شناسهٔ خبر: 145662 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

قطعه اول آزادراه تهران-‌شمال تا پایان تابستان تکمیل می شود

آزادراه43 مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه در نیمه اول امسال سه استان به شبکه ریلی متصل می‌شود، گفت: قطعه اول آزادراه تهران - شمال تا پایان تابستان تکمیل خواهد شد.

به گزارش «نماینده»،خیرالله خادمی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سال 96 کشور از لحاظ منابع مالی در تنگنا قرار داشت و ما هم در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تعهداتی داده بودیم که‌ این تعهدات با لحاظ منابع اعتباری در قانون بود اما برخی منابع اعتباری محقق نشد با وجود آنکه سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی تلاش کردند منابع مالی مورد نظر را تامین کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته سرجمع و به طور متوسط 85 درصد منابع تخصیص یافت، گفت: از این رقم بیش از 90 درصد اسناد خزانه اسلامی و اوراق مشارکت بود و نقدینگی کمی داشتیم در حالی که برای اجرای بخشی از پروژه‌ها نظیر خرید مصالح، تملک اراضی و غیره، منابع نقدی لازم است.

* اجرای 500 کیلومتر ریل‌گذاری جدید در سال 96

خادمی با بیان اینکه سال گذشته 500 کیلومتر ریل‌گذاری جدید در کشور انجام شد، گفت: 115 کیلومتر ریل‌گذاری مسیر کرمانشاه در 6 جبهه همه در سال گذشته انجام شد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: در خط آهن میانه-تبریز نیز 122 کیلومتر ریل‌گذاری در کل مسیر 132 کیلومتری انجام شد.

وی ادامه داد: سال گذشته ریل وارد دو مرکز استان‌ شد که شامل همدان و کرمانشاه بود و سه استان دیگر هم در 6 ماهه ابتدایی امسال به ریل متصل می‌شوند.

خادمی ادامه داد: تلاش می‌کنیم تا نیمه اول اردیبهشت امسال در تبریز و رشت، ریل‌گذاری به اتمام برسد.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: هدف‌گذاری ریل‌گذاری در سال قبل 516 کیلومتر بود که 500 کیلومتر آن محقق شد.

وی افزود: کشورهای CIS بابت راه‌اندازی کریدور ریلی شمال - جنوب و تکمیل خط قزوین- رشت،- انزلی- آستار- آستارای آذربایجان بسیار تاکید دارند زیرا درآمد حاصل از ترانزیت ریلی برای آنها با ارزش است و ریل وابستگی اقتصادی بین کشورها ایجاد می‌کند.

* هدف‌گذاری تامین مصالح و کالاها از داخل

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با اشاره به نامگذاری امسال به سال حمایت از کالای ایرانی بیان کرد: تلاش کردیم تجهیزات لازم برای پروژه‌ها اغلب و تا جایی که امکان دارد از داخل تامین شود.

وی افزود: فقط یک کارخانه در ایران تیر ورق پل تولید می‌کند که ما نیز تلاش کردیم حتما این رقم کالا را از داخل تامین کنیم با وجود آنکه با تاخیر به ما ارائه می‌شود اما به هر حال 50 میلیارد تومان از این تیر ورق‌های پل که برای پروژه‌ها لازم بود از داخل تامین شد.

* تحقق 70 درصد اهداف در ساخت آزادراه‌ها

وی بیان کرد: در بخش پروژه‌های آزادراهی 70 درصد پیش‌بینی‌های ما در سال 96 محقق شد اما پروژه‌های تکمیل شده به بهره‌برداری نرسید تا همه قطعات تکمیل شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل ادامه داد: آزادراه کنار گذر جنوبی تهران با مشارکت و پیمانکاری قرارگاه خاتم با حجم بسیار بالا و جلوتر از برنامه در حال تکمیل است قطعه چهارم این پروژه 40 کیلومتر آسفالت شده است و 40 کیلومتر هم امسال آسفالت می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آزادراه اصفهان- شیراز نیز گفت: در این پروژه 30 کیلومتر روسازی بتنی اجرا شد و به پیشرفت 65 درصدی رسیدیم.

خادمی به آزادراه اراک- بروجرد- خرم‌آباد اشاره کرد و افزود: طولانی‌ترین آزادراهی کشور به صورت سه خطه در این پروژه اجرا شده است. ضمن آنکه روسازی آن هم به سرعت در حال انجام است و قطعه اول پروژه پایان امسال افتتاح می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل افزود: در بخش بزرگراهی 850 کیلومتر افتتاح رسمی و جمعا  1100 کیلومتر افتتاح کلی داشتیم.

خادمی همچنین درباره آزادراه تهران- شمال و تکمیل قطعه اول پروژه به خبرنگار فارس گفت: طبق اعلام مجری، پروژه در اوایل تابستان به اتمام می‌رسد اما ما پیش‌بینی می‌کنیم که این پروژه تا پایان تابستان تکمیل شود.

نظر شما