شناسهٔ خبر: 145287 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

وزارت بهداشت جلوی واردات قانونی داروهای مشابه داخل را بگیرد

داروخانه عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه برخی با تبلیغات منفی به مردم القا می‌کنند که کیفیت داروهای وارداتی بهتر از داروهای تولید داخل است گفت: در زمینه اثربخشی داروهای تولید داخل باید به مردم اطمینان دهیم.

به گزارش «نماینده» حیدرعلی عابدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در خصوص لزوم حمایت از داروهای تولید داخلی اظهار داشت: لازم است با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه توجه بیش از پیش به حمایت از کالاهای تولید داخل همه مردم و مسئولان وارد میدان شوند و تصمیم جدی بگیرند که این شعار سرنوشت‌ساز را عملی سازند.

وی گفت: توجه به تولید داروها در کشور از جمله مواردی است که می‌توان با توجه به توانمندی‌های دانشمندان و محققان کشور آن را مورد توجه ویژه قرار داد به طوریکه در حال حاضر می‌توان بدون اغراق گفت که در منطقه خاورمیانه و حتی در آسیای شرقی دانشمندانی داریم که توانسته‌اند داروهای نوپدید که پایه آنها مولکولی است را تولید کنند و این اتفاق در حالی رخ داده که بسیاری از کشورها هنوز توانایی تولید این داروها را ندارند.

نماینده مردم اصفهان ادامه داد: در بحث داروهای ضدسرطان نیز توانسته‌ایم بازارهای خارجی را در اختیار بگیریم و باید به بحث صادرات و توانمندسازی شرکت‌های تولیدکننده در داخل کشور بیش از پیش توجه داشته باشیم.

عابدی با بیان اینکه داروها از  جمله مواردی هستند که تا استاندارد آنها توسط سازمان‌های مربوطه تأیید نشود، اجازه  تولید به آنها داده نمی‌شود، گفت: باید توجه داشته باشیم که تمام داروهای تولید داخل از لحاظ کیفیت بررسی شده‌اند و این داروها تا مجوز لازم را از سازمان غذا و دارو دریافت نکنند حق توزیع آنها در جامعه داده نمی‌شود.

وی افزود: در حال حاضر صنعت دارو با دو مشکل اساسی مواجه است که یکی از آنها بحث خرید نسیه داروها است.

عابدی خاطرنشان کرد: دولت داروها را به صورت نسیه از شرکت‌های داروسازی می‌خرد و این موضوع در حالی رخ می‌دهد که داروهای وارداتی به صورت نقدی خریداری می‌شوند. با این روش خرید شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها گاهاً‌ با طلب یکساله از دولت مواجه می‌شوند که این عقب افتادن پرداخت‌ها به معنای ضربه زدن به صنعت تولید داروی داخلی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: بنابر این اولین و مهمترین قدمی که وزارت بهداشت باید در راستای تقویت تولید داخل بردارد این است که همانطور که داروهای خارجی را به صورت نقد می‌خرد داروهای داخلی نیز به صورت نقدی تهیه شوند.

عابدی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات عدیده صنعت دارویی کشور ما وجود داروهای مشابه خارجی با همان کیفیت داروهای تولید داخل است که در مواقعی برخی با تبلیغاتی منفی به مردم القاء می‌کنند که داروی خارجی اثربخشی بیشتری از داروهای تولید داخل دارد.

وی ادامه داد: باید مردم جامعه و همچنین مسئولان به طور جدی تصمیم بگیرند که از مصرف داروهای خارجی که مشابه داخلی دارند پرهیز کنند.

وی گفت: همچنین باید این اطمینان به مردم داده شود که داروهای تولید داخل به همان میزان داروهای وارداتی اثربخشی دارند و اگر اینگونه نبود مجوزی برای تولید و عرضه به آنها داده نمی‌شد.

این نماینده مجلس در پایان گفت: این انتقاد به عملکرد وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو وارد است و با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری این دو نهاد باید اجازه واردات قانونی به داروهایی که مشابه داخلی دارند را ندهند.

نظر شما