شناسهٔ خبر: 145770 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

اجرای طرح ترافیک از ۱۵ اردیبهشت

طرح ترافیک معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه با همکاری پلیس و شهرداری طرح ترافیک از ۱۵ اردیبهشت‌ماه آغاز خواهد شد، گفت: تا به امروز ۱۰۰هزار نفر در سامانه طرح ترافیک برای دریافت طرح ثبت‌نام کرده‌اند.

به گزارش «نماینده»، محسن پورسیدآقایی در نشست خبری خود با تأکید مجدد بر اینکه طرح ترافیک سال ۹۷ از ۱۵ اردیبهشت‌ماه اجرا خواهد شد، گفت: تغییری در این زمان‌بندی صورت نمی‌گیرد ضمن اینکه تمام زیرساخت‌ها برای اجرای طرح در سال جاری فراهم شده است.

وی  با اشاره به اینکه مسئولیت اجرای طرح ترافیک به‌عهده شهرداری تهران است، اظهار کرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران به‌عنوان معاونت تخصصی این مسئولیت را به‌عهده دارد، البته در این زمینه سایر بخش‌ها از جمله شورا و شورای عالی ترافیک همکاری را داشته‌اند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که آیا طرح ترافیک ۹۷ در دیوان عدالت اداری مورد بحث قرار گرفته است و در این زمینه شکایت شده است یا خیر، گفت: به‌طورکلی دیوان عدالت اداری در خصوص بسیاری از مصوبات شورا اظهار نظر می‌کند که البته کمیته مخصوص این موضوع در دیوان عدالت اداری وجود دارد و در واقع دیوان نمی‌تواند در خصوص اجرا و یا عدم اجرای مصوبه‌ای اظهارنظر کند.

پورسیدآقایی ادامه داد: در طرح ترافیک ۹۷ تلاش شده است که عدالت اجتماعی فراهم شود ضمن اینکه در طرح ترافیک امسال سهمیه همه دستگاه‌ها ۴۰ درصد و سهمیه شهرداری ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است و این نمونه‌ای از عدالت خواهد بود.

وی گفت: در زمانی که نجفی شهرداری وقت تهران بود بنده موضوع کاهش سهمیه طرح ترافیک شهرداری را مطرح کردم و وی نیز با آن موافقت کرد و منطق ما این بود که باید سخت‌گیری بیشتری را در خصوص سهمیه کارکنان شهرداری داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به این پرسش که آیا در سال ۹۷ طرح شناور از سوی شهرداری توزیع خواهد شد یا خیر، گفت: در این زمینه ما هیچ بنایی را تحت عنوان طرح شناور نداریم و طرحی به‌عنوان طرح سیار پیش‌بینی و اجرا خواهد شد که در این طرح تعدادی از مجوزهای ورود به طرح به نهادها و سازمان‌های امنیتی و حفاظتی داده خواهد شد.

پورسیدآقایی در ادامه در خصوص تجمع روز گذشته صنوف آژانس‌های شهر تهران مقابل ساختمان شورا بیان کرد: در این خصوص نیز روز گذشته تعدادی از این افراد نسبت به عوارض طرح ترافیک ۹۷ انتقاد کرده و خواهان تخفیف ویژه به آنها بودند که البته این موضوع بستگی به نظر شورای شهر تهران دارد و در صورتی که آنها بیشتر از ۵۰ درصد بخواهند برای این افراد تخفیف قائل شوند قاعدتاً شهرداری به‌عنوان مجری آن را عملیاتی خواهد کرد.

وی تصریح کرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران نمی‌تواند به‌صورت خودسرانه نسبت به این موضوعات اقدام کند چرا که یک دستگاه اجرایی است و باید مصوبات شورای شهر را اجرا کند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اضافه کرد: در روزهای گذشته تعدادی از افراد در سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اعم از دولتی و غیره اظهارنظراتی را در خصوص اجرای زمان طرح ترافیک داشته‌اند که به‌تبع این موارد اظهارنظر یا پیش‌بینی‌های شخصی آنها بود و نمی‌توان به‌عنوان یک تصمیم قطعی دانست و در واقع در خصوص طرح ترافیک باید شهرداری تهران به‌عنوان مسئول تصمیم‌گیرنده اظهارنظر کند.

پورسیدآقایی افزود: مدیریت شهری در راستای اجرای طرح ترافیک ۹۷ تلاش کرده است که مجموعه شهر را مدیریت کند و در این پازل به همه اقشار از جمله آژانس‌ها توجه شده است و حتی تمهیداتی برای آنها پیش‌بینی شده است و آنها ۵۰ درصد از عوارض طرح ترافیک را پرداخت می‌کنند ولی اینکه این تخفیف به بیشتر از ۵۰ درصد برسد نیاز به مصوبه شورای شهر تهران دارد.

وی ادامه داد: بر همین اساس معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری طی لایحه‌ای شرایط را برای تاکسی‌هایی که در سطح شهر تهران تردد می‌کنند، پیش‌بینی کرد که این افراد مبلغی را در خصوص عوارض طرح پرداخت نکنند ضمن اینکه ماشین‌های سواری باید ۱۰۰ درصد عوارض را پرداخت کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: همان‌طور که از قبل عنوان شده است در این دوره از مدیریت شهری و در راستای اجرای طرح ترافیک جدید، کارت شناور توزیع نخواهد شد و این در حالی است که در سالهای گذشته رانت بسیاری در خصوص توزیع این کارت‌ها وجود داشت.

پورسیدآقایی گفت: در گذشته کارتهای شناور به‌قیمت‌های مختلف اعم از ۱۰۰ تا  ۸۰۰ هزار تومان و همچنین ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان به افراد و سایر سازمان‌ها داده می‌شد.

وی ادامه داد: در طرح ترافیک جدید هر دستگاه و سازمان یک نرخ را پرداخت خواهند کرد و این نشانه‌ای از عدالت اجتماعی خواهد بود، ضمن اینکه تمام تمهیدات لازم برای اجرای طرح ترافیک ۹۷ فراهم شده است و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: از ۴۴۱ سهمیه‌ای که سالهای گذشته به سازمان‌ها و نهادها داده می‌شد، تلاش شده که این سهمیه‌ها کاهش پیدا کند و تنها سهمیه بنیاد شهید کاهش پیدا نکرد ولی سایر دستگاه‌های اجرایی با کاهش ۴۰درصدی روبه‌رو بودند و همان‌طور که اعلام شد این سهمیه برای شهرداری با ۵۰ درصد کاهش اجرا شده است.

پورسیدآقایی با ابراز اینکه "امیدواریم در ادامه اجرای فاز یک طرح ترافیک در سال جاری اتفاقات خوبی بیفتد و در سالهای آینده با فراهم شدن شرایط این طرح را اجرا کنیم"، گفت: گام بعدی در سال آینده این است که در صورت فراهم شدن شرایط سهمیه‌ها را کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در طرح ترافیک سال ۹۷ پرداخت نرخ عوارض برای سازمان‌ها و دستگاه‌ها یکسان شده است و برخی از گروه‌های خاص از جمله بیماران، معلولان، خبرنگاران و جانبازان تسهیلاتی را دریافت خواهند کرد به‌طوری که خبرنگاران در طرح ترافیک جدید ۱۰ درصد از عوارض را پرداخت می‌کنند، معلولان و جانبازان رایگان و بیماران خاص نیز طبق مصوبه شورا و تا سقف مجاز ۱۰ درصد عوارض را پرداخت خواهند کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: در روزهای گذشته تست دوربین‌های نصب‌شده در سطح شهر تهران برای ثبت ورود و خروج خودروها به طرح ترافیک توسط معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و همچنین پلیس راهور تست شده است و مورد تأیید قرار گرفته است.

پورسیدآقایی راجع به کمبود حمل‌ونقل عمومی در منطقه ۲۲ و مشکلات شهروندان در این بخش گفت: این مشکلات از گذشته وجود داشته است و قابل تأیید است و برهمین اساس ما طرحی را در دست مطالعه قرار دادیم تا بتوانیم در بخش‌های مختلف از جمله بی‌آرتی و مترو اقدامات خوبی انجام بدهیم که البته این موضوع زمان‌بر خواهد بود.

وی اضافه کرد: دارندگان مجوز سیار برای ورود به طرح ترافیک که به نهادهای امنیتی و حفاظتی داده می‌شود می‌توانند با ثبت یک شماره خودرو از این تسهیلات برای سایر خودروهای خود نیز استفاده کنند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه با تأکید بر اینکه افراد عادی و گروه‌های خاص نیازی به شارژ کارت‌شان و تأمین یک میلیون تومان در حساب شهروندی ندارند، گفت: این موضوع تنها برای سهمیه‌بگیران در دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که باید طبق آیین‌نامه در کارت‌های خود یک میلیون تومان پول داشته باشند.

پورسیدآقایی ادامه داد: طرح ترافیک ۹۷ در روزهای پنجشنبه اجرا نخواهد شد اما این نکته مهم است که طرح زوج و فرد همچنان پابرجا است.

وی در ادامه در خصوص آخرین وضعیت ثبت‌نام خبرنگاران در سامانه طرح ترافیک بیان کرد: تا به امروز ۳ هزار و ۲۳۵ خبرنگار در این سامانه اطلاعات خود را ثبت و ضبط کرده‌اند به‌طوری که در روزهای آینده این اطلاعات مورد پایش قرار خواهد گرفت.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر اینکه توزیع طرح ترافیک به خبرنگاران براساس آیین‌نامه به‌تصویب‌رسیده شورا صورت خواهد گرفت، اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی انجام‌شده و با استفاده از تیمی خبره بررسی مدارک خبرنگاران که در سامانه بارگذاری کرده‌اند در روزهای آتی انجام خواهد شد و در نهایت از خبرنگارانی که شرایط آنها احراز شود، با درج اسم آنها در سامانه می‌توانند نسبت به دریافت طرح ترافیک اقدام کنند.

پورسیدآقایی با اشاره به برخی از مشکلات سامانه طرح ترافیک در روزهای آینده گفت: در این زمینه مشکلاتی وجود داشته است که بسیاری آنها رفع شده است ضمن اینکه تا امروز حدود ۱۰۰ هزار نفر در سامانه طرح ترافیک ثبت‌نام کردند که بیشتر این ثبت‌نام‌ها از ۱۸ فروردین‌ماه تا امروز بوده است.

وی اضافه کرد: توزیع آرم طرح ترافیک به خبرنگاران براساس آیین‌نامه تصویب‌شده شورای شهر تهران خواهد بود و این افراد از تخفیف ۹۰درصدی برای دریافت طرح ترافیک استفاده خواهند کرد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه سال گذشته ۱۲۹ هزار طرح ترافیک به‌صورت روزانه صادر می‌شد گفت: تعدادی از این افراد سهمیه‌بگیر بودند که در سال جاری ۲۶ هزار مجوز از این طرح‌ها کاهش یافته و به سقف ۱۰۰ هزار طرح رسیده است که از این ۱۰۳ هزار، ۴۰ هزار طرح به‌صورت روزانه فروخته می‌شود و ۶۳ هزار طرح نیز سهمیه نهادها، ارگانها  و دستگاه‌ها خواهد بود.

پورسیدآقایی ادامه داد: بسیاری از افرادی که با آنها صحبت کردیم موافق طرح ترافیک جدید بودند و آن را تأیید کرده‌اند و این در حالی است که برخی نیز با کسب اطلاعات نادرست نسبت به اجرای طرح منتقد بودند و زمانی که با آنها گفتگو کردیم آنها نیز نسبت به طرح علاقه‌مند بوده استقبال کردند.

وی افزود: در تدوین طرح ترافیک کارهای کارشناسی دقیقی انجام شده است و تمامی مراکز مرتبط آن را تاأیید کرده‌اند.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با ابراز اینکه پلیس در ابتدا مخالف اجرای طرح ترافیک ۹۷ بود، گفت: بعد از ارائه توضیحات به مسئولان مربوطه آنها نیز اقدام به حمایت از طرح کردند و در حال حاضر نیز این طرح با حمایت پلیس راهور و سایر بخش‌ها اجرا خواهد شد.

پورسیدآقایی با یادآوری اینکه در هر صورت مسئولیت نهایی اجرای طرح ترافیک به‌عهده معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران است، گفت: بنده به‌عنوان مسئول در این معاونت تمام مسئولیت این طرح را به‌عهده خواهم داشت.

وی در ادامه با تأکید بر اینکه طرح ترافیک ۹۷ دستاوردهایی از جمله کاهش بار ترافیکی، آلودگی هوا و... خواهد داشت، گفت: در بخش درآمدی از اجرای طرح ترافیک ۹۷ مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان عاید شهرداری خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تذکر اینکه کسانی که بدون اخذ طرح ترافیک وارد محدوده طرح شوند، علاوه بر پرداخت عوارض طرح، باید جریمه نیز پرداخت کنند، گفت: تمام تمهیدات برای اجرای یک طرح ترافیک خوب پیش‌بینی شده است.

پورسیدآقایی همچنین با اشاره به اینکه کسانی که نسبت به دریافت عوارض‌شان در طرح ترافیک شکایت دارند می‌توانند به کمیسیون رسیدگی در شهرداری مراجعه کنند، گفت: این تمهیدات کاملاً پیش‌بینی شده است و افراد می‌توانند با مراجعه به این کمیسیون نسبت به شکایت خود اقدام کنند.

وی همچنین درباره ورود خودروهای شهرستانی به محدوده شهر تهران گفت: متأسفانه این مشکل همچنان وجود دارد و باید در آینده اصلاح شود که امیدواریم تمهیدات لازم در این زمینه پیش‌بینی شود.

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران همچنین در مورد درخواست سازمان دامپزشکی جهت دریافت تسهیلات ویژه در طرح ترافیک گفت: البته این موضوع در شورای شهر تهران پیگیری شده است و در صورتی که شورا رأی بدهد ما نیز آن را اجرا خواهیم کرد.

نظر شما