شناسهٔ خبر: 145627 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

توضیحات آموزش‌وپرورش درباره مشکل احتساب سوابق حق‌التدریس معلمان

معلمان معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش درباره مشکل احتساب سنوات ایام خدمت غیررسمی و مشکل معلمان با صندوق بازنشستگی کشوری توضیحاتی داد.

به گزارش «نماینده»، ۲۳ بهمن ۹۶ گزارشی با عنوان مطالبه میلیونی صندوق بازنشستگی از معلمان در این خبرگزاری منتشر شد.

در این گزارش از مشکل احتساب سنوات ایام خدمت غیررسمی معلمان و کارکنان اداری آموزش‌وپرورش یاد شد که هم‌اکنون این مسئله موجب ایجاد مشکل با صندوق بازنشستگی کشوری شده است و در این رابطه یکی از معاونان مدارس شهر تهران گفته بود: "سال‌های ابتدای خدمتم در آموزش‌وپرورش به‌عنوان آموزشیار نهضت سوادآموزی فعالیت داشتم، در این دوران هر ماه حق‌بیمه‌ام واریز می‌شد و بخشی از حقوقم کسر و بخشی توسط سازمان نهضت سوادآموزی واریز می‌شد و تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی بودم. پس از استخدام در آموزش‌وپرورش، تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار گرفتم و حالا از امور اداری منطقه می‌گویند برای تغییر بیمه‌ام از تأمین اجتماعی به خدمات درمانی و احتساب ۵ سالی که تحت پوشش بیمه‌ تأمین اجتماعی بودم جزو سوابق خدمت باید ۱۲ میلیون تومان پرداخت کنم".

هم‌اکنون معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش‌وپرورش در جوابیه‌ای به این مسئله پاسخ داده است.

در این جوابیه آمده است:

۱. به‌استناد طرح الحاق یک ماده به قانون تعیین تکلیف استخدامی معلمین حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش مصوب ۱۵ مهر ۸۸ و اصلاح بعدی، معلمان حق التدریسی که به استخدام آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند و تا زمان لازم الاجرا شدن این قانون در وزارت آموزش و پرورش اشتغال به کار دارند، می‌توانند به‌منظور احتساب سابقه خدمت ایام حق التدریس که به تأیید وزارت می‌رسد در سوابق خدمت و بازنشستگی با پرداخت سهم خود و دولت به‌صورت نقد (یک‌جا) یا اقساط به‌طور کامل پرداخت کنند که با توجه به تبصره ۳ قانون فوق مدت سابقه خدمت دوره حق‌التدریس به‌تناسب خدمت تمام‌وقت با توجه به طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و دستورالعمل وزارت آموزش‌وپرورش (بخشنامه ۷۱۰.۵ مورخ ۹۶.۰۳.۱۰) براساس مبنای پرداخت حق بیمه یا بازنشستگی، حداقل حقوق یا دستمزد سال لازم الاجرا شدن این قانون محاسبه شود، لذا با استناد به قانون یادشده دستورالعمل مربوطه جهت اقدام به ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شده است.

۲. این درحالی است که صندوق بازنشستگی کشور قبل از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون فوق الاشاره برای مستخدمینی که قبلاً ایام حق‌التدریس تمام‌وقت داشته و در احکام کارگزینی آنان احتساب سنوات و مستخدم از مزایای آن بهره‌مند شده و لیکن کسور آن به صندوق واریز نشده بر مبنای مفاد تبصره ۲ ماده ۸۵ قانون استخدامی کشوری (املاک محاسبه سنوات غیررسمی یادشده بر مبنای ۹ درصد اولین حکم رسمی محاسبه می‌کرده) لیکن با اجرای قانون ماده الحاقی یادشده معاونت فنی صندوق بازنشستگی کشوری، طی ارسال نامه‌ای به‌شماره ۱۱۶۱۶.ص. ۲۲۰۰۱ مورخ ۹۶.۰۷.۲۶ به نمایندگی‌های زیرمجموعه خود، مبنی بر اینکه تمامی معلمین (اعم از حق التدریسی از تمام‌وقت و غیرتمام‌وقت) برمبنای ماده الحاقی مورد اشاره باید با نرخ روز و برمبنای ۲۲.۵ درصد حداقل حقوق (۱۰,۳۵۰,۰۰۰ ریال) سال لازم الاجرا شدن قانون (۱۳۹۶.۰۲.۰۵) محاسبه نمایند که این موضوع موجب اضافه پرداختی و نارضایتی فرهنگیان شده است، با عنایت به این‌که ماده الحاقی مورد اشاره صرفاً برای مشمولین آن مصوبه است که سوابق مستخدمین کمتر از تمام‌وقت است نه سایر کارکنان که قبلاً سوابق حق‌التدریس تمام‌وقت آنان در احکام کارگزینی احتساب سنوات شده است بنابراین ماده الحاقی فوق الاشاره نمی‌تواند اصل قانون را ساقط کند.

۳. به‌استناد نامه شماره ۱۶۵۷۱۱۸ مورخ ۴ بهمن ۹۶ امور مدیریت مشاغل و نظام‌های پرداخت سازمان اداری و استخدامی کشور که طی بخشنامه‌ ۷۱۰.۱۷ مورخ ۸ بهمن ۹۶ جهت اقدام به ادارات کل استان‌ها ابلاغ شده است که پرداخت کسورات بیمه‌ای را به‌استناد تبصره ۲ ماده ۸۵ (۹ درصد سهم مستخدم) باید اقدام شود.

نظر شما