شناسهٔ خبر: 145125 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کارشناس روابط بین‌الملل: پاریس به دنبال حضور در کل مناقشات و مبادلات منطقه­‌ای است

ماکرون به اعتقاد کارشناس مسائل بین‌الملل، یک رقابت تنگاتنگ بین انگلیس و فرانسه در مورد مسئله سوریه شروع شده است. اگر آمریکا از منطقه خارج شود، جایگزین واشنگتن یک کشور اروپایی خواهد بود که احتمالاً فرانسه است.

به گزارش «نماینده» «فرشید باقریان»، کارشناس مسائل بین‌الملل، در خصوص امکان همکاری واشنگتن و پاریس در منبج برای حمایت از کردهای این منطقه به دنبال مواضع پارادوکسیکال آمریکا در مورد حضور در سوریه، با اشاره به اینکه احتمالاً فرانسه نقش آمریکا را در سوریه ایفا خواهد کرد، بیان داشت: به نظر می­‌رسد تغییراتی در مورد حضور بازیگران فرا منطقه­‌ای در سوریه انجام می­‌شود.

وی با توجه به حافظه تاریخی که پاریس در مورد نقش خود در سوریه دارد، خاطرنشان کرد: فرانسه در زمان سارکوزی نقش گسترده­‌ای در سوریه بر عهده داشت. او درصدد بود که نقش ژاندارم منطقه را برای آمریکا بازی کند که این اقدام را نیز به انجام رساند.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر تلاش فرانسه برای تداوم حضور خود در منطقه اشاره داشت: فرانسوا اولاند بعد از سارکوزی نقش ژاندارمی و نیابت از آمریکا را در منطقه بر عهده نگرفت؛ اما امانوئل ماکرون در حال حاضر شدیداً به دنبال حمایت از اهداف آمریکا در منطقه است.

وی با اشاره به رقابت­‌هایی که برخی از اعضای اروپایی برای نفوذ در منطقه غرب آسیا با یکدیگر دارند، تأکید داشت: یک رقابت تنگاتنگ بین انگلیس و فرانسه در مورد مسئله سوریه شروع شده است. پاریس به دنبال حضور در کل مناقشات و مبادلات منطقه­‌ای است.

باقریان با توجه به اختلافاتی که اخیراً بین برخی از کشورهای غربی و مسکو به دنبال تشدید تنش­‌ها بین آمریکا و روسیه ایجاد شده است، گفت: یکسری از اتفاقات بین روسیه و اتحادیه اروپا در حال شکل‌گیری است. بسیاری از کشورها از این مسئله خشنود هستند؛ اما برخی از عواقب آن احساس نگرانی می­‌کنند.

وی با تأکید بر موضع متضادی که واشنگتن در مورد حضور یا عدم حضور در سوریه اتخاذ کرده است، اشاره داشت: دونالد ترامپ به‌ تازگی اعلام کرده که سربازان آمریکایی به زودی از سوریه خارج می‌شوند و به وطن خود بازمی‌گردند. این امر نشان می‌دهد که تغییراتی در حال شکل­ گیری است.

کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به احتمال تداوم نقش نیابتی واشنگتن در سوریه از سوی بازیگران دیگر تأکید داشت: اگر آمریکا از منطقه خارج شود، جایگزینش یک کشور اروپایی خواهد بود که احتمالاً این کشور فرانسه است.

نظر شما