شناسهٔ خبر: 145052 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت

ارتقای ارتباطات اقتصادی و امنیت بیشتر مرزها /رفع اختلاف بین ایران و ترکمنستان

بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، ارتقای سطح ارتباطات اقتصادی کشور در راستای تحقق شعار سال، برقراری امنیت بیشتر در مرزها و رفع اختلافات طولانی مدت ایران و ترکمنستان را از دستاوردهای مهم سفر اخیر رئیس‌جمهور برشمرد.

به گزارش «نماینده» علاءالدین بروجردی، در ارزیابی سفر رئیس جمهور به دو کشور ترکمستان و آذربایجان گفت: با توجه به اینکه در سیاست خارجی ایران، همسایگان در اولویت اول قرار دارند و دو کشور ترکمنستان و آذربایجان نیز از جمله همسایگانی هستند که دارای مرز طولانی با کشور هستند این سفر از اهمیت به خصوصی برخوردار بود.

نماینده مردم بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به مشکلات بین ایران و ترکمنستان که در طی این سفر برطرف شده است، ادامه داد: ما در سال‌های اخیر مشکلات حل نشده‌ای با ترکمنستان داشتیم، کمااینکه ۲۸۳ نفر از هموطنانمان در زندان‌های این کشور گرفتار بودند و یکی از دستاوردهای سفر رئیس جمهور هم توافق برای انتقال این زندانیان به ایران بود که تصمیم بسیار مهمی بود که اتخاذ شد، همچنین در حوزه گاز مدت‌ها مشکلاتی را با این کشور داشتیم تا جاییکه ترکمستان برای حل این معضل به یک مرجع بین‌المللی هم مراجعه کرده بود که در این سفر این مشکل نیز برطرف شد.

وی تاکید کرد: به دنبال سفر به ترکمنستان گام‌های بلندی در عرصه اقتصادی نیز برداشته شد به خصوص در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی و مشارکت ایران در پروژه‌های مهم این کشور توافق خوبی صورت گرفته است.

همکاری ایران و آذربایجان برای استخراج نفت از دریای خزر

بروجردی در بیان دستاوردهای سفر رئیس جمهور به کشور آذربایجان خاطرنشان کرد:  سفر رئیس جمهور به آذربایجان نیز نتایج موفقیت‌آمیزی را به همراه داشت، کمااینکه توافق ایران و آذربایجان برای همکاری مشترک در دریای خزر به منظور استخراج نفت تصمیم بسیار ارزشمندی بود که اتخاذ شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری سایر توافقات اقتصادی صورت‌گرفته در این سفرها تصریح کرد: با توجه به اینکه ما باید بر اساس سیاست‌گذاری امسال مقام معظم رهبری از کالای ایرانی هم حمایت کنیم در پی این سفرها زمینه بسیار خوبی برای صادرات محصولات ایرانی و خدمات فنی و مهندسی با استاندارد بسیار بالا فراهم شده که یک ضرورت جدی است که حتما باید لحاظ شود تا بتوانیم از این طریق توانمندی‌های بالای کشور را به دنیا عرضه کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در مورد تاثیر این سفرها در برقراری امنیت بیشتر در مرزهای مشترک بین ایران و این دو کشور یادآورشد: حتما در پی یک رابطه خوب بین کشورهای همسایه مرزها هم امن‌تر خواهد شد، ضمن اینکه در این سفرها در جهت تقویت رابطه با این کشورها قطعا یک گام به جلو برداشته‌ایم که بدون تردید در زمینه برقراری امنیت مرزی هم تاثیر بسزایی خواهد داشت.

نظر شما