شناسهٔ خبر: 145799 - سرویس «نماینده کاغذی»
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

پنجمین شماره ماهنامه «نماینده» منتشر شد

ماهنامه نماینده ماهنامه «نماینده» ـ تنها نشریۀ تخصصی حوزۀ مجلس ـ به مناسبت دومین سالگرد آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پرونده اصلی پنجمین شمارۀ خود را به بررسی عملکرد خانه ملت اختصاص داده است.

ماهنامه «نماینده» ـ تنها نشریۀ تخصصی حوزۀ مجلس ـ به مناسبت دومین سالگرد آغاز به کار دهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پرونده اصلی پنجمین شمارۀ خود را به بررسی عملکرد خانه ملت اختصاص داده است؛ در این پرونده، طی گفتگو با صاحب‌نظران حوزه‌های مختلف، اساتید دانشگاه و وکلای ملت، عملکرد بهارستان‌نشینان مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

تصویر جلد این ماهنامه به «حمیدرضا حاجی‌بابایی» به‌عنوان «رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی» اختصاص یافته که موضوع گفت‌وگو، تحلیل عملکرد دو سالۀ مجلس دهم است.

سرمقاله شماره ۵ نماینده نیز به همین موضوع اختصاص یافته و با عنوان «مجلس کجای کار است؟» توسط «امیرابراهیم رسولی» مدیرمسئول ماهنامه نگاشته شده است.

با توجه به نام‌گذاری سال ۹۷ به نام «حمایت از کالای ایرانی»، «نماینده» در قالب پرونده‌ای با عنوان «دِین کالای ایرانی بر گردن بهارستانی‌ها» به سراغ نمایندگان رفت تا پیرامون نقشی که مجلس طی سال‌های اخیر در حمایت از تولید داخلی ایفا نموده سؤالاتی را مطرح کرده و از کم‌وکیف برنامه‌های نمایندگان برای تحقق شعار امسال جویا شود.

در این پرونده، حمیدرضا فولادگر «رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی»، امیرآبادی «عضو هیئت‌رئیسه مجلس»، اکبریان «رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس» و حسینی شاهرودی «دبیر کمیسیون اقتصادی» از نقشی که وکلای مردم در مجلس در قبال کالای ایرانی می‌توانند ایفا کنند می‌گویند.

دیوان محاسبات بازوی نظارتی مجلس شورای اسلامی و در واقع چشم ناظر ملت و مجلس بر اجرای بودجه سالانه کشور در دستگاه‌های اجرایی است که سالانه گزارش تفریغ بودجه را به مجلس ارائه می‌دهد، با توجه به جایگاه تعریف شده دیوان، ماهنامه «نماینده» به‌عنوان تنها رسانه مکتوب در حوزه پارلمان در گفت‌وگو با نمایندگان مجلس که با عملکرد دیوان آشنایی کافی دارند، به تحلیل عملکرد چند دورۀ اخیر این بازوی نظارتی مجلس پرداخته است. همچنین در پرونده‌ای مستقل، نهادهای مشابهی که سایر کشورها برای حسابرسی از دولت‌های خود دارند معرفی شده و توضیحاتی پیرامون کارکردشان مطرح شده است.

«دولت چقدر قرض بالا آورده است؟» تیتر پرونده‌ای «درباره دولت» است که در آن به بررسی علل و تبعات ایجاد و انباشت بدهی‌های دولت به وزارتخانه‌هایش، پیمانکاران بخش خصوصی، تولیدکنندگان و بانک‌ها پرداخته شده است.

طبق اعلام دست‌اندرکاران این مجله، «بحران آب یا بحران مدیریت؟» عنوان پرونده‌ای است که «نماینده» در آن تلاش می‌کند به این سؤال پاسخ دهد: «آنچه امروز به نام بحران آب با آن مواجهیم، تا چه حد متأثر از سیاست‌های غلط مسئولان است؟» گفتگوی ساداتی‌نژاد «رئیس کمیته مطالعات راهبردی آب» یکی از خواندنی‌ترین بخش‌های این پرونده است.

نقشی که مجلس می‌تواند در ساماندهی بازار ارز ایفا کند و اقداماتی که توسط دولت و مجلس تاکنون در این خصوص صورت گرفته است، موضوع پروندۀ دیگری است که رئیس و چند تن از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت‌وگو با «نماینده» به تحلیل آن پرداخته‌اند.

ماهنامه «نماینده» در پرونده «پارلمان شهری» این شماره‌اش، در گفتگو با نمایندگان مردم تهران، اعضای سابق شورای شهر و یک جامعه‌شناس شهری پاسخ این سؤال را که «احزاب سیاسی چرا در جریان انتخاب شهردار پایتخت پای خود را در کفش شورای شهر کردند؟» جویا شده است. درعین‌حال؛ فعالان سیاسی و شهری، در تشریح و تحلیل برنامه‌ها و اقدامات افشانی (شهردار جدید تهران) این به نکات جالب توجهی اشاره کردند.

همچنین گروه سیاسی ماهنامه «نماینده» به بررسی ایده «پارلمان اصلاحات» که این ایام روی میز شورای هماهنگی جبهه اصلاحات قرار گرفته ـ و با کنش و واکنش‌هایی در میان اصلاح‌طلبان مواجه شده ـ است پرداخته‌اند؛ موافقان و مخالفان تشکیل «پارلمان اصلاحات» با برشمردن نکات مثبت و منفی آن از سازوکاری که جریان متبوعشان باید در انتخابات ۹۸ تبعیت کنند می‌گویند.

ماهنامه «نماینده» همچون شماره‌های پیشین خود، در پرونده «گزارش خبری» به مُرور مهم‌ترین مصوبات و اقدامات مجلس در هفته‌های گذشته پرداخته و در کنار آن، در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای، جزئیات تشکیل کمیسیون فضای مجازی، آخرین آمار از شکایات ارجاع شده به کمیسیون اصل ۹۰ و دلایل طرح کاهش نمایندگان تهران را از نمایندگان کمیسیون‌های تخصصی مجلس پیگیری نموده است.

پرونده «منهای پایتخت» نیز در این شماره، برخی مشکلات و نیازهای حوزه‌های انتخابیه در استان‌های مازندران، کردستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی و هرمزگان را زیر ذره‌بین قرار داد.

با توجه به اینکه آشنایی با سبک زندگی مسئولان، همواره جالب‌توجه است، ازاین‌رو، «نماینده» سراغ محمد سلطانی‌فر «معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد» رفت تا طی یک گفت‌وگو، جزئیاتی از سبک زندگی او را منتشر کند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه ماهنامه با شماره ۶۶۷۶۳۵۵۲ تماس بگیرند.

نظر شما