شناسهٔ خبر: 145691 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

رئیس جمهور چه تکلیفی برای«سمپاد» مشخص می کند

روحانی هیئت دولت در حالیکه این روزها همه نگاه ها به رئیس جمهور است تا تکلیف ماندن یا نماندن مدارس سمپاد در متوسطه اول را مشخص کند، مناقشات نیز در این مورد بالا گرفته است.

به گزارش «نماینده»، از آخرین توئیت وزیر آموزش و پرورش درباره تصمیم گیری قطعی درباره پذیرش دانش آموزان در مدارس سمپاد در پایه هفتم (که آموزش و پرورش در مصوبه ای تحت عنوان «حذف آزمون ها از دوره ابتدایی» پیش بینی حذف آن را کرده است)، ۶ روز می گذرد و هنوز تکلیف پایه ششمی های متقاضی ورود به مدارس سمپاد در هاله ای از ابهام است. در آخرین توئیت بطحایی آمده است: «مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش در این زمینه اکنون در خدمت آقای رئیس‌جمهور است تا ابلاغ شود. در آن مصوبه به لحاظ رعایت برخی از بخش‌هایی که دانش‌آموزان ممکن است پیش از این خود را آماده کرده باشند و یا مشکلی داشته باشند یک پیش بینی انجام شده است و اجازه می‌خواهم ظرف یکی دو روز آینده اگر این مصوبه ابلاغ شد تکلیف را مشخص کنیم.» و این اولین باری بود که وزیر آموزش و پرورش درباره دانش آموزان پایه ششم که خود را برای آزمون سمپاد آماده کردند، صحبت کرد و درباره پیش بینی هایی برای این دانش آموزان در مصوبه سخن گفت. از همانجا می شد حدس زد رئیس جمهور در صورت امضا مصوبه، احتمالا اجرای آن را برای سال تحصیلی پیش رو نپذیرد و گمانه زنی های این روزها بیشتر به این احتمال دامن زده است به طوریکه برخی اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به صورت غیر رسمی این خبر را تایید کردند.

هر چند میرحمایت میرزاده سخنگوی این کمیسیون به تازگی در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار ابلاغ مصوبه حذف آزمون‌های مدارس خاص شد.

واقعیت این است که با توجه به حساسیت های بحث استعدادهای درخشان در کشور در حال حاضر سه نهاد مجلس، آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی نظرات متفاوت و در برخی مواقع هم راستا با هم دارند. همین چالش ها و از سوی دیگر دیرهنگام اعلام شدن این مصوبه در حالیکه پایه ششمی ها چندماهی به آماده کردن خود برای آزمون ورودی پایه هفتم مشغول بودند و ابهاماتی در حذف مدارس سمپاد در متوسطه اول، سبب تاخیری در تعیین تکلیف این مصوبه شده است که شاید ضربه اصلی اش را پایه ششمی های داوطلب ورود به مدارس سمپاد بخورندکه یک روز یک مسئول از برگزار نشدن آزمون می گوید و روز دیگر مسئولی دیگر از برگزاری آزمون لااقل در سال تحصیلی جدید سخن می گوید.

در این شرایط شاید بد نباشد رئیس جمهور هر چه زودتر تکلیف این مصوبه را با امضا کردن یا امضا نکردن مشخص کند.

آمادگی برای اجرای تصمیم رئیس جمهور در هر دو صورت

علی زرافشان معاون متوسطه آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این پرسش که در صورت عدم موافقت رئیس جمهور با اجرایی شدن این مصوبه در سال تحصیلی پیش رو آیا آمادگی برگزاری آزمون به موقع وجود دارد، گفت: در هر صورت مرجع تشخیص در این مورد شخص رئیس جمهور است و امضای ایشان مصوبه ما را قابل ابلاغ و اجرا می کند. اگر ایشان به هر دلیل تشخیص بدهند که مصوبه امضا نشود طبیعتا آموزش و پرورش برای آن زمان هم باید آماده باشد.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در این زمینه که در صورت اجرایی شدن این مصوبه در هر زمانی، مدارس سمپاد متوسطه اول و نمونه دولتی چگونه قرار است پذیرش دانش آموز داشته باشند نیز بیان کرد: این مدارس پذیرش عادی دانش آموزان را مانند مدارس دولتی خواهند داشت و این مدارس کاملا در اختیار آموزش و پرورش است و قرار نیست هیچ کدام به غیردولتی تبدیل شوند چون عملا این اتفاق امکان پذیر نیست.

معاون متوسطه آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که این مدارس سال هاست با دریافت هزینه از والدین به نوعی خودگردان بوده اند و در صورت دولتی شدن قادر به دریافت هزینه نیستند و آیا بار مالی این مدارس را آموزش و پرورش می تواند تقبل کند نیز اظهار کرد: وقتی آموزش و پرورش می تواند ۹۰ درصد مدارس دولتی را پشتیبانی کند حتما این ۱۰ درصد را نیز می تواند پشتیبانی کند.

به گفته وی در حال حاضر ۱۱ درصد مدارس غیر دولتی، نزدیک ۵ درصد نمونه دولتی و بیش از ۵ درصد سمپاد هستند.

نظر شما