شناسهٔ خبر: 145855 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق

فاکتورهای «تحلیف رییس‌جمهور» همچنان ادامه دار +سند

سلفی با موگرینی کمک جدید دولت برای تامین هزینه های تحلیف ریاست جمهوری در آخرین روز کاری سال گذشته یعنی ۲۸ اسفندماه، به وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده که شامل ۴۰ میلیارد ریال است.

به گزارش «نماینده»، مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم یکی از اتفاقات مهم سیاسی در سال ۱۳۹۶ بود که با حضور مهمانان متعدد داخلی و خارجی برگزار شد. یکی از موضوعاتی که در همان ایام نیز مورد توجه و کنکاش رسانه ها قرار بود این بود که هزینه اقامت، پذیرایی و ... هیأت‌های خارجی حاضر در مراسم تحلیف ریاست محترم جمهوری چقدر بوده و وزارت خارجه به عنوان نماینده دولت در این ماجرا، چقدر خرج کرده است؟

اولین سند در این خصوص مربوط به یکم مرداد سال ۱۳۹۶ بود که بر اساس مصوبه هیأت وزیران، نسبت به «اختصاص ۳ میلیارد تومان برای تأمین هزینه سفر و اقامت هیأت‌های خارجی در ایران» اقدام شده است و آنطور که در متن تصویب‌نامه هیأت وزیران بر می آید، دولت با اختصاص ۳ میلیارد تومان از محل اعتبارات و ردیف بودجه "هزینه‌های پیش‌بینی نشده-کمک" به منظور تأمین هزینه‌ سفر هیأت‌های خارجی موافقت کرده است و بررسی ها نشان می داد، این اولین بار طیئ سال‌های اخیر بود که وزارت امور خارجه تحت عنوان "تأمین هزینه سفر هیأت‌های خارجی" به کشور، مازاد اعتباری علاوه بر آنچه در بودجه سالانه وزارت امور خارجه بدین منظور اختصاص داده می‌شود، درخواست بودجه کمکی می‌کند.

با توجه به همزمانی این درخواست با ایام برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم، به نظر می‌رسید وزارت امور خارجه برای تأمین هزینه‌های سفر، اقامت و پذیرایی از هیأت‌های دعوت‌شده به مراسم تحلیف، با کمبود بودجه مواجه شده است. هرچند اعتبارات وزارت خارجه برای پذیرایی و اقامت هیأت های خارجی مشخص نیست، اما این کسری بودجه در حالی است که نگاهی به جزییات قانون بودجه ۹۶ و ردیف‌های اختصاص یافته به برنامه‌های وزارت خارجه رقم‌های قابل توجهی را نشان می‌داد که تحت عناوین مختلف در اختیار داشت. از جمله می‌توان به ردیف‌های زیر اشاره دارد:

- برنامه تنظیم و توسعه روابط با نهادها و سازمان‌های بین المللی ۱۰۰ میلیارد تومان

- برنامه گسترش و تقویت روابط با کشورها (دوجانبه و چندجانبه) ۳۰۸ میلیارد تومان

- برنامه هماهنگی روابط اقتصادی خارجی ۲۰۰ میلیارد تومان

- برنامه تقویت مناسبات بین المللی ۱۵۰ میلیارد تومان

و موارد مشابه دیگری ازین دست است. نکته مهم دیگر آن است که بودجه وزارت خارجه در سال ۹۶ بالغ بر ۱۱۶۰ میلیارد تومان بوده است.

لیست منتشر شده نیز نشان می دهد در مراسم تحلیف ریاست جمهوری دوازدهم، هیأت‌های سیاسی کشورها و دولت‌های خودمختار حاضر بودند. از جمله هیأت‌ها و نمایندگانی از:

زیمبابوه، لستو، ماداگاسکار، مالی، تانزانیا، زنگبار، مرسکسور، غنا، سوازیلند، اوگاندا، ساحل عاج، غنا، گامبیا، گینه، سائوتومه و پرنسیپ، توگو، نامیبیا، گابن، دماغه سبز، سورینام، گویان، گامبیا، مونته نگرو، نامیبیا
 

عالی رتبه ترین هیأت سیاسی حاضر در این مراسم هم از این قرار بود:

لسوتو، لتسی سوم، پادشاه، عراق، فؤاد معصوم، رئیس جمهور، افغانستان، محمداشرف غنی، رئیس‌جمهور، ارمنستان، سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور، مولداوی، نیکلای تیموفتی، رئیس جمهور، زیمبابوه، رابرت موگابه، رئیس جمهور، غنا، جان درامانی ماهاما، رئیس جمهور، کره شمالی، کیم یونگ-نام، رئیس مجمع عالی خلق.

اما بررسی های مشرق نشان می دهد علاوه بر هزینه های انجام شده در قالب بودجه ۹۶ و اعتبار اضافی مصوب در اول مردادماه سال گذشته، هیئت دولت در جلسه ۲۷ اسفندماه خود به پیشنهاد وزارت خارجه و تایید سازمان برنامه و بودجه، مبلغ ۴۰ میلیارد ریال دیگر به صورت هزینه ای، از محل اعتبارات ردیف ۵۱۰۰۰۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ کل کشور تحت عنوان "هزینه های پیش بینی نشده- کمک" در اختیار وزارت خارجه قرار داده تا بخش دیگری از هزینه های برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری را پوشش دهد.

مصوبه جدید دولت درباره هزینه های تحلیف

این مصوبه در آخرین روز کاری سال گذشته یعنی ۲۸ اسفندماه، توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور به وزارت خارجه، وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده است تا امکان هزینه کرد آن در سال گذشته و طبق قانون بودجه سال ۹۶، فراهم باشد.

نظر شما