شناسهٔ خبر: 145171 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

ولیعهد سعودی: با اسرائیل منافع مشترک زیادی داریم

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در نشستی در نشریه آتلانتیک، اعتراف کرد که کشورش منافع مشترک زیادی با رژیم صهیونیستی دارد.

به گزارش «نماینده»، «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان سعودی در نشستی در نشریه آتلانتیک، که متن سخنرانی‌اش روز گذشته منتشر شد، گفته است: «معتقدم که فلسطینیان و اسرائیلی‌ها حق دارند سرزمین خاص خودشان را داشته باشند. ولی ما باید به توافق صلحی برای تضمین ثبات برای همگان و برقراری روابطی طبیعی دست بیابیم.»

بن‌سلمان مدعی شد: «ما نگرانی‌های دینی درباره سرنوشت مسجدالاقصی در قدس و درباره حقوق ملت فلسطین داریم؛ این، نگرانی‌های ماست. ما با هیچ ملتی مخالفتی نداریم.»

ولیعهد سعودی افزود: «ما منافع مشترک زیادی با اسرائیل داریم و اگر صلح(با صهیونیست‌ها) محقق شود اسرائیل و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس منافع مشترک زیادی خواهند داشت.»

این اظهارات ولیعهد سعودی نشانه دیگری از نزدیک‌شدن ریاض و اسرائیل، به‌ویژه در پیوند با نگرانی‌های مشترک آن‌ها در مورد ایران، ارزیابی می‌شود.

عربستان سعودی، ماه گذشته میلادی حریم هوایی خود را برای نخستین بار بر روی هواپیماهای باربری رژیم صهیونیستی باز کرد. یکی از مقام‌های اسرائیلی با تمجید از این اقدام سعودی‌ها، آن را تحولی تاریخی بعد از سال‌ها تلاش توصیف کرد.

ولیعهد عربستان سعودی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در هیات تحریریه نشریه آتلانتیک، اظهارات و ادعاهای ضد ایرانی خود را تکرار کرد و مدعی شد که منطقه خاورمیانه به دو اردوگاه متضاد تقسیم شده است که ایران، گروه «اخوان المسلمین» و گروه‌های تروریستی داعش و القاعده را «مثلث شر» هستند، و بخش دیگر، یعنی کشورهای امارات، مصر، عمان، اردن، بحرین، کویت و یمن کشورهای میانه‌رو  هستند.

این شاهزاده جاه‌طلب سعودی در اشاره به بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس، بار دیگر قطر را به «حمایت از تروریسم» متهم کرد.

بن‌سلمان در پاسخ به سوالی درباره احتمال از سرگیری روابط و دوستی کشورهای تحریم‌کننده با قطر، پاسخ داد: «باید روزی، اتفاق بیفتد. امیدواریم به زودی درس عبرت بگیرند.»

بحران در شورای همکاری خلیج‌فارس از پنجم ژوئیه پس از آن شکل گرفت که عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر روابط سیاسی و اقتصادی‌شان با قطر را به اتهام حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند؛ اتهام که دوحه آن را رد می‌کند.

نظر شما