شناسهٔ خبر: 145491 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

دولت ۲۷۷۰ میلیارد تومان با فروش سکه از مردم پول گرفت

سکه و ارز بانک ملی ایران تا کنون بیش از دو میلیون و ۹۱ هزار قطعه سکه پیش فروش کرده است که از این طریق بیش از ۲۷۷۶ میلیارد تومان نقدینگی از مردم جمع شده است.

به گزارش «نماینده»، طی دو مرحله پیش فروش سکه در سال گذشته بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار قطعه سکه پیش فروش شد که از این تعداد، درخواست پیش فروش بیش از ۸۰۳ هزار قطعه سکه به صورت یک ساله بوده است.

رقم پیش فروش سکه در سال قبل برای سررسید یکساله یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و سررسید ۶ ماهه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.

با این حساب بانک مرکزی توانسته در سال قبل با فروش ۸۰۳ هزار قطعه سکه با قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان، ۱۰۴۳ هزار میلیارد تومان نقدینگی را از مردم جمع آوری کند.

ضمن آنکه با فروش حدود ۴۰۰ هزار سکه با قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز ۵۲۰ میلیارد تومان پول مردم را جمع کرده است.

در سال جاری نیز تا پایان روز ۱۹ فروردین بیش از ۸۹۱ هزار قطعه سکه توسط متقاضیان پیش خرید شده که از این تعداد، پیش فروش حدود ۵۶۲ هزار قطعه سکه به صورت شش ماهه بوده است.

به گزارش تسنیم، ‌ نرخ پیش فروش سکه تا شنبه هفته جاری ثابت بود ولی از ۱۸ فروردین بانک مرکزی نرخ پیش‌فروش سکه را افزایش داد؛ برهمین اساس پیش‌فروش سکه طلا با سررسید ۶ماهه، یک میلیون و ۴۷۵ هزار تومان و با سررسید ۱۲ماهه، یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تعیین شد.

اما اگر با همان قیمت های قبلی هم محاسبه کنیم، ‌بانک مرکزی توانسته با فروش ۵۶۲ هزار قطعه سکه با قیمت یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ۷۸۶ میلیارد تومان نقدینگی را مدیریت کند.

ضمن آنکه با فروش ۳۲۹ هزار قطعه سکه با قیمت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم ۴۲۷ میلیارد تومان پول از مردم گرفته است.

نظر شما