شناسهٔ خبر: 144825 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حمایت از کالای ایرانی باید تبدیل به فرهنگ و گفتمان غالب کشور شود

محمدحسین صفارهرندی/2 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به روحیه جوان و با نشاط انقلاب اسلامی در چهلمین سالگردش گفت: انقلاب اسلامی در چهلمین سالگرد خود نه تنها دست به عصا نشده بلکه عصا زیر بغل کشورهای همسایه نیز گذاشته است.

به گزارش «نماینده»، محمدحسین صفارهرندی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنان پیش از خطبه‌های اولین نماز جمعه سال ۹۷ بابیان اینکه سال ۱۳۹۷ چهلمین سال تحقق آرزوی بزرگ امت اسلامی در استقرار و شکل‌گیری جلوه‌ای از دولت کریمه است، گفت: با وقوع دولت اسلامی جلوه‌ای از دولت کریمه حضرت ولی‌عصر (عج) تحقق یافت.

وی افزود: امسال کام‌مان مضاعف شیرین است چون هم سال نو است و هم چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی است.

صفارهرندی بابیان اینکه چهل‌سالگی سن رسیدن و پختگی است گفت: اگرچه این سن، سن پیری محسوب نمی‌شود ولی در آستانه دوره میان‌سالی است ولی انقلاب اسلامی در چهل‌سالگی‌اش دست به عصا نشده است.

وی افزود: هرچند در سطوح میانی نظام جمهوری اسلامی برخی شلختگی‌ها دیده می‌شود که برخی از آن‌ها را از زبان رهبری نیز می‌شنویم ولی آنچه از سیاست‌های کلی نظام شاهد هستیم این احساس می‌شود که انقلاب همچنان زنده، سرپا و جوان است و نشاط جوانانه دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه تصور بسیاری این بود که انقلاب در چهل‌سالگی به ارتجاع و عقب‌گرد رو کند گفت: رهبر انقلاب درمورد انقلاب فرانسه می‌گویند که این انقلاب در اواخر قرن هجدهم به پیروزی رسید اما زمان بسیاری در این انقلاب گذشت ولی هنوز نظامی که متاثر از این انقلاب به وجود آمده بود مستقر نشده بود و حدود صد سال ملت فرانسه دست به گریبان شورش‌ها بودند تا توانستند به شرایطی که اکنون هستند برسند.

وی افزود: این در حالی است که انقلاب اسلامی در این ۴۰ سال حتی شائبه اینکه این نظام توسط مردم پس‌زده شود وجود نداشته است و جریانات کودتایی نتوانستند به آن متعرض شوند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه این نظام علاوه بر تجربیات چهار دهه خود همواره در جایگاه بالایی بوده و بسیار پرنشاط بوده است، گفت: این نشاط را در رهبر انقلاب و امام راحل نیز شاهد بودیم و این روحیه بالندگی و نشاط به چشم دشمنان و رقبا هم آمده بود.

صفارهرندی با اشاره به خاطره‌ای از رئیس دولت موقت گفت: بازرگان پیرمرد بود و در زمان مسئولیتش حدود ۷۲ سال داشت و احساس پیری می‌کرد و بارها اعتراف کرده بود با اینکه امام خمینی ۶-۵ سال از من بزرگ‌تر است مثل جوان‌ها زندگی می‌کند و نمی‌توانم با او همراه شوم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: شخص امام و رهبر انقلاب در این سال‌ها مثل نیروی پرتوان و جوان همواره جلو بودند و حس کمبود در رهبری دیده نشده و دیده نمی‌شود.

وی تاکید کرد: این انقلاب در چهل‌سالگی‌اش نه تنها دست به عصا نیست بلکه عصا زیر بغل دیگران گذاشته است و دولت‌های در حال سقوط که برآمده از آراء مردم منطقه بودند و شیاطین اصرار داشتند آن‌ها را ساقط کنند و برای این سقوط گروه‌های شروری چون داعش را ایجاد کردند و این اشرار به پایتخت‌های این کشورها نیز رسیدند ولی با توسل جستن به تجربه‌های انقلاب جمهوری اسلامی ایران شرایط عوض شد.

صفارهرندی در عین حال تاکید کرد: مداخلات ما در این کشورها از جنس مداخلات لشکرکشی و عمده قوا نبوده و آن‌ها نیز درخواست عمده قوا از ما نداشتند و فقط انتقال تجربیات را از ما می‌خواستند که اسم آن اقدام مستشاری گذاشته شد و کسانی چون حاج قاسم سلیمانی و اندک یاران ایشان در سوریه این اقدامات مستشاری را انجام دادند و این حداقل کمکی بود که می‌توانستیم به این کشورها برسانیم، هرچند حاصل این کمک‌ها بسیار بوده و نقشه منطقه را تغییر داده است.  

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین راستا خاطرنشان کرد: عامل این دستاوردها نشاط انقلاب است که معادلات منطقه‌ای و جهانی را تغییر می‌دهد.

وی با اشاره به پیش‌بینی‌های غرب در حدود اوایل دهه ۷۰ برای منطقه غرب آسیا گفت: طراحی کرده بودند که ۴۰ کشور جدید در منطقه ایجاد کنند ولی امروز در چهل‌سالگی انقلاب نه تنها هیچ کشور جدیدی شکل نگرفته بلکه کشورهایی که دچار تزلزل بودند به واسطه تجربیات انقلاب اسلامی احساس می‌کنند که می‌توانند روی پای خود بایستند.

صفارهرندی ضمن اشاره به برخی اظهارات داخلی پیرامون دستاوردهای انقلاب اسلامی تصریح کرد: ناسپاس‌هایی که این برکات را نادیده می‌گیرند و از اتمام انقلاب و هضم در نظام جهانی حرف می‌زنند بدانند که خیلی‌ها در کشورهای دیگر اینطور فکر می‌کردند ولی امروز خبری از آن‌ها نیست و برای مثال صدام هم در این فکر بود که ارتباطات خود را با جهان تنظیم کند و اکنون بن علی، حسنی مبارک، علی عبدالله صالح و قذافی کجا هستند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تاکید کرد: این افراد کسانی بودند که مثل برخی وطنی‌های ما فکر می‌کردند با توسل به آمریکا می‌توانند آینده خود را بیمه کنند ولی شاهد سرنوشت آن‌ها هستیم.

وی در بخش دیگری از سخنرانی خود ضمن اشاره به شعار «حمایت از کالای ایرانی» که توسط رهبر انقلاب برای سال ۹۷ نامگذاری شد اظهار داشت: حمایت از کالای ایرانی باید تبدیل به فرهنگ و گفتمان غالب کشور شود.

صفارهرندی تاکید کرد: دلیل اصلی ضرورت حمایت از محصول داخلی این است که تجربیات ۴۰ ساله انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که دنیا ما را آرام نمی‌گذارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بابیان اینکه در برجام اندک تمایلی توسط برخی مقامات به آن‌ها نشان داده شد خاطرنشان کرد: از وقتی تصمیم گرفتیم که با این کشورها تعامل کنیم و از روزی که وارد مذاکره شدیم فشارها بر ما بیشتر شده است و باید بدانیم که راه خروج از این وضعیت اقتصاد درون‌زا و در عین حال برون‌گرا است.

وی با تاکید بر اینکه از هیچ گوشه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی انزوا و بستن کشور به روی بیرون نمی‌آید اظهار داشت: در اقتصاد مقاومتی واردات و تجارت با خارج خواهیم داشت و بحث این است که کدام اقدامات مزیت بیشتری برای ما دارد و ارتباط با کدام کشور بیشتر به نفعمان است.

صفارهرندی ادامه داد: مساله این است که چرخ اقتصاد داخلی به گردش دربیاید تا دیگرانی که در بیرون منتظر قرار مدار با ما هستند با قرائتی مواجه شوند که به‌ناچار باید به ما امتیاز دهند نه اینکه فقط از ما امتیاز بگیرند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن تاکید بر اینکه وقتی نیازهایمان زیاد می‌شود زمینه پذیرش شرایط تحمیلی را هم فراهم می‌کنیم، گفت: فلذا مزیت در بی‌نیازی است و اوج استغنا در بی‌نیازی است.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما فقیر نشده است و ۱۰ برابر نسبت به قبل از انقلاب ثروتمندتر شده است، گفت: ممکن است عده‌ای بگویند ثروت وارد جیب عده‌ای خاص شده است که رهبر انقلاب نیز در این مورد از برخی سوء استفاده‌ها اظهار تکدر کردند اما باافتخار می‌گوییم با وجود همه این موارد فاصله طبقاتی که قبل از انقلاب بین فقیر و غنی بود امروز کم شده است و شاهد این مدعا نیز آمار بانک جهانی است.

صفارهرندی در همین راستا خاطرنشان کرد: هم به لحاظ درآمد ۱۰ برابر نسبت به گذشته افزایش داشته‌ایم و هم به لحاظ کاهش فاصله برخوردار و فقیر شرایط بهتری را در حال حاضر داریم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در عین حال با اشاره یکی از دلایل وجود برخی مشکلات معیشتی در بین مردم گفت: امروز وقتی نیازهای خانواده‌ها را بررسی می‌کنیم شاهدیم که آنقدر نیازهای جدید به جامعه اضافه‌شده است که هرچه درآمد وجود داشته باشد کفاف نمی‌کند و به همین کاستن از نیازها را باید در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: وقتی نیاز به کالاهای وارداتی را در خود سرکوب کنیم بعدها موفق می‌شویم این نیازها را در داخل کشور تامین کنیم.

صفارهرندی با اشاره به اینکه زمانی برای توجیه توسل به بیگانگان گفته‌اند آب خوردن ما هم در گرو اظهار لطف به آنان است تصریح کرد: عده‌ای از جوانان متخصص اخیرا این را می‌گفتند که زمین‌های دیم در شمال کشور در صورتی که رسیدگی شوند توانایی دارند که ۱۵۰ میلیون انسان را با آب باران تغذیه کنند ولی برای رسیدن به چنین نقطه‌ای باید کار کرد نه اینکه متوسل به دیگران شویم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه باید جوان‌ها را تحویل بگیریم خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب اعتماد کافی به توانایی نسل جوان دارد و باوجود جوانان چرا پیرمردها اصرار دارند در کارهای اجرایی پیشتاز شوند و باید کار را به جوانان مستعد انقلابی بسپاریم.

صفارهرندی ضمن تاکید بر اینکه بهترین حمایت از سوی مسئولین این است مانعی بر سر اقدامات مردم نگذارند گفت: دولت با واردات بی‌رویه مانع بر سر راه کسانی که وارد عرصه تولیدشده‌اند ایجاد نکند.

وی در بخش پایانی اظهارات خود با اشاره به نقش مردم در تحقق شعار امسال گفت: امسال حتی اگر در حد ظاهرسازی هم که شده هر جا برای خرید می‌رویم بپرسیم که‌ آیا جنس ایرانی دارید؟ و اگر آن مغازه جنس ایرانی نداشت از خرید از آن مغازه امتناع کنیم و این خود به عنوان یک امر فرهنگی  تأثیرپذیر است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن بیان اینکه برخی از کالاهای داخلی به لحاظ کیفیت آن‌قدر رشد یافته‌اند که نمی‌شود تشخیص داد که تولید داخل است یا خارج هستند، گفت: ان‌شاءالله برند ایرانی به جایگاهی برسد که به بهترین بودن، مرغوب بودن و بالاتر از سایر جنس‌ها بودن مشهور باشد.

نظر شما