شناسهٔ خبر: 144822 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

مطالباتی برای «دفاع و امنیت»/ رهبر انقلاب در سال ۹۶ چه خواستند؟

رهبری/2 رهبر معظم انقلاب و فرماندهی معظم کل قوا در سالی که گذشت، مهمترین تاکید و مطالبه خود را از نیروهای مسلح کشور، افزایش مستمر توان و اقتدار دفاعی قرار دادند.

به گزارش «نماینده»  از ابتدای مذاکرات هسته‌ای و چانه‌زنی دولتمردان دولت موسوم به «تدبیر و امید» با سران کشورهای غربی برای رفع تحریم‌ها و اثبات صلح‌آمیز بودن فناوری هسته‌ای ایران، رهبر انقلاب بارها فرمودند که مساله هسته‌ای برای آمریکایی‌ها و کشورهای غربی صرفا یک بهانه است و پس از پایان مذاکرات، مسائلی همچون برنامه موشکی، ادعاهای حقوق بشری و نفوذ منطقه‌ای ایران را برای فشار به جمهوری اسلامی بهانه قرار می‌دهند.

در ایام مذاکرات هسته‌ای، بسیاری از دولتمردان و جریانات فکری و سیاسی منتسب به آنها، اینگونه القا می‌کردند که اقتدار کشور وابسته به چانه‌زنی دیپلمات‌هاست و از سوی دیگر، هرگونه قدرت‌نمایی و نمایش اقتدار نیروهای مسلح در مقابل ابرقدرت‌ها را تنش‌زا و بهانه‌آفرین می‌دانستند!

این تفکرات تا جایی ادامه پیدا کرد که برخی بزرگان حامی دولت برای پیشرفت اقتصادی و فناوری کشور پیشنهاد خلع سلاح نیروهای مسلح را دادند و گفتند «دنیای فردا دنیای گفتمان‌هاست، نه دنیای موشک»!

اما در این میان، رهبر معظم انقلاب بارها از نیروهای مسلح خواستند که در تقویت توان دفاعی و توسعه تجهیزات نظامی کوتاهی نکنند و ظرفیت‌های خود را به طور مستمر افزایش دهند.

کمبودهای مالی نباید مانع پیشرفت‌ نیروهای مسلح شود

ایشان در ابتدای سال ۹۶ (بیستم فروردین ماه) و در دیدار فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، اولین مطالبه خود را جبران کمبودها و خلاءهای نیروهای نظامی و مقابله با تاکتیک‌های جنگ روانی دشمن اعلام کردند.

به گفته فرماندهی معظم کل قوا «نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران باید با توکل بر خدا و اعتماد به نفس، روزبه‌روز توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود را افزایش دهند و کمبودها و خلأها را جبران کنند. کمبودهای مالی نباید مانعی برای پیشرفت باشد و همان‌گونه که در دوران دفاع مقدس با وجود کمبودهای فراوان، یک جنگ طولانی با پیروزی قاطع و بدون جابه‌جا شدن حتی یک متر از مرز کشور به پایان رسید، امروز نیز می‌توان با ابتکار و همت بلند، کمبودها را برطرف کرد»

ایشان همچنین این نکته را یادآور شدند که «دشمن، هر یک از بخش‌های نیروهای مسلح همچون ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج را به‌نحوی می‌کوبد تا از درون تهی شوند اما نیروهای مسلح باید از لحاظ سازماندهی روزبه‌روز قوی‌تر شوند. دشمن تلاش می‌کند با استفاده از تاکتیک‌های جنگ روانی، در مسئولان ضعف و تزلزل ایجاد، و احساس "نمی‌شود و نمی‌توانیم" را در آن‌ها القا کند»

حضرت آیت‌الله خامنه ای در دیداری دیگر، اقتدار نیروهای مسلح را برای کشور و جامعه امنیت‌آفرین معرفی کردند و یکی از مهمترین وظایف نیروهای مسلح را نهراسیدن درمقابل دشمن دانستند و از سوی دیگر از دستگاه‌های مختلف کشور خواستند تا نیروهای حافظ امنیت را برای مقابله با دشمن یاری کنند.

رهبر حکیم انقلاب ۳۰ فروردین ماه همان سال در دیدار فرماندان ارتش در این رابطه تصریح کردند که «برای یک کشور، بدترین حالت آن است که مسئولان آن کشور از تشر دشمن بترسند. بخش مهمی از ادامه‌ ایستادگی و نهراسیدن از دشمن، به‌عهده‌ نیروهای مسلح است»

به گفته فرماندهی معظم کل قوا «امنیت برای یک کشور بسیار مهم است و هرچه نیروهای مسلح مقتدرتر و پرانگیزه‌تر باشند، این اقتدار حتی اگر با تحرک نظامی هم همراه نباشد، زمینه‌ساز ایجاد امنیت خواهد بود؛ علاوه بر نیروهای مسلح، مجموعه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی، آموزشی، علمی و تحقیقاتی و فرهنگی نیز اگر در جهت مقابله با اهداف دشمن و به‌عنوان بخش‌های تکمیل‌کننده‌ یکدیگر عمل کنند، قطعاً هماهنگ با نیروهای مسلح، زمینه‌ساز حفظ و تقویت امنیت ملی و توسعه و پیشرفت کشور خواهند شد».

توصیه‌ای به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری؛ قدرت دفاعی جمهوری اسلامی قابل مذاکره نیست

یکی از مهمترین مطالبات رهبر معظم انقلاب در سال ۹۶، توصیه ایشان به کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری جهت پرهیز از اقدامات و اظهارات خلاف امنیت ملی بود.

حضرت آیت الله خامنه ای در سخنرانی‌های دیگر خود بصورت ضمنی به نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری که برخی از آنها برای جلب توجه بیشتر، بدنبال حرف‌های خاص بودند، این خط قرمز نظام را گوشزد کردند که توان موشکی جمهوری اسلامی قابل مذاکره نیست و از سوی دیگر از نیروهای مسلح خواستند که این توانایی را با قدرت حفظ کرده و در جهت پیشرفت آن اقدام کنند

ایشان در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ماه و در مراسم دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه امام حسین (ع)، تاکید کردند: «امنیت ملی و آرامش کشور بسیار مهم است و کاندیداهای محترم [باید] مراقب باشند به‌خاطر خطای در تشخیص، گسل‌های اعتقادی، جغرافیایی، زبانی و قومی را تحریک نکنند و در مسیر طراحی ناتمام دشمن قرار نگیرند، زیرا اگر کسی بخواهد برخلاف امنیت کشور اقدام کند، قطعاً با سیلی سختی مواجه خواهد شد»

ایشان در همین رابطه افزودند: «ما موشک داریم و موشک‌های ما بسیار دقیق است و اهداف مورد نظر را از فاصله‌ی هزاران کیلومتری با دقت بالا هدف قرار می‌دهد و این توانایی را با قدرت حفظ خواهیم کرد و با قدرت هم آن را افزایش خواهیم داد»

غیرقابل مذاکره بودن توان دفاعی کشور، نکته‌ای بود که رهبر انقلاب بعد از آنایام هم باز بر آن تاکید کرده و آن را یادآور شدند؛ ایشان در سوم آبان ماه سال ۹۶ و در دانشگاه افسری ارتش گفتند: «مهم‌ترین وظیفه و مسئولیت نیروهای مسلح  تأمین امنیّت کشور است. امکانات و قدرت دفاعی کشور قابل مذاکره و چانه‌زنی نیست و درخصوص ابزارهای دفاعی کشور و هر آنچه اقتدار ملّی را تأمین یا پشتیبانی می‌کند، هیچ‌گونه چانه‌زنی و معامله‌ای با دشمن نداریم و راه اقتدار را با قوت به پیش خواهیم برد».

توان موشکی را افزایش ندهید، دشمن گستاخ‌تر می‌شود!

امام خامنه ای در سال ۹۶ مطالبات جدی و مهمی را از نیروهای مسلح و حتی نخبگان علمی کشور برای افزایش توان موشکی کشور مطرح کردند. در دیدگاه ایشان، تمرکز بر قدرت موشکی می‌تواند ضربات اساسی را به دشمن وارد کند.

رهبر انقلاب در تاریخ ۱۴ تیرماه و در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه پاسداران پس از عملیات موشکی "لیله‌القدر" که در پاسخ به حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی صورت گرفته بود، ضمن تجلیل از این پاسخ کوبنده، تاکید کردند: «هر چه می‌توانید روی موشک کار کنید؛ ببینید دشمن چقدر روی موشک حساس است، پس بدانید که چقدر کارتان مهم است. همگی می‌توانید و تا می‌توانید و امکان دارید کار کنید؛ دشمن باید سیلی بخورد»

ایشان همچنین در ۲۶ مهرماه و در دیدار نخبگان جوان باز هم یادآور شدند که «علم و قدرت دفاعی از جمله عناصر اصلی قدرت ملت ایران است. توان موشکی باید به کوری چشم دشمن هر روز افزایش یابد. اکنون باید توان دفاعی کشورمان را افزایش دهیم تا دشمنان گستاخ و جَری نشوند و به حمله و دست از پا خطا کردن، تشویق نشوند».

نیازهای دفاعی را تامین کنید، ولو همه دنیا مخالف باشند

رهبر معظم انقلاب در سال ۹۶ همزمان با توصیه‌های جدی به نیروهای مسلح برای تقویت توان دفاعی و موشکی، از مسئولین کشور هم خواستند تا نیروهای نظامی را بعنوان عناصر اقتدار و عزت ایران تقویت کنند، حتی اگر همه قدرت‌های دنیا مخالف باشند.

به گفته حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار مسئولان نظام (۲۲ خردادماه)، «بدیهی است که آمریکا برای حذف عناصر اقتدار ایران، از سپاه و نیروی قدس بدش بیاید و شرط و شروط بگذارد که مثلا سپاه نباشد، بسیج دخالت نکند، در مسائل منطقه‌ای اینطور رفتار کنید و امثال این حرفها، اما همه مسئولان باید برعکس دشمن، عناصر اقتدار و عزت ایران یعنی نیروهای مسلح، سپاه، بسیج و همه عناصر مؤمن و انقلابی را تقویت کنند».

ایشان همچنین در تاریخ ۲۹ بهمن ودر دیدار مردم آذربایجان گفتند: «در سیاستهای دفاعی کشور، همه‌ی شیوه‌ها و همه‌ی ابزارهایی که مورد نیاز امروز و فردای کشور است بایستی دنبال بشود و نوسازی بشود. ما یک لحظه نباید تردید بکنیم در اینکه کشور برای دفاع از خود باید به طرف هرچه احتیاج دارد حرکت کند، ولو همه‌ی دنیا مخالفش باشند»

حضور نیروی دریایی ارتش در آبهای آزاد باید گسترش یابد

رهبر انقلاب همچنین در دیداری که فرماندهان نیروی دریایی ارتش با ایشان داشتند، از این نیرو خواستند که حضور خود در دریاهای آزاد را ادامه داده و گسترش دهد.

امام خامنه‌ای با اینکه نیروی دریایی ارتش را پرتحرک و توانمند عنوان کردند، اما پیشرفت‌های این نیرو طی ۲۰ سال گذشته را قانع‌کننده ندانستند؛ ایشان تاکید کردند: «نیروی دریایی در خط مقدم دفاع از کشور است و مناطق مهمی همچون مکران، دریای عمان و آبهای آزاد را فراروی خود دارد و حضور در آبهای آزاد همچون گذشته باید ادامه یابد. رشد و تحرک خوبی در نیروی دریایی آغاز شده و امروز نیروی دریایی بسیار پیشرفته‌تر و تواناتر از ۲۰ سال قبل است، اما این سطح از پیشرفت قانع‌کننده نیست و در همه بخش‌ها باید با عزم و روحیه، همت بلند، ابتکار و اقدام، حرکت پر شتاب دنبال شود».

باید «نیروی انتظامی» در تراز جمهوری اسلامی باشد

فرماندهی معظم کل قوا همچنین در ۲۶ شهریورماه و در مراسم دانش‌آموختگی دانشگاه علوم انتظامی، مطالباتی را از این نیرو مطرح کردند و خواستند تا با تمرکز بر وظایف اصلی خود، نیرویی در تراز جمهوری اسلامی باشد.

ایشان گفتند: «ما باید نیروی انتظامی در ترازِ جمهوری اسلامی و دولت اسلامی و یک جامعه‌ی اسلامی و قرآنی داشته باشیم و به توفیق الهی می‌توانیم به چنین هدفی برسیم. پایبندی به قانون و جرئت و دلیری برای اجرای بی‌ملاحظه‌ آن، وظایف اصلی نیروی انتظامی است».

نیروهای مسلح به نظامیِ طراز اسلامی نیاز دارد

حضرت آیت الله خامنه‌ای در کنار همه مطالباتی که از نیروهای مسلح برای افزایش توان رزمی، دفاعی و موشکی داشته‌اند، خواستار تربیت دائم نیروی انسانی شدند که بتواند «یک نظامی طراز انقلاب اسلامی» باشد.

ایشان در تاریخ ۱۲ آذرماه و در دیدار فرماندهان ارشد نیروهای مسلح و برگزیدگان جشنواره مالک اشتر تاکید کردند: «مواجهه با معارضه‌های [دشمن] در گرو ایستادگی و تقویت روزافزون توانایی‌های نیروهای مسلح است. امروز نیروهای مسلح به بهترین نیروی انسانی از لحاظ فکری، عملی و عزم و اراده احتیاج دارند تا بتوانند آسیب‌ناپذیری ملت را در مقابل دشمنی‌ها حفظ کنند».

به گفته رهبر فرزانه انقلاب «نیروهای مسلح باید روزبه‌روز بر سازندگی خود بیفزایند. سازندگی شخصیت‌های خودشان، شخص خودشان. خود را بسازند؛ خود را به‌عنوان یک انسان طراز اسلامی و یک نظامی طراز اسلامی ساخته و پرداخته کنند. نظامی طراز اسلامی، مؤمن است، شجاع است، فداکار است، باتدبیر است، در مقابل دشمن با کمال قدرت می‌ایستد، امّا در مقابل دوست هیچ‌گونه تعینی و تکبری برای خودش قائل نیست؛ این خصوصیّت نظامیِ اسلامی است».

FacebookTwitterGoogle+اشتراک
 

نظر شما