شناسهٔ خبر: 145236 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ترامپ به اطرافیانش گفته است توافق هسته‌ای ایران را پاره خواهد کرد

ترامپ ترامپ به اطرافیانش گفته است توافق هسته‌ای ایران را پاره خواهد کرد

به گزارش «نماینده» روزنامه واشنگتن پست در مطلبی نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به نزدیکان خود گفته است قصد دارد توافق هسته‌ای ایران را «پاره کند.»

این روزنامه نوشت ترامپ اکنون در حال دریافتن این است که پیاده کردن سیاست‌هایش در حقیقت بسیار پیچیده است و به نارضایتی متحدان آمریکا، ناخرسندی طرفداران وی و تهدید معیشت بسیاری از کشاورزانی که به پیروزی وی در انتخابات کمک کردند، منجر می‌شود.

ترامپ که از هشدارهای مشاوران سابق خود خلاص شده است، در هفته‌های اخیر به اتخاذ رویکردهایی پرداخت که موجب راهیابی او به کاخ سفید شده‌اند. وی نسبت به چین از لحنی سخت‌گیرانه استفاده کرد و  متعهد شد با مهاجرت غیرقانونی به شدت مقابله کند و رویکردی انزواگرایانه در امنیت ملی آمریکا در پیش گرفت.

اکنون بسیاری از افرادی که با رئیس جمهور آمریکا صحبت کرده اند، اعلام کرده اند وی به آن‌ها گفته است قصد دارد سیاست‌هایی که در رقابت‌های انتخاباتی وعده آن‌ها را داده بود در پیش بگیرد و اکنون مشاورانی که به وی درباره عواقب تصمیماتش هشدار می‌داده اند در کنار وی نیستند، احساس راحتی بیشتری می‌کند. این افراد همچنین گفته اند رئیس جمهور آمریکا به نتایج مثبت نظرسنجی‌ها استناد می‌کند و آن را دلیلی بر لزوم ادامه این سیاست‌های شخصی خود می‌داند.

ترامپ برخی از مشاوران ارشد خود، از جمله جان کلی، رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید را از دخالت در تصمیم‌گیری‌ها درباره کارمندان و سیاست‌های خود، مانند انتخاب لری کودلو به عنوان مشاور اقتصادی و جان بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی خود، بازداشته است. یک مقام بلندپایه آمریکایی نیز اعلام کرد این دو فرد پیش از اعلام انتخاب آن‌ها، مورد بررسی قرار نگرفته بوده اند.

در هفته‌های گذشته، ترامپ تعهد کرده است با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، دیدار کند. وی همچنین به اطرافیان نزدیک خود اعلام کرده است توافق هسته‌ای ایران را پاره می‌کند. افزون بر این، او پیشنهاد دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در کاخ سفید را بیان و اعلام کرده است نیروهای آمریکایی به زودی از سوریه خارج خواهند شد.

ویلیام گالستون، یک مشاور سیاسی در دولت بیل کلینتون، رئیس جمهور اسبق آمریکا، گفت: «طی یک سال و چند ماهی که از دولت ترامپ گذشته است، مشاوران وی روند سیاسی را در دست گرفته بودند و موفق شدند رئیس جمهور آمریکا را از اجرای غرایز طبیعی‌اش باز دارند.»

وی افزود: «رئیس جمهور آمریکا اکنون به سمتی پیش می‌رود که با افکار وی در زمان رقابت‌های انتخاباتی آمریکا شباهت بیشتری دارد. به نظر وی، این رویکرد می‌تواند وعده‌های انتخاباتی ترامپ را محقق و رضایت طرفدارانش را جلب کند.»

نظر شما