شناسهٔ خبر: 145042 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: خبرگزاری دانشجو

چالش اصلی صادرکنندگان ایرانی در صادرات کالا به قطر چیست؟

صادرات رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم گفت: صادرات ایران به قطر وضعیت خوبی ندارد، دلیل این مسئله گران تمام شدن تولید کالا در کشورمان است.

به گزارش «نماینده» ابوالفضل خاکی  با اشاره به افزایش تعرفه گمرکی برای صادرات کالاهای ایرانی به عراق اظهار کرد: سال گذشته این نرخ تعرفه افزایش پیدا کرد و موجب شد که صادرات بسیاری از کالاهای ایرانی به عراق دیگر امکان پذیر نباشد، این در حالی است صادرات کالا از کشورهایی همچون عربستان و عمان با نرخ تعرفه گمرکی کمتری به عراق صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: ترکیه در صادرات به کشورهای منطقه از جمله عراق و قطر موفق بوده و حجم صادرات کشورمان به کشورهای منطقه از حجم صادرات ترکیه به این کشورها کمتر است.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان قم افزود: صادرات ایران به قطر وضعیت خوبی ندارد، دلیل این مساله گران تمام شدن تولید کالا در کشورمان است، ترکیه از مسیر ترانزیتی کشورمان برای صادرات کالا به قطر استفاده می‌کند، کیفیت کالاهای ایرانی با کیفیت کالاهای ترکیه‌ای در بازار قطر قابل رقابت است، اما قیمت کالاهای ترکیه‌ای ارزان‌تر از کالاهای ایرانی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: روزانه صدها کانتینر کالا از ترکیه و از طریق مسیر ترانزیتی ایران وارد قطر می‌شود و تمام ویترین‌های فروشگاه‌های این کشور با کالاهای ترکیه‌ای پر شده است، اما به دلیل قیمت بالا، کالاهای ایرانی در ورود به بازارهای قطر موفق نبودند.

نظر شما