شناسهٔ خبر: 145800 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

پورابراهیمی:ارائه 40 مورد تقاضای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی به کمیسیون اقتصادی مجلس

پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: 40 مورد تقاضای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی از سراسر کشور به این کمیسیون ارائه شده که سال گذشته برای کرمان هم ارائه شد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم توافق شده، امیدواریم هرچه سریع‌تر نهایی شود.

به گزارش «نماینده»، محمدرضا پورابراهیمی اظهار داشت: سفر اعضای کمیسیون اقتصادی، وزیر اقتصاد و تیم اقتصادی دولت در استان کرمان به دعوت اتاق بازرگانی و استاندار کرمان با هماهنگی نمایندگان استان در کمیسیون اقتصادی در دو روز فشرده از چهارشنبه‌شب تا جمعه‌شب انجام شد و به هدف‌گذاری نشست‌ها دسترسی پیدا کردیم.

وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهمی که لازم بود در حوزه مباحث مرتبط با اجرای فعالیت‌های اقتصاد مقاومتی در استان کرمان پیگیری کنیم این بود که بتوانیم موضوعات و مباحث مهم را از منظر قانون‌گذاری و نگاه اجرایی برای حاضران تبیین کنیم.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: گزارش استاندار کرمان که در نخستین روز نشست مشترک ارائه شد بسیار حائز اهمیت بود و دربردارنده نکات مهمی بود که بتواند کمک کند به فضای جدید و یکی از مصوبات این بود که طی یک تا دو هفته آینده استاندار به مجلس برود و گزارشی از استان کرمان ارائه دهد.

پورابراهیمی افزود: این گزارش به رئیس مجلس ارائه می‌شود و به دلیل اقبال نمایندگان از انجام اقدامات در استان کرمان با حضور معین‌های اقتصادی در صورت موافقت رئیس مجلس در یک جلسه برای تمامی نمایندگان تشریح شود تا بتواند منشأ اقدامات مثبتی باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: یکی از اقدامات مهم دیگری که در این سفر انجام شد و موضوع بسیار مهمی بود بحث مرتبط با بررسی مشکلات و مسائل فعالان اقتصادی استان به ویژه مرکز استان که شرایط خاصی دارد، بود که بتوانند به شکلی موضوعات پیگیری شود.

وی ادامه داد: در نشست روز پنجشنبه با حضور وزیر اقتصاد، محورها و سرفصل‌های مهم مسائل فعالان اقتصادی از فعالان بخش خصوصی و نمایندگان اتاق اصناف، تعاون و اتاق بازرگانی به تفصیل بیان شد و برای هر کدام چارچوب‌های برای پیگیری مشخص شد. 

پورابراهیمی متذکر شد: متعاقب طرح موضوع سرفصل‌های مختلف مالیاتی، گمرکی، بانکی، ارزی و بیمه‌ای نشست مشترکی به صورت کارگروه تخصصی در اتاق بازرگانی داشتیم که 5 کارگروه تخصصی همزمان کار خود را داشتند.

وی گفت: کارگروه مالیاتی، پرونده تمام فعالان اقتصادی که در طول مدت زمان اخیر دچار مشکل شده بودند را در دستور کار قرار داد و بخش زیادی از پرونده‌ها با دستور مدیران ارشد سازمان مالیاتی کشور حل و فصل شد و بخشی مقرر شد با اختیاراتی که در مرکز است به تهران منتقل شود.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس عنوان کرد: در کارگروه تخصصی برای بررسی موضوعات سفر با حضور نمایندگان دولت و بخش خصوصی و نمایندگانی از کمیسیون اقتصادی طی یک ماه آینده نتایج موارد مربوط به درخواست‌های فعالان اقتصادی ارائه خواهد شد.

پورابراهیمی تشریح کرد: در ارتباط با مسائل بانکی هم تمام پرونده‌ها با حضور مدیران ارشد بانکی کشور، استانی و مدیران ارشد وزارت اقتصادی بررسی و جمع‌بندی شد و بخشی در کمیته تخصصی در تهران مطرح خواهد شد و تمام فعالان صنعت بیمه در کارگروه تخصصی حضور داشتند و مشکلات استانی با حضور مدیران ارشد بیمه‌ای کشور به جمع‌بندی رسید.

وی توضیح داد: در حوزه سرمایه‌گذاری خارجی و کمیسیون توسعه صادرات مسائل طرح و مقرر شد پیشنهادها ارائه شود و نمایندگانی از کمیسیون صادرات استان کرمان با توجه به اینکه کرمان یکی از استان‌های مهم صادراتی کشور است در نشست کمیسیون اقتصادی مجلس که پیرامون آن تشکیل خواهد شد، حضور پیدا کنند.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس خاطرنشان کرد: یکی از اقداماتی که انجام شد موضوع تشکیل کارگروه‌ها و کمیته‌های تخصصی بود که پرونده‌های زیادی در این سفر حل و فصل شد و پرونده‌های دیگر هم بر عهده کمیته منتخب کمیسیون اقتصادی خواهد بود که تا یک ماه دیگر به نتیجه می‌رسد.

پورابرهیمی به بحث منطقه ویژه اقتصادی شهر کرمان اشاره کرد و گفت: با پیگیری انجام شده و به دلیل ظرفیت‌های خوب استان در این زمینه درخواستی اعلام شد، با توجه به اینکه امکان آن از طرف نمایندگان وجود دارد و در حال حاضر حدود 40 مورد تقاضای راه‌اندازی منطقه ویژه اقتصادی از سراسر کشور به کمیسیون ارائه شده که سال گذشته برای کرمان هم ارائه شد و با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم توافق شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر نهایی شود.

وی تصریح کرد: مکان‌یابی به اتمام رسیده و یکی از توافقاتی که انجام شد، توافق اولیه دبیرخانه برای ایجاد منطقه ویژه اقتصادی کرمان بود که اخذ کردیم، ضمن اینکه در کمیسیون هم مصوبات نهایی می‌شود و این خبر می‌تواند تحرک جدیدی در فعالیت‌های اقتصادی در استان و مرکز آن داشته باشد.

پورابراهیمی با اشاره به تأکید بر حل تأمین مالی شرکت زغال‌سنگ برای افزایش ظرفیت 2 برابری اشتغال در این سفر بیان کرد: تأمین حدود 100 میلیارد تومان اعتبار از طریق منابع بانکی برای خرید تجهیزات جدید و  سرمایه‌گذاری در پهنه‌های معدنی زغال‌سنگ مورد موافقت وزیر اقتصاد قرار گرفت.

وی با اشاره به بازدید از منطقه زلزله‌زده شهرستان راور و منطقه کوهساران توسط اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: خوشبختانه 60 درصد از کار واحدهای مسکونی به اتمام رسیده و به دلیل اهمیت موضوع و کمک به تامین منابع مالی برای کمک به زلزله‌زدگان این بازدید انجام شد.

نظر شما