شناسهٔ خبر: 145193 - سرویس سایر حوزه‌ها
نسخه قابل چاپ

برگزاری نخستین سمپزیوم دانشجویی «علوم انسانی برای نخبگان ؛ دانشگاه برای انسان»

عکس

«نماینده» / دانشگاه، مهد انقلاب علمی و منشاء پدید آمدن تمدن مدرن است. گرچه حدود یک قرن است که این پدیده وارد کشور ما شده اما به نظر می‌رسد اقتضای مواجهه صحیح با آن؛ یعنی تعریف نسبت آن با تمامی مقولات مهم جامعه ایرانی مانند اقتصاد، فرهنگ و دین، کماکان به طور کامل محقق نشده است. اگر امروز به نسبت دانشگاه با صنعت و نقش‌آفرینی آن در اقتصاد کشور و نسبت این نهاد نخبگانی با حل مسائل اقتصادی، به صورت جدی پرداخته می‌شود، چرا نباید به ارتباط آن با مسائل بنیادینی نظیر جهان‌بینی، اخلاق و ارزشهای برگزیده ما، هویت و غیره اندیشید؟
سیر ۵۰ سال گذشته دانشگاه شریف، به مثابه اصلی‌ترین مجمع نخبگانی ایران، نشان می‌دهد که تلاش‌های متنوعی برای پرداختن به این دغدغه‌ها در این دانشگاه انجام شده است. جریان‌هایی که در دانشگاه در این زمینه به ایفای نقش پرداخته‌اند، گستره بسیار متنوعی را شامل می‌شوند: از جریان‌های علمی و آموزشی در قالب‌های رسمی تا جریان‌های پژوهشی و جریان‌های دانشجویی که الهام‌بخش در زمینه‌های علوم انسانی و اجتماعی بوده‌اند. اما به نظر میرسد که امروز، بحث و گفتگو پیرامون این مسائل قدری در حاشیه مشکلات ناشی از کمبود منابع برای اداره دانشگاه و نیز توجه مضاعف دانشگاه به مشارکت در حل مسائل اقتصادی جامعه قرار گرفته است.
سمپوزیوم (مجموعه نشست‌های) «علوم انسانی برای نخبگان» زمینه‌ای برای همفکری نخبگان رشته‌های علوم پایه و فنی مهندسی در باب نسبت این رشته‌ها و دانشگاه شریف با مقولاتی نظیر پیشرفت، دین، هویت و اخلاق است. امید است این مجموعه نشست‌ها بتواند به الگویی برای تعامل مطلوب و بایسته دانشگاه با دین و جامعه منجر شود.  
در راستای افزایش مشارکت و فراگیر شدن دامنه مخاطب، به لحاظ قالبهایی که علاقه مندان میتوانند در این نشست‌ها مشارکت کنند، گشوده تر از قالبهای رسمی علمی-پژوهشی عمل شده است. امید است که تمهید لازم برای همایشهای تخصصی در این موضوع فراهم شود اگر چه از دیدگاههای متخصصین در این نشست‌ها هم بهره خواهیم برد.
علاقمندان به ارائه مطالب در این گردهمایی میتوانند تا تاریخ ۲۵ فروردین ماه، چکیده مقاله خود را برای آدرس h۴e۹۷sharif@gmail.com ارسال نمایند.  
برای اطلاعات بیشتر درباره این گردهمایی و محورهای آن به کانال تلگرام t.me/H۴E۹۷ مراجعه کنید.

برچسب‌ها:

نظر شما