شناسهٔ خبر: 144857 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

نامگذاری‌های پرحاشیه در شورای شهر

شورای شهر در ۷ماه گذشته که شورای پنجم شروع به فعالیت کرده است شاهد اقدام قابل توجهی نبوده‌ایم و اخیراً هم علاوه بر تمامی مشکلات مدیریت شهری، نامگذاری و تغییر نام معابر را در اولویت قرار داده‌اند که حاشیه‌های زیادی را به همراه داشته است.

به گزارش «نماینده»، از مردادماه سال ۱۳۹۶ که شورای پنجم با ۲۱ عضو اصلاح طلب شکل گرفت، انتظار می رفت با توجه به تجربیات شورای اول و سیاسی کاری های آن، این شورای یکدست مانع از بازگشت و عقب‌گرد تهران و در نتیجه توسعه هماهنگ تهران در بخش‌های مختلف شود.

با این حال پس از ۷ ماه از شروع به کار مدیر جدید در شهرداری تهران و منتخب شورا، محمدعلی نجفی استعفا داد و شواری شهر تهران نیز تا به امروز برای گزارش عملکرد خود در زمینه همکاری با شهرداری در پیشرفت شهر، کارنامه درخشانی ندارد.

در همین زمینه یکی از مهم‌ترین اقداماتی که شورای شهر و به خصوص کمیسیون فرهنگی آن در ماه‌های گذشه پیگیر بوده، نامگذاری حاشیه‌ساز برخی از معابر و خیابان ها بود که وقت و انرژی بسیاری از شورای شهر گرفت.

در این بین نامگذاری خیابان کارگر شمالی به نام محمد مصدق، نخست وزیر ایران پیش از انقلاب و در عصر پهلوی دوم، یکی از پر مناقشه ترین دوره های شورای شهر را رقم زد. کشمکش میان مخالفان و موافقان این نامگذاری باعث شد تا چندین هفته پس از درگیری میان اعضای شورا در نهایت آنها از خیر خیابان کارگر شمالی بگذرند و مصدق را به سمت خیابان نفت کوچ دادند.

از جمله اعتراضاتی که منتقدان در زمینه نامگذاری خیابان کارگر شمالی داشتند، اجحاف در حق کارگران کشور بود که یکی از خیابان های مهم پایتخت از نام کارگر به مصدق در حال تغییر بود.

اما در سوی دیگر ماجرا نامگذاری خیابان نفت نیز با واکنش پسر آیت الله کاشانی روبه رو شد. سید محمود کاشانی پسر آیت الله کاشانی با نظر شورای شهر برای تغییر نام خیابان نفت به نام مصدق موافق نیست و سردمداران این نام­گذاری را به یک مناظره تلویزیونی دعوت کرد. او معتقد است ردپای بیگانگان در این تصمیم وجود دارد و اقدامی ضدمیهنی است.

داستان ساختمان شماره دو شورا و حجاریان

یکی دیگر از حواشی شورای پنجم، پیشنهاد محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی شورا برای نامگذاری ساختمان شماره دو شورای شهر تهران به نام سعید حجاریان بود.

در پی پیشنهاد نامگذاری ساختمان شماره ۲ شورای شهر تهران به نام سعید حجاریان، وی از اعضای شورای شهر خواست این تصمیم را از دستور کار خارج کنند.

همچنین مجتبی شاکری که در شورای چهارم رئیس کمیته نامگذاری نیز بود، درباره عواقب نامگذای مکانی به نام سعید حجاریان هشدار داده بود: «هر چند بنیاد شهید با پرداخت هزینه های درمانی ایشان پرونده ای به نام سعید حجاریان دارد اما لازم به ذکر است که پرونده داشتن و تحت حمایت بنیاد شهید بودن به هیچ وجه مبین جانبازی ایشان نیست».

به هر حال نامگذاری ساختمان شماره دو شورا نیز از دستور کار شورای شهر پس از حاشیه های فراوان خارج شد ولی با این حال نامگذاری ساختمان به نام ابراهیم شیبانی، عضو پرسابقه شورای شهر چهارم در دستور کار قرار گرفت.

شورای شهر مهدی بازرگان را هم در دستور کار قرار داد

بیشترین جنجال ها و حاشیه ها با بازی اسم و فامیل اعضای شورای شهر گره خورده است. پس از نامگذاری خیابان نفت به نام مصدق، پیشنهاد جدیدی از سوی مسجدجامعی مطرح شد.

احمد مسجدجامعی گفت: «خوب است به نقش مهندس مهدی بازرگان در مبارزه با استعمار انگلیس و مدیریت اعتصابات نفت در دوران انقلاب هم توجه داشت و خیابانی را به نام وی نامگذاری کرد».

این عضو شورای شهر تهران در توضیحاتی درباره پیشنهاد خود اظهار داشت: «دقت داشته باشید که بزرگداشت افراد، به معنای این نیست که آنان در تمام عمرشان بی هیچ نقص و خطایی بوده‌اند، به هر حال به انسان غیر معصوم کم یا بیش، انتقادهایی وارد است و بزرگداشت انسان‌ها به معنی بزرگداشت خصایص و اعمال پسندیده‌ آنان و نه به معنای بزرگداشت همه خصلت‌های آنهاست».

این سیاسی کاری‌های اعضای شورای پنجم درحالیست که محمدسالاری در ۲۴ مردادماه و همزمان با تشکیل شورای شهر پنجم، به انتقاد از کمیته نامگذاری شورای چهارم و تلاش آنها برای تغییر نام برخی از میادین و خیابان ها کرده بود: «اصلا به چه دلیل باید اسامی برخی میادین و معابر که طی سال‌ها جا افتاده است، تغییر دهیم مگر هدف نامگذاری معابر و میادین کمک به مردم برای مسیریابی سهل‌تر نیست و به عنوان هویت محلات و مناطق محسوب می شوند. پس چرا با تغییر مستمر اسامی، آنها را دچار سردرگمی می‌کنید. کمیته نامگذاری باید به جای تغییرات مستمر اسامی خیابان‌ها و میادین، تعیین نام برای معابر و خیابان‌های بی‌نام و یا تغییر نام معابر دارای اسامی بی‌هویت را در اولویت کار خود قرار دهد».

ولی با گذشت تنها چند هفته از عمر شورای پنجم تغییر نام خیابان ها و معابر در دستور کار این شورا قرار گرفت و برخلاف گذشته این شورا دست بر روی اسامی و عناوینی می گذارد که مطرح کردن موضوع نامگذاری مکانی به نام آنها همواره با چالش و حاشیه همراه بوده است.

این تلاش و حاشیه سازی تا جایی ادامه پیدا کرده که اصلاح طلبانی که شاهد بی عملی شورای شهر پنجم و بی توجهی آنها به مسائل اصلی شهر هستند زبان به نقد گشوده اند. غلامحسین کرباسچی در مصاحبه ای به این حواشی معترض شده و عنوان کرده که زیاد به این شورا خوشبین نیست: «با شهرداری و شورای شهری که نصف گرفتاری هایشان صرف این شود که اسم خیابانی را عوض کنند که نمی‌شود شهر را اداره کرد. مدیریت کنونی خودش را گرفتار یک سری حاشیه‌های غیرضروری کرده است. واقعا مشکل چند درصد مردم این است که اسم خیابان‌ها عوض و بدل شود؟ الان روح خود مصدق راضی است که برای نامگذاری خیابانی به اسم او اینقدر وقت صرف کنیم؟.. امیدوارم که نتایج این برنامه ریزی‌ها به عمل مثبتی منجر شود. با این حال من خوش بین نیستم. با این اختلافات سیاسی که برانگیختیم خیلی امیدوار نیستم».

نظر شما