شناسهٔ خبر: 144977 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا

تهران در صورت خروج واشنگتن از برجام گزینه های فراوانی دارد

کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با تشریح اقدامات آمریکا در نقض برجام گفت:گزینه های تهران در صورت خروج آمریکا از برجام فراوان است.

به گزارش«نماینده»، 'سیدکمال خرازی' در حاشیه سخنرانی در موسسه مطالعات سیاسی اسلام آباد در نشست پرسخ و پاسخ با فرهیختگان و اندیشمندان این کشور، با تبیین اهمیت معاهده بین المللی برجام گفت: جمهوری اسلامی ایران تاکنون به مفاد برجام پای بند بوده است اما، دولت آمریکا هر بار این معاهده بین المللی را نقض کرده و حالا قصد دارد از آن خارج شود .
وی گفت: در صورتی خروج آمریکا از برجام گزینه های متعددی برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد.
خرازی تصریح کرد: اتحادیه اروپا تا کنون از برجام حمایت قاطع کرده است و ما از نزدیک مواضع آنها را دنبال می کنیم.

*** ایران تسلیم فشارهای واشنگتن نمی شود
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران در بخش دیگری از سخنانش با تشریح روند فشارهای واشنگتن علیه منافع کشورمان، هدف از این فشارها را تسلیم شدن ایران به خواسته آنها خواند و گفت: زیر بار این فشارها نخواهیم رفت.
خرازی اضافه کرد: هدف از تاسیس داعش از سوی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای مقابله با جمهوری اسلامی ایران بود و متاسفانه جریان تکفیری و تروریستی باعث ویرانی شدید و کشتارهای گسترده در منطقه شد.
خرازی با استقبال از مذاکرات صلح در افغانستان، اضافه کرد: اگر زمینه برای همکاری بین گروه طالبان و دولت مرکزی کابل فراهم شود دیگر حضور نیروهای اشغالگر امریکایی در این کشور معنایی نخواهد داشت.

*** تاکید بر همکاری دوجانبه ایران و پاکستان
وزیر پیشین امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از این نشست پرسش و پاسخ، اتحاد و همکاری نزدیک جمهوری اسلامی ایران و پاکستان را برای تامین امنیت و ثبات منطقه ضروری خواند و با تشریح آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی گفت:امید است تعمیق روابط بین تهرا ن اسلام اباد به بهتر شدن امنیت پایدار و ریشه کنی تروریسم در منطقه کمک کند.
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران با برخی فراز و فرودهای روابط بین دو کشور همسایه و مسلمان گفت : این روابط آن طور که انتظار می رفت رضایت بخش نبوده و امیدواریم با تلاش دست اندرکاران عالی رتبه دو کشور این روابط به سطح مطلوب و مورد نظر برسد.
خرازی گفت: یقینا در دیدگاه ها و سیاست ها بین دو کشور اختلافاتی وجود دارد، ولی این اختلاف ها نباید ما را از یکدیگر دور کند بلکه باید سعی کرد این اختلاف ها کاسته شود و همکاری بین دو کشور گسترش یابد.
این دیپلمات با سابقه کشورمان همچنین با بیان اهمیت سفرهای متقابل مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور گفت:امید است که این سفرها بتواند راه را برای گسترش روابط و عملی شدن تصمیم های اتخاذ شده هموار کند.

****تبیین جایگاه ممتاز ایران در منطقه
وزیر پیشین امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش با تبیین جایگاه ممتاز جمهوری اسلامی ایران در منطقه گفت:با وجود تنش ها و بحران های بزرگ در منطقه ایران کشوری باثبات است و این امنیت با کوشش های جمهوری اسلامی ایران و مردم حاصل شده است.
خرازی با بیان توطئه ها و دسیسه های رژیم آمریکا و صهیونیستی در منطقه گفت:برای جمهوری اسلامی ایران رژیم آمریکا و اسرائیل مشابه یکدیگرند.

*** تقبیح اقدامات قدرت های فرامنطقه ای در کشورهای منطقه
رئیس شورای راهبردی روابط خارجی ایران همچنین با تشریح برخی توطئه های قدرت های فرامنطقه ای در افغانستان گفت:برخی کشورها برای شکست نیروهای شوروی سابق در افغانستان تفکر افراطی تکفیری را در این کشور ترویج دادند.
خرازی اضافه کرد:همین کشورها از این تفکر برای سرنگونی دولت قانونی سوریه نیز استفاده کردند که ما شاهد ضربات جبران ناپذیری هستیم که جریان تکفیری به منطقه به ویژه به سوریه وارد آورده است .
وی با تاکید بر همکاری نزدیک بین جمهوری اسلامی ایران و پاکستان برای عملی شدن صلح در منطقه گفت:ایران و پاکستان به عنوان دو همسایه مقتدر و تاثیر گذار می توانند نقش مهمی در ایجاد امنیت و ثبات در افغانستان بازی کنند.
سیاستمدار کهنه کار ایرانی در ادامه به اهداف آمریکا در منطقه اشاره کرد و گفت:دولتمردان آمریکایی خواهان حضور نظامی در افغانستان هستند زیرا از این طریق می توانند اقدامات چین، روسیه، ایران و پاکستان را در منطقه از نزدیک زیر نظر داشته باشند.

*** تبیین روابط مطلوب ایران و هند
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان روابط حسنه بین ایران و هند گفت:همکاری نزدیک بین تهران و دهلی نو را نباید اقدامی ضد پاکستانی تعبیر کنیم، زیرا جمهوری اسلامی ایران باور دارد که روابط نزدیک بین پاکستان و عربستان نیز نشانه ایران ستیزی نیست.
کمال خرازی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه همه کشورهای جهان به دنبال منافع ملی خود هستند، خاطرنشان کرد:منافع جمهوری اسلامی ایران در منطقه هیچ گاه اهداف ضد پاکستانی نداشته و نخواهد داشت.
وی همچنین با بیان اشتراکات تاریخی فرهنگی زبان و مذهبی بین دو کشور همسایه و مسلمان گفت:به جرات می توان گفت که منافع ملی دو کشور ایران و پاکستان در زمان حال تا این اندازه به یکدیگر نزدیک نبوده است.
کمال خرازی گفت:دو کشور از مزیت های خوبی که در زمان کنونی از آن برخوردارند باید نهایت استفاده را برای گسترش روابط تجاری و بازرگانی ببرند.

*** ضرورت گسترش همکاری چابهار و گوادر
پژوهشگر مسائل بین المللی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنانش با تاکید بر ضرورت همکاری بین بندر گوادر در پاکستان و بندر چابهار در ایران گفت : اتصال این دو بندر می تواند به تعمیق روابط تجاری دو کشور کمک شایان کند بنابراین مسئولان دو کشور نباید این موضوع را نادیده بگیرند .
وی گفت : وجود برخی اختلاف نظرها نباید بر اهداف مشترک و بزرگ فیمابین تاثیر منفی بگذارد.

*** دلیل حمایت های ایران از دولت قانونی سوریه
این پژوهشگر مسائل سیاسی و بین المللی ایران در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوالی درباره علت حمایت ایران از حکومت بشار اسد گفت:رژیم صهیونیستی در راستای اهداف توسعه طلبانه خود در نظر دارد تا حکومت قانونی سوریه را با حمایت اشکار و پنهان از گروه های خطرناک و تکفیری از جمله داعش سرنگون کند و ما این اجازه را به آنها نخواهیم داد .
خرازی گفت : آنچه که خواسته رژیم صهیونیستی در منطقه است با منافع کشورهای اسلامی کاملا در تضاد است .
وی ضمن اشاره به حضور متعدد گروه های تروریستی و تکفیری در سوریه گفت : در صورت سرنگونی حکومت بشار اسد نتایج بسیار زیانباری بر منطقه و جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت .
وی گفت : جمهوری اسلامی ایران هیچگاه به دنبال اهداف فرقه گرایانه در منطقه نبوده است زیرا ما با کشورهای افغانستان فلسطین و پاکستان روابط خوبی داریم .
رئیس شورای راهبردی و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در ادامه سخنان خود با اشاره به اقدامات منفی عربستان سعودی در منطقه گفت : اعلام عربستان در تشکیل ائتلاف نظامی به اصطلاح ضد تروریسم هیچ اهمیتی ندارد زیرا که این ائتلاف تنها بر روی کاغذ نوشته شده است .
وی گفت : معتقدیم که پاکستان نباید به چنین ائتلاف هایی بپوندند که علیه دیگر کشورهای اسلامی( یمن ) وارد جنگ می شود و امیدواریم که پس از سال ها تجاوز به یمن دولتمردان سعودی متوجه اشتباهات خود شده باشند .
کمال خرازی گفت : جمهوری اسلامی ایران برای تامین امنیت و ثبات در منطقه همیشه خواهان گسترش روابط با دیگر کشورها از جمله عربستان سعودی بوده است.

نظر شما