیق از نحوه اجرای برنامه‌های تحول در علوم انسانی منصوب شود.

به گزارش «نماینده»، جلسه ۱۵۱ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل و با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در محل این وزارتخانه برگزار شد.
در ابتدای این جلسه حداد عادل گزارشی از اقدامات انجام‌شده و برنامه‌های پیش روی این شورا ارائه کرد.
در این گزارش با تشریح ساختار شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی، بازنگری ۱۱۰ برنامه درسی و تدوین ۷۲ برنامه تحول یافته در قالب ۱۹ کارگروه و ۲۴۶ عضو، با برگزاری بیش از ۱۲۰۰ جلسه نیز مورد اشاره قرار گرفت.
در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به تلاش شورا برای واگذاری موضوع تحول و ارتقاء در علوم انسانی به جامعه علمی کشور، هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به‌منظور نیل به نتیجه مطلوب مورد تأکید قرار گرفت.
در ادامه این گزارش و در بخش مربوط به اصول و راهبردهای تحول و ارتقاء علوم انسانی مواردی مانند استمرار در بازنگری در علوم انسانی، توجه به معنای تحول در هر رشته درسی، استفاده از تجربه و توان همه مؤسسات علمی و پژوهشی، عدم مخالفت با دستاوردهای علوم انسانی، رایج و اجتناب از سطحی‌نگری و شتاب‌زدگی در این مسیر نیز مورد اشاره قرار گرفت.
در انتهای این گزارش هم اعلام شد تا کنون ۱۳ کتاب درسی توسط شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی منتشر شده و بیش از ۲۰۰ کتاب دیگر نیز در دست انتشار است.
منصور غلامی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: آموزش عالی مصرف‌کننده تولیدات و فرآورده‌های تحول و ارتقاء در علوم انسانی است.
وی افزود: تربیت اعضای هیئت علمی توانمند برای تدریس سرفصل‌های بازنگری شده یک گام مهم است که باید برای آن برنامه‌ریزی شود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: زحمات زیادی کشیده شده و نتایج خوبی هم حاصل‌شده و امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های این جریان استمرار پیدا کند.
پس از سخنان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر حداد عادل هم طی سخنانی گفت: انقلاب اسلامی به‌عنوان پیش‌زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی، نمی‌تواند نسبت به موضوع مهم علوم انسانی بی‌تفاوت باشد.
وی افزود: تاریخ ۴ سده اخیر غرب نشان می‌دهد که علوم انسانی غربی در یک زمینه منقطع از وحی و الهیات اصیل رشد و نمو کرده و از این منظر تفاوت اساسی با نگاه اسلام به علوم انسانی دارد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: بارها گفته‌ایم و تکرار می‌کنیم که تحول و بازنگری در علوم انسانی بدون همکاری و هماهنگی با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ممکن نیست.
رئیس شورای تخصصی و تحول ارتقاء علوم انسانی گفت: با توجه به سیاست وزارت علوم در اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاه‌ها، تقاضا داریم ۱۶ رشته درسی موردبازنگری از حیطه برنامه‌ریزی دانشگاه‌ها مستثنی شوند.
وی افزود: تقاضای دیگر آن است که در نشست‌های فصلی روسای دانشگاه‌ها، وقت مناسبی برای تشریح دستاوردها، برنامه‌ها و اقدامات شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی تخصیص یابد.
مجتبی شریعتی نیاسر معاون آموزشی وزیر علوم هم در این جلسه گفت: شورای سیاست‌گذاری و شورای گسترش آموزش عالی در یکدیگر ادغام خواهند شد.
وی افزود: هدف از این کار کاستن از جلسات بیهوده و روان‌سازی امور است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: تعامل با شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی هدف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است.
در ادامه جلسه نیز برخی از اعضا به بیان نظرات و پیشنهادهای خود پرداختند، که اهم آن به شرح ذیل است: استفاده از تمام ظرفیت‌های جامعه علمی کشور، توجه بیشتر به تألیف متون آموزشی، اجتناب از برخی دوباره‌کاری‌ها، توجه به پژوهش و تحقیقات، تربیت مدرس برای تدریس برخی سرفصل‌های جدید، انتقاد از برخی موضع‌گیری‌های سیاسی و شتاب‌زده در موردبازنگری در علوم انسانی، انطباق هرگونه برنامه آموزشی با سند آمایش آموزش عالی، ایجاد اتاق‌های فکر به‌منظور نظریه‌پردازی کلان در حوزه علوم انسانی و مسئله محور کردن آموزش علوم انسانی.
پس از سخنان اعضا، حداد عادل نیز ضمن ابراز امیدواری نسبت به استمرار این جلسات گفت: از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درخواست داریم تا یک بازرس ویژه با حکم ایشان به‌منظور بازرسی دقیق از نحوه اجرای برنامه‌های تحول در علوم انسانی منصوب شود.
وی افزود: مشارکت بیشتر بدنه کارشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در روند بازنگری در علوم انسانی نیز لازم است.
منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری هم در پایان این جلسه گفت: نظارت بر روند اجرای مصوبات و برنامه‌ها و بازخورد گیری از این اقدامات لازم است.

نظر شما