شناسهٔ خبر: 145609 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مجلس از پاسخ های آذری جهرمی قانع شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ های وزیر ارتباطات به سوال دو نماینده درباره طرح های مخابراتی قانع شدند.

به گزارش «نماینده»، در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی سوالات دو نماینده از محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفت که پس از طرح سوال و دریافت پاسخ های وزیر، مجلس از پاسخ وزیر قانع شد.

این دو سوال به طور مشترک از سوی سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین و سیده فاطمه حسینی نماینده مردم تهران درباره سرانجام پروژه های ارتقاء و توسعه شبکه انتقال که در سال های ۹۰ و ۹۱ قرارداد آن بسته شده است و نیز علت جایگزینی پروژه «تدبیر» به جای این پروژه ها مطرح شد؛ این دو نماینده همچنین در سوال دیگری علت جایگزین شدن قراردادهای نگهداری، ۶ ماه زودتر از موعد و نیز حجمی شدن قراردادها را از وزیر جویا شده بودند.

سیده حمیده زرآبادی نماینده قزوین در طرح سوال نخست و در خصوص سرانجام پروژه های ارتقاء و توسعه شبکه های انتقال اظهار داشت: پروژه ارتقاء و توسعه شبکه انتقال در برنامه پنجم توسعه که قرارداد آن با شرکت داخلی سدید ارتباط و با پشتیبانی مالی آستان قدس رضوی و با تجهیزات کمپانی فرانسوی ایتالیایی آلکاتل در سال ۹۰ بسته شده بود بعد از گذشت ۵ سال هیچ پیشرفتی جز از بین رفتن بیت المال نداشته و شفاف سازی در این خصوص ضروری است.

آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز در پاسخ به این سوال اظهار داشت: ما بر اساس اصول پدافند غیرعامل موظفیم از تامین کنندگان مختلف استفاده کنیم. در آن زمان شرکت ارتباطات زیرساخت دو تامین کننده اصلی به نام های هوآوی و آلکاتل داشته است و بر اساس برنامه چهارم توسعه خریدهایی که برای توسعه شبکه انجام می دادند، به مناقصه نمی گذاشتند.

آذری جهرمی با اشاره به دو قرارداد منعقد شده با شرکت های هوآوی و آلکاتل در برنامه چهارم توسعه و مشکلات ناشی از تحریم ها در سال ۹۰ گفت: بر این اساس در سال ۹۰ و با مجوز شورای اقتصاد یک قرارداد با یک کنسرسیوم ایرانی بسته شد و در دولت یازدهم نیز انتقال تجهیزات مجددا پیگیری شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: در حال حاضر بیش از ۵۵ درصد تجهیزات ترخیص شده در حال نصب است.

وی تاکید کرد: علت تاخیر در اجرای کار برخی تحریم های آن زمان بوده و در حال حاضر ترافیک جنوب به شمال را به همین شبکه در حال نصب داریم و لذا از بین رفتن بیت المال صحت ندارد.

نماینده مردم قزوین همچنین در طرح سوال دوم درباره علت جایگزینی قراردادهای جدید شش ماه زودتر از موعد و نیز تجمیع شدن قراردادهای مخابرات نیز گفت: با توجه به اینکه قراردادهای نگهداری جهت امور نگهداری، رفع خرابی و تست و آزمایش سیستم ها در زیرساخت ها هستند، عملا با تغییرات ایجاد شده در قراردادها علاوه بر بیکاری نیروهای متخصص، شرکت ارتباطات زیرساخت میلیاردها تومان در سال هزینه می کند و عملا هیچ بهره وری وجود ندارد.

آذری جهرمی نیز در پاسخ به این سوال گفت: من دستور دادم هیچ یک از نیروهایی که در شرکت ارتباطات زیرساخت بوده اند تعدیل نشود و اگر موردی وجود داشته خارج از دید مدیریتی من بوده و آن را اطلاع دهید تا پیگیری کنم.

وی افزود: برای طرح های نگهداری ما ظرفیت استخدام نیرو نداشته ایم، بنابراین از روش برون سپاری و قراردادهای حجمی استفاده شده و برداشت ما این نیست که اجازه واگذاری این امور را به بخش خصوصی به روش حجمی نداریم.

وزیر ارتباطات همچنین تاکید کرد: نیروهای شرکت ارتباطات زیرساخت در استان ها مازاد نیستند و ما برای تامین نیرو از سازمان مدیریت و برنامه ریزی درخواست مجوز کرده ایم تا در هر مرکز شهرستان یک نفر نیروی رسمی جذب شود.

در پایان نماینده سوال کننده اعلام کرد که از پاسخ های وزیر قانع نشده و لذا سوال به رای گذاشته شد.

نمایندگان با ۹۸ رای موافق، ۸۷ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۰۵ نماینده حاضر در صحن، ضمن وارد ندانستن سوال این دو نماینده از پاسخ های آذری جهرمی قانع شدند.

برچسب‌ها:

نظر شما