شناسهٔ خبر: 145870 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

سامانه "نیما" قاچاق را کم می‌کند/ منتظر تصمیم آمریکا نمی‌مانیم

محمدباقر نوبخت/2 سخنگوی دولت گفت: لایحه بودجه دولت صد درصد تحقق یافت اما بر اساس بودجه مصوب مجلس ٩٢.٣ درصد محقق شد که نشان دهنده پیش بینی درست دولت است.

به گزارش «نماینده» ، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت صبح امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران با بیان اینکه هر سال همه برنامه ها و اهداف در سندی به نام بودجه محاسبه می شود، اظهارداشت: پیش بینی منابع و مصارف بودجه در سال ٩٦ برابر با ٣٢٠ هزار میلیارد تومان بود که نسبت به منابع و مصارف سال ٩٥ افزایش ١٣ درصدی داشته است.

وی افزود: بر این اساس لایحه بودجه دولت صد درصد تحقق یافت اما بر اساس بودجه مصوب مجلس، حدود ٩٢.٣ درصد محقق شد که نشان دهنده پیش بینی درست دولت است.

نوبخت ادامه داد: پیش بینی نفت در بودجه سال گذشته بین ٥٠ تا ٥٥ دلار برای هر بشکه بود که بر اساس گزارش ها در یازده ماهه سال ٩٦ قیمت هر بشکه نفت ٥٣ دلار و هر بشکه میعانات نفتی ٥٥ دلار بود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه کشورهایی هستند که عداوت آنها نسبت به جمهوری اسلامی مشخص است، اظهار داشت: یکی از کشورهای بزرگ جهان در یک انتخابات دچار تحولی شد که نظام آن به فردی سپرده شده که پیمان شکن است و به پیمان های جهانی بی تفاوت است و حتی اطرافیان او هم نمی دانند که چه تصمیمی می خواهد بگیرد.

نوبخت تاکید کرد: منتظر تصمیمات دولت امریکا در ۲۲ اردیبهشت نیستیم و برای همه شرایط برنامه ریزی کردیم.

سخنگوی دولت با با بیان اینکه همه منابع ارزی کشور شناخته شده است، تصریح کرد: ۱۰۰ میلیارد دلار ورودی و منابع بازار ارز است، درحالی که مصرفمان کمتر از این مقدار است و بنابراین، فزونی عرضه به تقاضای دلار داریم.

وی ادامه دارد: سامانه "نیما" که امروز توسط معاون اول رئیس جمهور افتتاح خواهد شد، امکان قاچاق را کم می کند و ساختار شفافی را برای ورود و خروج بازار ارز مشخص می کند.

نوبخت با بیان اینکه متعهد شده ایم کالاهای وارداتی را با قیمت دلار ۴۲۰۰ تومانی ثبت سفارش کنیم، گفت: برای برخی کالاهای اساسی که با ارز مبادله ای ۳۸۰۰ تومانی وارد می شد، دولت با اختصاص ۳ هزار میلیارد تومان یارانه این فاصله را پر خواهد کرد.

سخنگوی دولت افزود: بر این اساس به وزارت جهاد کشاورزی ۱۹۸۰ میلیارد تومان، وزارت صنعت، معدن و تجارت ۲۲۰ میلیارد تومان و وزارت بهداشت نیز ۸۰۰ میلیارد تومان برای واردات کالاهای اساسی یارانه تخصیص خواهد یافت.

وزارت اطلاعات باید مدیران دوتابعیتی را شناسایی کند

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع استعفای کاوه مدنی از مدیران دوتابعیتی، گفت: وزارت اطلاعات ماموریت دارد مدیران دوتابعیتی را شناسایی کند و سیاست دولت هم عدم استفاده از مدیران دو تابعیتی است، اما مسائل کشور در جهان شرایط ویژه ای دارد که گاهی برای برون رفت از آن باید سرمایه های درونی مانند سرمایه های انسانی را استفاده کرد.

وی افزود: حرف غالب در دولت این است که نمیتوانیم فقط به نگرش سیاسی افراد نگاه کنیم و بگوییم که فقط از جریان اصلاح طلب، اصولگرا و یا اعتدالگرا استفاده می کنیم چراکه در شرایط فعلی جهانی نیاز به همدلی داریم.

سیاست دولت در سال ۹۷ ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن شهری و نوسازی بافت های فرسوده است

نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره برنامه دولت در مقابل افزایش بی رویه بهای مسکن و اجاره بها در تهران، اظهار داشت: سیاست دولت این است که اداره بازار باید توسط بخش خصوصی صورت پذیرد، اما دولت می تواند برای کنترل بازار در شرایط خاص ورود پیدا کند. از نظر تعداد واحدهای مسکونی سالانه بین ۱ تا ۱.۵ میلیون واحد مورد نیاز است، به همین تعداد مسکن ساخته می شود اما مسکن هایی که مورد نیاز مردم باشد، نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: سیاست مسکن دولت در سال ۹۷ ساخت ۵۰ هزار واحد مسکن شهری و ساخت و ساز در بافت های فرسوده است.

نوبخت در خصوص اظهارت محمدرضا تابش درباره رفع حصر، تاکید کرد: در شرایطی هستیم که با توجه به اتحادهای نامبارک در منطقه، همه باید در کنار هم باشیم.

وی ادامه داد: امروز با توجه به شرایط باید کنار هم باشیم و دولت از رفع حصر حمایت می‌کند، موضع آقای رئیس‌جمهور را در برخی جلسات می‌بینم و ای کاش بخشی از جامعه می‌دانست.

قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری، همان ۱۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو است

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص گروکشی یک نوزاد در یکی از بیمارستان های کرج به دلیل عدم پرداخت هزینه با رد این موضوع، گفت: نوزاد دچار زردی بوده و به همین دلیل تحت مراقبت های ویژه نگهداری می شود.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص قیمت خرید تضمینی گندم در سال جاری، تصریح کرد: برای سال جاری وزارت جهاد کشاورزی تمایل داشت قیمت بیشتری را اعلام کند، اما از طرفی اگر قیمت خرید گندم را افزایش دهیم آیا می توانیم نان را هم گران کنیم؟ بر همین اساس بنا شد قیمت تضمینی خرید گندم در سال جاری، همان ۱۳۰۰ تومان به ازای هر کیلو باشد.

لازم بود دولت برای تقویت پیام رسان های داخلی گام های حمایتی بردارد

️سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که چرا تلگرام برخلاف سخنان رئیس جمهوری در شرایط نزدیک به فیلترینگ قرار گرفته است، گفت: موضع دولت در خصوص فضای مجازی و استفاده از پیام رسان‌ها کاملا مشخص است. دولت به آزادی دسترسی به اطلاعات در این فضا هرچند که باید قوانینی هم رعایت شود، اعتقاد دارد اما اینکه رقابت میان اپلیکیشن‌های داخلی و خارجی وجود داشته باشد و اینکه دولت برای تقویت پیام‌رسان‌های داخلی گام‌های حمایتی بردارد، لازم است.

وی افزود: اینکه پیام رسان داخلی هم در کنار پیام‌رسان‌های خارجی وجود داشته باشد از نظر دولت مشکلی ندارد اما اینکه یک شهروند ما بخواهد از پیام رسان‌های خارجی استفاده کند را ما در چارچوب منشور حقوق شهروندی، حق آن شهروند می‌دانیم.

نوبخت در پاسخ به سوالی در خصوص بازدهی پرداخت ها به نهادهای فرهنگی و لزوم توجه بیشتر به موضوع بهداشت و درمان، گفت: بیشترین پول کشور صرف رفاه می‌شود و بودجه رفاهی از جنس هزینه‌های جاری است و اینکه بودجه صدا و سیما را وصل کنیم به مشکلات بهداشتی و درمانی نادرست است.

وی تصریح کرد: بودجه بهداشت قطعا بیشتر از بودجه‌ای است که دولت به صدا و سیما پرداخت می شود.

سخنگوی دولت در خصوص جمعیت شاغلین در کشور، گفت: تعداد افراد وارد شده به بازار کار در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ را، ۷۹۷هزار و ۳۶۹ نفر اعلام کرد و تصریح کرد: از این تعداد، ۷۹۰ هزار و ۵۶۱ نفر شاغل شدند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: ۶ هزار و ۸۰۷ نفر نیز به جمعیت بیکار کشور اضافه شد.

وی درباره اظهارات برخی از نمایندگان و افراد در خصوص ناامید کردن مردم یادآور شد: ما مردم فهیمی داریم، رسما  فرد گردن‌کشی رئیس‌جمهور آمریکا شده است. ما باید چه کنیم؟ آیا این نیست همه علاقه‌مندان نظام و کشور در برابر صف‌آرایی این ادم نباید در کنار هم باشیم.

سخنگوی دولت اضافه کرد: ما چه کسی را داریم؟ مگر به جز این است که نیروهای داخلی را داریم؟ ما باید کنار هم باشیم در خارج هم مردم به کسی رای دادند که در داخل دادیم، این که بگوئیم جلسه سران قوا نمایشی است و یا اقتصاد ما سیاه و شکسته است باعث ایجاد تصور چنددستگی خواهد شد و دشمنان به برنامه های خود سرعت خواهند بخشید.

نوبخت با اشاره به سخنان اخیر رئیس جمهوری درباره مدیران دولتی اظهار کرد: رئیس‌جمهور هیچ‌گاه همکاری یا عدم همکاری و هماهنگی خود را منوط به ایفای نقش ریاست‌جمهوری نمی‌بیند ایشان با تمام توان امور را پیگیری می‌کنند. بله، آقای رئیس‌جمهور اگر این امر را بیان کردند به دلیل آثار اجتماعی این مطلب است وقتی دولتمردان این گونه رفتار کنند به طبع همراهی و همکاری بهتری هم صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: واجب کفایی است که دولتمردان صحبت و شفاف‌سازی کنند. ما باید همه در کنار هم باشیم و خللی هم در کار پیش نیاید. آخر هفته هم مسئولان به استان‌ها در میان مردم برویم و در جلسه‌های ستادی و شورای برنامه‌ریزی شرکت کنند و در جریان امور باشند.

سخنگوی دولت در مورد اختلاف وزارتخانه‌های بهداشت و رفاه در مورد بند ۹ بیست و هفتم گفت: دولت در این خصوص وارد شد و مصوبه دولت و قانون مجلس شد که این بند ۹ بیست و هفتم فقط برای درمان اختصاص داده شود.

نوبخت درخصوص دستور رئیس‌جمهور به وزارت اقتصاد برای نشان دادن هزینه کرد این وزارتخانه، افزود: قرار است زیر هزینه کرد به صورت شفاف بیان شود. باید ظرفیت کافی در جامعه ایجاد شود، چون جامعه ما تازه با این امر روبه‌رو می‌شود، در بعضی از  موارد باید توضیحاتی داده شود و نباید اگر موردی منتشر شد، جنبه منفی آن را ببنیم.

وی با اشاره به حواشی ایجاد شده پیرامون سخنان رئیس جمهور در مراسم روز ارتش، گفت: همه ما باید انسجام و وحدت ملی را رعایت کنیم، بحث این است که با تقطیع برخی واژگان این مسائل اتفاق می‌افتد و رئیس‌جمهور می‌گوید در این شرایط همه باید انسجام ملی داشته باشند. آقای رئیس جمهور در روز ارتش گفتند که این ارتش امروز چقدر با ارتش زمان قبل از انقلاب فرق می‌کند، در حالیکه عده‌ای می‌گویند چرا نام نهادهای دیگر برده نشده است.

سخنگوی دولت افزود: استمرار انقلاب اسلامی با فداکاری سپاه بوده و رئیس‌جمهور در جایی‌که با سپاه صحبت می‌کند از سپاه و در دیدار با ارتش از ارتشی‌ها تمجید می‌کنند.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در خصوص جایگزینی دلار با یورو، عنوان کرد: در شرایطی که دولت آمریکا مدام اعلام می کند که اجازه نمیدهیم ایران از پول ما استفاده کند، سیاست مسئولین نظام این است که از یورو بعنوان یک ارز بین المللی معتبر استفاده کنیم. البته در برخی موارد نیز در مبادلاتمان با کشورها از پول ملی یکدیگر استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فعالیت صرافی‌ها و عدم تزریق ارز، خاطرنشان کرد: ما در حال بررسی نقاط آسیب هستیم و از نظر دولت این کار به درستی انجام می‌شود. سامانه نیما که امروز عصر رسما کارش را آغاز می‌کند، قدرت رصد و رفع مشکلات را می‌دهد. ما برای ۸۰ میلیون نفر برنامه‌ریزی می‌کنیم و ممکن است یک میلیون نفر دچار محدودیت‌هایی شوند.

سخنگوی دولت در پایان گفت: با راه‌اندازی نیما و هماهنگی وزارتخانه‌ها مشکل عرضه دلار ۴۲۰۰ تومانی حل می‌شود و قطعا خرید و فروش دلار بر پایه دلار ۵ هزار تومانی در حوزه ثبت و سفارش نداریم.

نظر شما