شناسهٔ خبر: 145398 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

تحویل زمین مسکن اجتماعی؛ انکار بنیاد مسکن و اصرار معاون آخوندی

مسکن43 درحالی اخیرا مقام مسئول بنیاد مسکن تحویل زمین برای مسکن اجتماعی را تکذیب کرده بود که معاون آخوندی با انداختن توپ کم‌کاری در اجرای طرح مذکور به زمین نهادهای ذی‌ربط مدعی شد: سازمان ملی زمین و مسکن واگذاری زمین به بنیاد مسکن را ابلاغ کرده است.

به گزارش «نماینده»، جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب دو روز پیش (۱۹ فروردین) با تکذیب اظهارات عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی درباره تحویل زمین مسکن اجتماعی، گفته بود: برای طرح مسکن اجتماعی هنوز زمینی به بنیاد مسکن واگذار نشده است.

وی با ابراز این‌که مسکن اجتماعی در سال ۹۶ عملکردی نداشته است در پاسخ به این پرسش که عظیمیان مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده زمین برای مسکن اجتماعی به بنیاد مسکن واگذار شده است، ادامه داد: اسفندماه سال گذشته آخرین جلسه با سازمان ملی زمین و مسکن داشتیم که ایشان (عظیمیان) به همکاران خود تأکید کرد زمین برای مسکن اجتماعی به بنیاد واگذار شود.

وی تأکید کرد:‌ مسکن اجتماعی زمین مناسبی را نیاز دارد که هم باید جلب مشارکت کننده برای ساخت شود و هم این‌که باید جاذبه لازم را برای متقاضیانی که می‌خواهند به‌صورت اجاره‌ای در این واحدها ساکن شوند، ‌داشته باشد.

این در حالی است که مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در واکنش به این اظهارات مدعی شده واگذاری زمین به بنیاد مسکن را ابلاغ کرده است.

عظیمیان در این‌باره گفته است؛ هیئت وزیران در تاریخ ۲ اسفند ۹۵ با هدف حمایت دولت از تامین مسکن گروه های کم درآمد و در راستای اجرای سیاست های دولت یازدهم در بخش مسکن طی سال‌های ۱۴۰۰-۱۳۹۶ برنامه‌ای در دو قالب مسکن اجتماعی و مسکن حمایتی را مصوب کرد.

وی با بیان این‌که در این طرح برنامه ریزی برای اجرای ۱۰۰هزار واحد مسکونی طی سال‌های ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۰ صورت گرفت، افزود: به منظور اجرایی شدن مصوبه هیئت وزیران و طرح مسکن اجتماعی – حمایتی و بر مبنای نیاز اعلام شده جهت اجرای برنامه جدول توزیع استانی تهیه شده توسط بنیاد مسکن در اسفند ماه سال ۹۵  به کلیه ادارات کل راه و شهرسازی استان ها در قالب ضوابط و مقررات مندرج در ماده ۳ و ۴ آئین نامه اجرائی قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن ابلاغ  شده است.

وی ادامه داد: متعاقب این ابلاغ مجمع عمومی سازمان ملی زمین و مسکن نیز در تاریخ  ۲۷ شهریور ۹۶ بنا به پیشنهاد مقام عالی وزارت به عنوان رئیس مجمع، به منظور ایجاد تسهیلات و تسریع در اجرای برنامه مسکن اجتماعی موضوع تصویب نامه هیئت وزیران؛ واگذاری زمین های در اختیار سازمان ملی زمین و مسکن به سازندگان ساخت مسکن ملکی استیجاری ازطریق واگذاری زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و به قیمت تمام شده را تصویب و جهت اجرا ابلاغ کرده است.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن بیان کرد:  ادارات کل راه و شهرسازی استان ها به تناسب میزان تقاضا و امکانات موجود اقدام به مکان یابی و شناسایی اراضی مستعد برای واگذاری زمین به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کرده‌اند، کما اینکه به این موضوع مهم در برنامه اجرایی سنواتی ابلاغی به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها پرداخته شده و تأکید به واگذاری سهمیه های تعیینی به عمل آمده است.

عظیمیان تاکید کرد: بدیهی است لازمه  اجرایی شدن مصوبه هئت وزیران، شناسایی و اعلام اقشار هدف با توجه به ساز وکار پیش بینی شده در خود تصویب نامه توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری بنیاد مسکن  و سایر نهاد های مربوط بوده که بر مبنای تشخیص مزبور ادارات کل استانی قادر به انعقاد قرارداد واگذاری باشند.

وی در ادامه با انداختن توپ‌کم‌کاری در بحش اجرای مسکن اجتماعی به زمین سایر نهادهای ذی‌ربط اظهار کرد: لازم به توضیح است تا کنون در باب معرفی و اعلام افراد واجد شرایط اقدامی از سوی نهاد های ذی‌ربط صورت نپذیرفته و قطعاً با تعامل سازنده و عزم جدی، اجرای طرح مزبور در صورت ایجاد بسترهای لازم (شناسایی گروه هدف) و با همکاری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی محقق خواهد شد.

نظر شما