شناسهٔ خبر: 145497 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

شیش و بش غرب برای حمله به سوریه

حمله نظامی با وتوی قطعنامه آمریکا، احتمال حمله نظامی به سوریه به شدت افزایش یافته و کشورهایی که از هیچ کوششی برای سرنگونی حکومت سوریه فروگذار نکرده اند بار دیگر برای رسیدن به این هدف هم قسم شده اند.

به گزارش «نماینده»، روسیه و آمریکا بعد از جنگ لفظی دوشنبه شب در شورای امنیت بر سر سوریه و ماجرای حمله شیمیایی دوما، شب گذشته نیز در مقابل هم ایستادند و مسکو اقدام به وتوی قطعنامه مورد نظر واشنگتن کرد و بدین ترتیب تنش های میان دو کشور به اوج خود رسید.

بهانه تکراری و فریب افکار عمومی

این برای اولین بار نیست که موضوع حمله شیمیایی در سوریه دستمایه تبلیغات گسترده غرب و اعراب علیه سوریه و متحدان آن می شود و در طول شش سال گذشته بارها شاهد بوده ایم که هرگاه تروریست های مورد حمایت غرب و اعراب در موضع ضعف قرار می گیرند در قسمتی از سوریه یک حمله شیمیایی مشکوک رخ می دهد و پس از آن تبلیغات گسترده آغاز شده و بدنبال آن اقدامات غرب و اعراب علیه دمشق تشدید می شود که حمله موشکی آمریکا به پایگاه «الشعیرات» در همین رابطه انجام شد.

اکنون که تروریست ها در حال پاکسازی از سوریه هستند و آخرین پایگاه های خود را یک به یک از دست می دهند، کشورهایی که در طول شش سال گذشته از هیچ تلاشی برای سرنگون کردن دولت قانونی سوریه فروگذار نکرده اند اکنون در تلاش هستند تا با استفاده از فرصت بدست آمده، برای آخرین بار شانس خود را امتحان کنند.

افزایش احتمال حمله چند جانبه به سوریه

بطور فزاینده به نظر می‌رسد که نوعی اقدام نظامی واکنشی در راه است. ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه در این مورد اتفاق نظر دارند که به حملۀ شیمیایی احتمالی در دومای سوریه باید واکنش نشان داد. همه این کشورها بشار اسد را مقصر می‌دانند. ‌

در همین رابطه سازمان هوایی اروپا با انتشار بیانیه ای هواپیماهای غیرنظامی را طی ۷۲ ساعت آینده از نزدیک شدن و پرواز بر فراز سواحل شرقی مدیترانه و سوریه بر حذر داشته است. این سازمان در بیانیه خود آورده؛ به دلیل احتمال حمله نظامی به سوریه با موشک های کروز و موشک های هوا به زمین طی ۷۲ ساعت آینده و احتمال تداخل امواج رادیویی، بررسی ها و اقدامات لازم در این زمینه مورد نیاز است.

طی روزهای گذشته  آمریکا و متحدانش به بهانه حمله شیمیایی در دوما سوریه را به اقدام نظامی تهدید کرده اند. کاخ سفید روز سه شنبه گفته است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا سفر خود به امریکای لاتین را برای بررسی پاسخ به حمله شیمیایی صورت گرفته در سوریه لغو کرده است.

روزنامه فرانسوی لوفیگارو هم گزارش داده است که جنگنده‌های رافائل فرانسه جهت شرکت در اقدام نظامی احتمالی به سوریه در شرق این کشور مستقر شده اند.

امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه سه شنبه شب در یک نشست خبری مشترک با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی گفته؛ ظرف چند روز آینده درباره اقدام نظامی در سوریه تصمیم‌گیری می‌کنیم. در صورتی که حمله‌ای صورت گیرد، علیه توانمندی‌های شیمیایی سوریه خواهد بود، نه متحدان دمشق.

همزمان با گمانه‌زنی‌ها مبنی بر اقدام نظامی آمریکا و متحدانش علیه سوریه، شبکه الجزیره گزارش داد که تعدادی از هواپیماها و جنگنده‌های آمریکایی سه‌شنبه شب (۲۱ فروردین) در مرز عراق با سوریه به پرواز درآمده و به گشت زنی پرداختند.  

شبکه الجزیره حضور هواپیماهای آمریکایی در مرز سوریه را سنگین و ملموس گزارش کرده است. برخی منابع خبری دیگر نیز از به پرواز درآمدن هواپیماهای نظامی آمریکا و فرانسه بر فراز اردن خبر داده‌اند.

شبکه خبری فاکس‌نیوز روز سه‌شنبه گزارش داد، ناوگروه تهاجمی آمریکایی «یواس‌اس هری ترومن» روز چهارشنبه پایگاه دریایی آمریکا در شهر «نورفک» ایالت «ویرجینیا» را برای استقرار در آسیای غربی و اروپا ترک خواهد کرد.  

طبق بیانیه وزارت دفاع آمریکا، مأموریت این ناوگروه «عملیات امنیت دریایی و همکاری در عرصه‌های امنیتی در کنار متحدان و شریکان» و «قابلیت پاسخدهی به بحران و افزایش همکاری‌های امنیتی» در اروپا و غرب آسیا را شامل خواهد شد.

هشدار شدید روسیه درباره حمله به سوریه

مقامات روسیه نسبت به هرگونه اقدام نظامی آمریکا و متحدانش علیه سوریه هشدار دادند و تاکید کردند که در صورت هرگونه حمله‌ به دمشق، به آن پاسخ خواهند داد.

در همین رابطه ولادیمیر چیزوف نماینده روسیه در اتحادیه اروپا گفت که مسکو نسبت به هرگونه اقدام نظامی توسط آمریکا و متحدانش علیه سوریه هشدار داده است.

چیزوف افزود: مسکو به نمایندگان آمریکا چه به صورت علنی و چه به صورت خصوصی و از طریق کانالهای نظامی در زمینه عواقب جدی حمله به دمشق هشدار داده است.  

الکساندر زاسیپکین سفیر روسیه در بیروت نیز گفته که اگر آمریکا علیه سوریه اقدام نظامی کند مسکو به آن پاسخ خواهد داد.

وی تاکید کرد که اقدام نظامی احتمالی آمریکا در واکنش به حمله شیمیایی صورت گرفته در دوما پاسخ سختی خواهد گرفت که هرگز اتفاق نیفتاده است.

در این میان برخی منابع می‌گویند که روسیه برای اولین بار هواپیماهای پیشرفته ضد زیردریایی خود را در سوریه مستقر کرده است. روسیه هشدار داده که در صورت اقدام نظامی علیه دمشق به آن پاسخ می‌دهد.

دسیسه ای برای باقی ماندن آمریکا در سوریه

موضوع حمله شیمیایی در دوما و تصمیم آمریکا برای انجام حمله به سوریه دقیقا پس از آن رخ داد که ترامپ از تصمیم خود برای خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه سخن گفته بود و این سخنان رئیس جمهور ایالات متحده با مخالفت شدید عربستان و رژیم صهیونیستی مواجه شده بود.

تصمیم ترامپ برای خارج شدن از سوریه هم اسراییل را که تمایلی به حضور نظامی ایران در مرزهایش ندارد و هم عربستان سعودی را که بزرگترین رقیب منطقه‌ای ایران است به شدت نگران می‌کند. به اعتقاد محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، حضور نیرویهای آمریکایی در سوریه آخرین سنگر دربرابر گسترش منطقه‌ای نفوذ ایران است.

در همین رابطه وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز سه‌شنبه بار دیگر گفت تل‌آویو به هر قیمتی شده، اجازه نمی‌دهد ایران در سوریه به «سلطه» دست یابد. «آویگدور لیبرمن» حین دیدار از منطقه «قصرین» در شمال سرزمین‌های اشغالی و نزدیک مرز با سوریه با ادامه موضع‌گیری مبهم در قبال حمله هوایی بامداد دوشنبه به پایگاه «تی-۴» سوریه که بامداد دوشنبه صورت گرفت، گفت: یک مورد را به یقین می‌دانم، به هر قیمتی که شده، اجازه تاسیس پایگاه‌ نظامی ایران را در سوریه نمی‌دهیم. ما گزینه‌ای دیگری نداریم.

بر همین اساس احتمال آن وجود دارد که ماجرای حمله شیمیایی دوما، دسیسه ای مشترک از سوی عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی برای حفظ حضور نظامی آمریکا در سوریه و مقابله با گسترش نفوذ جریان مقاومت در خاورمیانه بوده باشد.

نظر شما