شناسهٔ خبر: 145004 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

کارشناس مسائل اروپا: مشارکت انگلیس در بازار واحد اروپا بعید است

انگلیس43 به اعتقاد کارشناس مسائل اروپا، اگر انگلستان به دنبال معامله‌ای با اتحادیه اروپا باشد، باید دست به انتخاب بزند. مشارکت بریتانیا در بازار واحد، پذیرفتن اتحادیه گمرکی و عدم دستیابی به هیچ توافقی با اتحادیه اروپا ازجمله گزینه­‌های پیش رو است.

به گزارش «نماینده» «پیروز ایزدی»، کارشناس ارشد مسائل اروپا و عضو هیئت‌علمی مرکز تحقیقات استراتژیک در خصوص نارضایتی شدید بروکسل از روند پیشرفت مذاکرات برگزیت و مواضع مبهم لندن، با اشاره به اینکه بعید است دولت محافظه‌کار بریتانیا مشارکت در بازار واحد را بپذیرد، بیان داشت: پذیرش اتحادیه گمرکی مخالفانی در انگلیس دارد.

وی با توجه به وضعیتی که اکنون مسئله جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا دارد، گفت: برگزیت در حال حاضر در مرحله‌ای است که اگر انگلستان به دنبال معامله‌ای با اتحادیه اروپا باشد، باید دست به انتخاب بزند. مشارکت بریتانیا در بازار واحد، پذیرفتن اتحادیه گمرکی و عدم دستیابی به توافق با اتحادیه اروپا از جمله گزینه­‌های پیش رو است.

کارشناس ارشد مسائل اروپا با تأکید بر پیامدهای انتخاب مشارکت در بازار واحد اشاره داشت: اگر انگلیس این گزینه را انتخاب کند، با توجه به اینکه گردش آزاد کالا و سرمایه و خدمات باید به قوت خود باقی بماند، به‌ نوعی نقض غرض می‌شود. خواسته‌ کسانی که به خاطر ملاحظات مربوط به مهاجرت به برگزیت رأی داده­‌اند، در چنین حالتی تأمین نمی‌شود؛ لذا بعید است دولت محافظه‌کار بریتانیا موافقت خود را با این قضیه نشان دهد.

وی با اشاره به امکان پذیرش اتحادیه گمرکی به‌ عنوان یکی از گزینه­‌های دیگر تأکید داشت: گرچه این موضوع مقداری از تعرفه‌ها را در تجارت بین اتحادیه اروپا و بریتانیا می­‌کاهد؛ اما دست لندن را در تجارت با بقیه کشورها می‌بندد. چراکه بریتانیا باید تابع تعرفه‌هایی باشد که اتحادیه اروپا وضع می‌کند. این گزینه نیز مخالفانی دارد.

ایزدی با توجه به سومین گزینه­‌ای که پیش روی انگلیس وجود دارد، گفت: اگر هیچ توافقی بین طرفین انجام نگیرد، بریتانیا در تجارت با کشورهای اتحادیه اروپا باید تعرفه‌های بالایی را پرداخت کند که این مسئله به ضرر اقتصاد بریتانیا است.

وی با تأکید بر مسئله دیگری که در مذاکرات بین لندن و اتحادیه اروپا وجود دارد، اشاره داشت: مسئله ایرلند نیز از مسائل دیگر بین طرفین است. ارتباطات ویژه‌ای بین ایرلند شمالی و جنوبی وجود دارد و ایرلندی‌ها اصرار دارند که این مسئله باید محفوظ بماند؛ لذا این موضوع نیز از جمله مشکلاتی است که بر سر مسیر توافق با اتحادیه اروپا وجود دارد.

نظر شما