شناسهٔ خبر: 145197 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

پوتین: حداقل ۲۰ کشور جهان قادر به تولید سم «نویچوک» هستند

پوتین.jpg رئیس جمهوری روسیه با ابراز تعجب از گسترش سریع اقدامات ضدروسی در رابطه با قضیه مسمومیت "سرگئی اسکریپال" بدون تحقیقات لازم، از امکان تولید سم «نویچوک» در ۲۰ کشور جهان خبر داد.

به گزارش «نماینده» "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در آنکارا اعلام کرد که حدود ۲۰ کشور در جهان توانایی تولید ماده سمی که "سرگئی اسکریپال" افسر سابق اطلاعاتی روس و دخترش در انگلیس با آن مسموم شده‌اند، را دارند.

پوتین شب گذشته در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک خود با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه در آنکارا، در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران گفت: «این مسئله در جریان مذاکرات ما مطرح شد و من مواضع روسیه در این باره را برای آقای رئیس جمهور (اردوغان) تشریح کردم. همانطور که می دانید، من از طریق رسانه‌ها از این حادثه باخبر شدم. فقط میخواهم این نکته را اضافه کنم که طبق اطلاعات کارشناسان بین المللی، حداقل ۲۰ کشور در جهان قادر به تولید سم «نویچوک» که فلج کننده اعصاب است، هستند.»  

رئیس جمهوری روسیه با ابراز تعجب از اینکه با وجود عدم تکمیل تحقیقات در باره قضیه مسمومیت اسکریپال، بسرعت فعالیت‌های ضدروسی گسترش یافته است، یادآور شدد: «مقامات روسیه روز چهارشنبه نشستی با کمیته اجرایی سازمان بین المللی منع تسلیحات شیمیایی داشته و این موضوع بطور مفصل مورد بررسی قرار خواهد گرفت و ما امیدواریم که در جریان این مباحثات بطور دقیق مشخص شود که چه اتفاقی افتاده و تحقیقات لازم در این زمینه انجام شود.»      

ولادیمیر پوتین همچنین در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که در مذاکرات خود با رئیس جمهوری ترکیه، ادامه اقدامات مشترک برای توقف درگیری‌ها در سوریه، تقویت رژیم آتش‌بس و ایجاد شرایط لازم برای آغاز مذاکرات بین سوری‌ها را بررسی کرده است.

رئیس جمهوری روسیه در عین حال تاکید کرد که همه این مسائل روز چهارشنبه بطور مفصل در جریان نشست سه جانبه با حضور آقای "حسن روحانی" رئیس جمهوری ایران نیز مورد تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

پوتین همچنین اعلام کرد که هیچ محدودیتی برای تولید مشترک سامانه‌های موشکی «اس-۴۰۰» و تحویل فناوری‌های مربوطه به طرف ترکیه‌ای وجود ندارد. وی افزود: «این مسئله ارتباطی به عدم اعتماد یا تعامل سیاسی ندارد، بلکه صرفا یک موضوع تجاری است که در سطح روسای موسسات مربوطه تصمیم گیری خواهد شد. در این رابطه هیچ ملاحظه سیاسی و نظامی یا محدودیتی وجود ندارد.»

برچسب‌ها:

نظر شما