شناسهٔ خبر: 145456 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

سی‌ان‌ان: ترامپ به فکر اخراج دادستان کل و بازپرس ویژه است

ترامپ رئیس جمهور آمریکا شب گذشته - پس از یورش اف‌بی‌آی به دفتر وکیل شخصی‌اش - در اظهاراتی به شدت از دادستان کل، معاون وی و بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه انتقاد کرد.

به گزارش «نماینده» پس از یورش روز گذشته نیروهای اف‌بی‌آی به دفتر مایکل کوهن - وکیل شخصی دونالد ترامپ - رئیس جمهوری آمریکا به شدت عصبانی شد. به نوشته این رسانه آمریکایی، ترامپ چنان از این اقدام خشمگین شده است که ممکن است به طور جدی به فکر اخراج رابرت مولر، بازپرس ویژه تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بیافتد، مسئله‌ای که سی‌ان‌ان آن را به مثابه یک «بمب اتمی سیاسی» توصیف کرده است.

اف‌بی‌آی روز گذشته براساس مجوزی به دفتر وکیل شخصی ترامپ یورش برد که براساس درخواست رابرت مولر صادر شده بود.

ترامپ شب گذشته در پاسخ به پرسش یک خبرنگار در این زمینه گفته بود «چرا الان مولر را اخراج نکنم؟ ... خوب من فکر می‌کنم آنچه در جریان است، موجب رسوایی است. خواهیم دید چه رخ خواهد داد. بسیاری می‌گویند که باید اخراج شود، آن‌ها هیچ چیزی نیافتند».

سی‌ان‌ان در ادامه با اشاره به سخنان شب گذشته ترامپ نوشت که این اظهارات بسیار قابل توجه هستند و فراتر از تمامی چیزهایی هستند که ترامپ پیشتر به صورت علنی بیان کرده بود. اما آیا به معنای این است که ترامپ چنین کاری می‌کند؟ خیر. [اما] ترامپ شدیدا غیرقابل پیش‌بینی است و همواره در معرض تغییر افکار آن‌هم بدون هیچ نشانه یا هشدار پیشین است. با این حال به نظر می‌رسد که خشم ترامپ بیشتر متوجه جف سشنز، دادستان کل آمریکا و راد روزنستاین، معاونش است، تا خود مولر.

ترامپ شب گذشته در سخنانی انتقادی نسبت به دادستان کل آمریکا گفت: «دادستان کل وقتی خودش را از این ماجرا کنار کشید، اشتباه وحشتناکی مرتکب شد و و اگر می‌خواست خود را کنار بکشد باید به ما اطلاع می‌داد و ما یک دادستان کل دیگر را [به جای وی] تعیین می‌کردیم».

رئیس جمهوری آمریکا در سخنان شب گذشته خود به صورت مکرر سشنز را به خاطر انتخاب این رویکرد به شدت مورد انتقاد قرار داد؛ وی پیشتر چندین مرتبه تصریح کرده بود اگر می‌دانست که سشنز خود را از ماجرا کنار می‌کشد، هرگز وی را برای تصدی سمت دادستان کل معرفی نمی‌کرد.

بر این اساس محتمل به نظر می‌رسد که ترامپ بخواهد در واکنش به یورش به دفتر وکیل‌شخصی‌اش، سشنز یا معاونش را اخراج کند.

سی‌ان‌ان نوشت که ترامپ تابستان گذشته دستور اخراج مولر را صادر کرده بود و تنها پس از گفتگو با یکی از مشاوران کاخ سفید از این تصمیم عقب‌نشینی کرد. اما این ماجرا نشان می‌دهد که ترامپ که یکبار این مسیر را در پیش گرفته بود، یکبار دیگر نیز این راه قدم بردارد. و البته برخلاف تابستان گذشته، ترامپ هم‌اکنون تعداد کمتری از افراد مورد اعتمادی را که به حرف آن‌ها گوش می‌دهد، در کنار خود دارد.

نظر شما