شناسهٔ خبر: 145722 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: ماهنامه نماینده

گفت‌وگوی «نماینده» با نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس

سعیدی: مجلس حامی کاهش سن مدیریتی در کشور است

زهرا سعیدی/2 سعیدی مبارکه همچنین درباره الزامات جوان‌گرایی در کشور و آخرین روند ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی گفت: «مجلس حامی کاهش سن مدیریتی در کشور است، تأکید رئیس‌جمهور نیز بر جوان‌گرایی است و باید سازوکارهایی برای تحقق این هدف دیده شود. باید به نسل جدید اعتماد شود.»

به گزارش «نماینده»، فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی شهریور ماه امسال تشکیل شد و سقف سنی اعضای آن زیر 40 سال است. اکنون ٣٧ نفر از نمایندگان مجلس زیر ٤٠ سال هستند و در فراکسیون جوانان حضور دارند. در همین راستا با «زهرا سعیدی مبارکه»، نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی درباره برنامه‌های این فراکسیون برای حوزه جوانان به گفت‌وگو نشستیم.

وی بر اهمیت رسیدگی و توجه به مسائل قشر جوان که بخش عمده و قابل توجهی از جمعیت کشور را شامل می‌شوند تأکید و اظهار کرد: «یکی از اهداف ما از تشکیل فراکسیون جوانان نیز رسیدگی به مسائل مبتلابه این قشر از اشتغال، مسکن، تسهیل شرایط ازدواج و معیشت گرفته تا حل مشکلات و آسیب‌های اجتماعی از جایگاه و قانون‌گذاری و نظارت است. باید در شرایط امروز کشور، افزایش احساس عزت نفس و استفاده از پتانسیل‌ها و ظرفیت جوانان را در دستور کار قرار دهیم و متناسب با توان و شایستگی‌هایشان از آنها در جایگاه‌های مختلف استفاده کنیم.» 

وی افزود: «این قشر با چالش‌های مختلفی روبه‌رو هستند؛ باید مراقبت کنیم تا فرصت عظیم بهره‌گیری از پتانسیل‌های جوانان به‌علت غفلت و بی‌توجهی به تهدید بدل نشود، زیرا هزینه‌ درمان بسیار سنگین‌تر از پیشگیری بهنگام است.»

  • احیای سازمان ملی جوانان

سعیدی مبارکه، احیای سازمان ملی جوانان را یکی از راه‌کارهای اساسی برای دستیابی به اهداف مذکور می‌داند و در توضیح آخرین وضعیت بررسی لایحه دولت برای تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش می‌گوید: «این لایحه اکنون در مجلس در دست بررسی است و جلساتی با مسئولان ذی‌ربط داشته‌ایم. دولت در 17 خرداد ماه سال جاری لایحه «اصلاح بخشی از ساختار تشکیلات دولت» را به مجلس شورای اسلامی آورد که تفکیک معاونت جوانان از وزارت ورزش نیز در آن قید شده بود که نمایندگان مجلس 21 خرداد با بررسی یک فوریت لایحه مذکور موافقت کردند.»

به‌گفته نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی البته از آنجا که احتمال به سرانجام نرسیدن این لایحه وجود داشت در فراکسیون جوانان طرحی جدید را به‌منظور احیای سازمان ملی جوانان تنظیم کردیم که امیدواریم در نیمه اول سال آینده تعیین تکلیف شود. به‌دنبال آن هستیم تا بهترین تصمیم ممکن اتخاذ شود و یک مرجع پاسخ‌گو و متولی در حوزه جوانان وجود داشته باشد.

  • ضرورت احیای سازمان ملی جوانان

وی درباره ضرورت احیای سازمان ملی جوانان اظهار کرد: «باید برای ساماندهی مسائل مربوط به جوانان، تشکیلات و سازمانی مجزا داشته باشیم تا بتواند با برنامه‌ریزی‌های دقیق و تمرکز بر راه‌حل مشکلات این حوزه مثمر ثمر واقع شود. متأسفانه در حال حاضر وضعیت به‌گونه‌ای است که متولی مشخصی در حوزه جوانان نداریم؛ سهم وزارت ورزش و جوانان هنوز هم مشخص نیست و هر دستگاهی، متولی رسیدگی به یکی از مشکلات جوانان اعم از اشتغال، معیشت، مسکن و ازدواج است و در نهایت هم وقتی سؤال می‌شود، هیچ کدام پاسخ‌گویی روشن و درستی ندارند.»

  • ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان

سعیدی مبارکه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره الزامات جوان‌گرایی در کشور و آخرین روند ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در پست‌های دولتی گفت: «مجلس حامی کاهش سن مدیریتی در کشور است، تأکید رئیس‌جمهور نیز بر جوان‌گرایی است و باید سازوکارهایی برای تحقق این هدف دیده شود. باید به نسل جدید اعتماد شود.»

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: «استفساریه تبصره(۱) ماده واحده قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان با تلاش فراکسیون جوانان، در جلسه علنی 2 مهر ماه جاری در مجلس شورای اسلامی تصویب و در 19 مهر به تأیید شورای نگهبان رسید و 20 آذر ماه از سوی رئیس‌جمهور، ابلاغ شد.»

وی که خود طراح طرح اصلاح قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در دستگاه‌های اجرایی است، افزود: «البته مقاومت‌هایی در این خصوص وجود داشت، لذا بنده این طرح را تهیه کردم که با حمایت نمایندگان یک فوریت آن به تصویب رسید که تلاش داریم هرچه سریع‌تر طرح به صحن بیاید و به تصویب نهایی برسد.»

نائب رئیس فراکسیون جوانان مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به اختصاص 2.07 درصد از 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده به وزارت ورزش و جوانان و تخصیص یک پنجم از آن به ازدواج و اشتغال جوانان گفت: «ریل‌گذاری به‌خوبی در این ارتباط در برنامه ششم توسعه انجام شد و این میزان به 1440 میلیارد تومان رسید اما متأسفانه در سال گذشته تخصیص بسیار نامطلوب بود. پیش‌بینی کرده بودیم یک پنجم این مبلغ هم به اشتغال و ازدواج جوانان برسد که آن‌چنان پولی نیامد تا برنامه‌ریزی شایسته انجام شود. در بودجه 97  هم طبق ریل‌گذاری برنامه ششم تلاش می‌کنیم تصمیماتی بگیریم که به‌نفع جوانان باشد ولی بیشتر بایستی در اجرای قوانین و تخصیص بودجه از طرف دولت محترم دقت شود تا بتوانیم از مهم‌ترین هسته توسعه که همان نیروی انسانی است، بهره ببریم»

نظر شما