شناسهٔ خبر: 144850 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فردا

اقدامات جدید نجفی و یارانش برای ماندن در شهرداری

نجفی گرم و سرد شدن نجفی در انجام مسئولیت تا به امروز نیز خسارات بسیاری بر شهر تهران وارد کرده و ادامه این روند می‌تواند باعث عقب گرد تهران با سرعت بیشتری شود.

به گزارش «نماینده»، در حالیکه محمدعلی نجفی پس از ماه‌ها عملکرد ضعیف با ارسال نامه‌ای به شورای شهر تهران به بهانه بیماری جدید استعفایش را اعلام کرد، در روزهای اخیر سعی دارد تا با انداختن توپ استعفاء به زمین شورای شهر و عدم رای به آن همچنین بهشت نشین باشد. به نظر می‌رسد که بیماری نجفی که رئیس شورای شهر تهران عنوان کرده بود اسم این بیماری جدید را نمی‌تواند اعلام کند در چند روز گذشته به ناگهان درمان شده و شهردار و حامیانش مایل به ادامه کار هستند. غلامعلی رجایی، مشاور شهردار تهران از جمله کسانی است که از همان ابتدا سعی کرد تا بیماری را کتمان کند و تمام هزینه‌های استعفا را به پای حاکمیت بنویسد. وی در روزهای گذشته در اظهاراتی جدید عنوان کرده که شهردار قصدی برای کناره گیری ندارد و اعضای شورای شهر نیز هیچ تمایلی برای قبول آن در ۱۹ فروردین ندارند. مشخص نیست آن همه استعفاء بازی و عجز و ناله‌های شهردار و شورا در اواخر اسفندماه برای چه بود؟ و اینکه در آستانه سال جدید با آنهمه حجم کاری در شهرداری تهران این عدم مسئولیت پذیری و فرار از بار کارهای سنگین و گره زدن آن با استعفای ناگهانی، چه هدفی را دنبال می‌کرد.

همچنین برخی از سایت‌ها و فعالین رسانه‌ای حامی نجفی در چند روز نخست فروردین اعلام کردند که شهردار تهران در دیدارش با شهردارن مناطق و با مشاهده جو مثبت و فضای همکاری، اعلام کرده که تسلیم نظر شورای شهر است و هر تصمیمی که شورای شهر بگیرد از آن تبعیت خواهد کرد. این گزاره به آن معناست که نجفی از استعفا ء. عقب نشینی کرده است تا با کمترین هزینه شورای شهر را مسئول ادامه فعالیت خود نشان دهد.

این بدان معناست که شواری شهر تهران در مقابل آزمون بزرگی قرار گرفته است. یک شهردار مسئولیت نشناس و ناکارآمد پارلمان شهری را اسیر و تابع مطامع خود کرده است تا هر زمان قصد داشته باشد بماند و هر زمان خسته و ناامید شد مسئولیت را رها کند. بر هیچ کس دیگر ضعف و ناکارآمدی نجفی پوشیده نیست و بازی قهرمان سازی از وی به عنوان قهرمان مبارزه با فساد و رانت یک بازی نخ نمای است که در پایتخت جواب نمی‌دهد. شهردار تهران دارای مسئولیت‌های اجرایی فراوانی است که از ریز تا درشت مسائل شهر را می‌بایست حل کند و با فانتزی بازی و قهرمان پروری فضایی نمی‌شود پروژه جدید افتتاح کرد یا خدمات رسانی به شهروندان را به سرانجام رساند.

در حال حاضر و پس از ۸ ماه شهر تهران در بحث افتتاح پروژه‌ها تعطیل است. حتی پروژه‌های نیمه تمامی با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دوره گذشته مانند ترمینال شرق رها شده اند. خطوط متروی ۶ و ۷ متوقف و به کندی در حال تکمیل هستند و عملکرد ضعیف نجفی در برف و زلزله نیز قابل کتمان نیست.

گرم و سرد شدن نجفی در انجام مسئولیت تا به امروز نیز خسارات بسیاری بر شهر تهران وارد کرده و ادامه این روند می‌تواند باعث عقب گرد تهران با سرعت بیشتری شود. از سوی دیگر رفتار نجفی در مدیریت شهری منجر به افزایش شکاف‌های درون حزبی نیز گردیده است. هرچند در اوایل تصدی پست با ۲۱ رای اعضای شورای شهر توانست نمایش انسجام را نشان دهد، ولی حزب کارگزاران سازندگی که برخی از اعضای شورای شهر وابسته به آن هستند، صراحتا اعلام کرده که خواهان حضور شهرداری قوی‌تر و کارآمدتر است. غلامحسین کرباسچی، دبیرکل این حزب در چند گفتگوی رسانه‌ای به حضور محسن هاشمی در شهرداری تمایل نشان داده است.

این روند شکاف و انشقاق سیاسی در میان احزاب اصلاح طلب در شورای شهر همان آفتی است که شهر تهران تقریبا برای ۱۴ سال از آن رهایی یافته بود و کمتر زمینه بروز داشت.

به طور کلی به نظر می‌رسد که حامیان نجفی که بیشتر به نیروهای مشارکتی و حزب اتحاد ملت قرابت دارند، منافع خود را در ماندگاری نجف در شهرداری تهران می‌بینند و به همین خاطر در دو هفته گذشته به هر نحوی سعی می‌کنند تا نجفی را پیشمان از استعفاء و شورای شهر متمایل به عدم پذیرش استعفاء نشان دهند. افرادی، چون مصطفی تاجزاده، عبدالله رمضانزاده، غلامعلی رجایی و حمیدرضا جلائی پور از این دسته اند که علاوه بر پیش بردن این سناریو، اظهاراتی شاذی در رابطه با توهمات خودساخته از فشارهای بیرونی از جانب حاکمیت برای کناره گیری نجفی داشتند. هیچ یک از آن‌ها در تفسیر خود از استعفای نجفی نه اشاره‌ای به عملکرد وی داشتند و نه به بیماری جدیدش پرداخته اند!

به هر حال شورای شهر تهران مسئولیت اصلی را در مقابل پذیرش یا رد استعفای نجفی خواهد داشت. در صورت پذیرش استعفای می‌بایست در آزمون انتخاب شهردار جدید، اشتباهات گذشه را تکرار نکند تا فردی ناکارآمد با در دست گرفتن سکان هدایت شهر، پایتخت را به تعطیلی بکشاند و در صورت عدم پذیرش استعفاء تمامی ناکارآمدی‌ها و اشتباهات نجفی در دوران جدید به طور مستقیم متوجه شورای شهر خواهد شد که به ادامه روند کج دار و مریز مدیریت نجفی تن داده است.

نظر شما