شناسهٔ خبر: 145793 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌و گو با لاهوتی، عضو کمیسیون برنامه و بودجۀ مجلس

فضای مجازی در کشور رها شده است

لاهوتی43 عضوکمیسیون برنامه و بودجه مجلس می گوید: اگر پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند نیازهای ارتباطی مردم را تأمین کنند و نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی خیلی عقب نباشند، می‌توانند جایگزین شوند و باید این موضوع را پیگیری کنیم.

ماهنامه «نماینده» - مهرداد بائوج لاهوتی، نمایندهٔ حوزهٔ انتخابیهٔ لنگرود در دورهٔ هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی است وی عضو کمیسیون برنامه و بودجۀ مجلس و یکی از دغدغه مندان مباحث اقتصادی در خانۀ ملت به شماره می‌رود. به منظور تحلیل نقش فناوری‌های نو در امر اشتغال با او به گفت‌وگو نشستیم.

* یکی از مسائلی که اخیراً با آن روبه‌رو شده‌ایم، گسترش فضای مجازی در کنار خطرات و تهدیدات اقتصادی است که می‌تواند به‌همراه داشته باشد، از منظر شما ما چه اقداماتی را می‌توانیم انجام دهیم که در بحث اقتصادی بتوانیم فضای امن‌تری را در فضای مجازی داشته باشیم؟

استفاده از فضاهای مجازی مانند تلگرام یا بخش‌های دیگر از ابعاد مختلف اجتناب‌ناپذیر است پس بنابراین باید ذهنمان را دور کنیم که بگوییم ممکن است این فضا آسیب داشته باشد و ما نباید استفاده کنیم. دنیا و زندگی امروز به‌گونه‌ای است که باید از این فضا و ارتباطات حداکثر استفاده را ببریم اما مسئله اینجاست که این فضاها همان‌طور که محاسنی دارند، می‌توانند معایبی هم داشته باشند. از محاسن آن، ارتباطات است. در مورد معایب نیز در همه جای دنیا تلاش در بومی‌سازی آن مطرح است و در جایی که احساس می‌کنند فضایی لطمه وارد می‌کند با تذکر از آن جلوگیری می‌کنند.

در کشور ما چون این مسئله بومی‌سازی نشده می‌توان این‌گونه تعبیر کرد که فضای مجازی رها شده است و هر کس هرگونه که می‌خواهد از این فضاها استفاده می‌کند و تعریف مشخصی برای آن وجود ندارد. به‌نظر من بهترین راه این است که آسیب‌های اقتصادی، فرهنگی و آسیب‌های دیگر را مدیریت کرد.

* این آسیب‌هایی که شما به آن اشاره کردید می‌تواند چه مواردی را شامل شود و چه راهی برای کم کردن این آسیب‌های اقتصادی می‌تواند وجود داشته باشد؟

آسیب‌ها در این زمینه متفاوت هستند، هر چند همه به‌دنبال وارد کردن آسیب‌های اقتصادی و فرهنگی نیستند بلکه یک گروه ممکن است ناخودآگاه از مطالبی استفاده کند و آسیب‌هایی را به‌وجود بیاورد، برای مثال عده‌ای ممکن است در جریان بازار ارز با دادن اطلاعات غلط، آسیب‌های اقتصادی را به کشور وارد کنند.

این مسائل را دولت‌ها در همه جای دنیا مدیریت می‌کنند، ما هم چاره‌ای جز این نداریم و باید مدیریت کنیم. اگر در بحث این فضاها عمدی در کار است باید آنها را پیدا کرد و به‌نوعی مدیریت و علت را ریشه‌یابی کرد. اکنون چون این فضاها، فضاهای بومی ما نیستند عملاً هر کس کار خود را می‌کند و کسی هم کاری به کار کسی ندارد.

*فکر می‌کنید دولت در بحث اشتغال با توجه به کمبودهایی که در سال اقتصاد مقاومتی وجود دارد، باید چه فعالیت‌هایی انجام دهد؟ زیرا عملاً کسب‌وکارهای اینترنتی را به‌عنوان دستاورد مطرح می‌کند. فکر می‌کنید در بحث اشتغال چقدر می‌توانیم بر موارد دیگر سرمایه‌گذاری کنیم و اینکه ساماندهی فضای مجازی چقدر به این امر کمک می‌کند که کسب‌وکارهای اقتصادی هم روی پیام‌رسان‌های داخلی اجرا شود.

مشکلات اقتصادی ما گسترده‌تر از این حرف‌هاست. مسائل اقتصادی ما بیشتر ناشی از عدم توجه به مباحث کلان اقتصادی در واردات و صادرات است، از طرفی تولیدکنندگان ما باید با بازار جهانی قدرت رقابت پیدا کنند بنابراین در بحث کسب‌وکار فضای مجازی مطلب خیلی جدی وجود ندارد اما عرض کردم دنیای ارتباطات محاسن و معایبی دارد که محاسن آن بیشتر از معایب آن است. منتها در همه جای دنیا معایب را مدیریت می‌کنند، اما شرایط ما به‌گونه‌ای است که مدیریت نمی‌کنیم. امیدواریم این تجربه باعث شود چه در مباحث اقتصادی و چه در مباحث فرهنگی بتوانیم، مدیریت کنیم.

*آیا امکان این مدیریت روی پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد تا کسب‌وکارهای اقتصادی روی بستر آن پیاده سازی شود، با توجه به اینکه ما ضعف‌های جدی را در این زمینه داریم.

بله می‌شود؛ بالاخره نباید کار را همین‌گونه رها کرد. اگر پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند نیازهای ارتباطی مردم را تأمین کنند و نسبت به پیام‌رسان‌های خارجی خیلی عقب نباشند، می‌توانند جایگزین شوند و باید این موضوع را پیگیری کنیم.

نظر شما