شناسهٔ خبر: 144803 - سرویس مجلس
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

حسینی کیا:دولت حمایت از تولید کالای ایرانی را از خود شروع کند

حسینی کیا/2 دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس گام نخست حمایت از تولید ایرانی را فرهنگ‌سازی و ارج نهادن به تولید داخل عنوان کرد و گفت: در این رابطه دولت باید از خود شروع کرده و مصرف کالاهای داخلی که قابلیت تولید بیش از 50 درصد دارند را در دستگاه‌های دولتی ممنوع کند.

به گزارش «نماینده»، سید جواد حسینی کیا اظهار داشت: همانگونه که در فرمایشات مقام معظم رهبری اشاره شد حمایت از کالای ایرانی در چند راستا باید شکل بگیرد.

وی اولین نکته را فرهنگ‌سازی دانست و یادآور شد: اولین نکته این است که خودمان بر سر تولید داخل نزنیم و دائم بگوئیم که جنس تولید داخل مرغوبیت ندارد، بلکه در جهت تقویت و بهبود آن گام برداریم.

حسینی کیا افزود: نکته دوم این است که واردات کالاهای مشابهی که تولید بالای 50 درصدی در داخل دارند، ممنوع شود، ما در کمیسیون صنایع مجلس جلسات متعددی در این باره با وزیر صنعت، معدن و تجارت داشته‌ایم و این خواسته را مورد تاکید قرار دادیم.

دبیر دوم کمیسیون صنایع مجلس اصل مهم دیگر را کنترل قاچاق کالا به کشور دانست و اظهار داشت: اگر نتوانیم قاچاق را مهار کنیم رمق نیمه جان تولید از بین خواهد رفت.

وی همچنین بر جهت دهی منابع بانکی تاکید کرد و افزود: منابع بانکی باید به سمت تقویت تولید داخل برود، نرخ سود بانکی برای تولید باید مدیریت شده و کاهش یابد و کمک‌های فنی و اعتباری دولت در شهرک‌های صنعتی هزینه شود.

حسینی کیا اضافه کرد: لازم است شرکت‌های بیمه‌گر در جهت حمایت از تولید حرکت کنند ، بدین معنا که هزینه‌ها را برای واحدهای تولید کاهش داده و در صورت لزوم بدهی‌ آنها را استمهال کنند.

وی گفت: باید نظارت جدی بر تولید کالای ایرانی صورت گیرد و به کالایی که بی‌کیفیت بوده و برند ایرانی را خدشه دار می‌کند اجازه تولید و ادامه کار داده نشود،بلکه کالایی در کشور تولید و حمایت شود که رقابت پذیری داشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان افزود: دولت در حمایت از تولید داخل باید از خودش شروع کند، کما اینکه آقای جهانگیری نیز امروز در بخشنامه‌ای مصرف کالاهای خارجی را در دستگاه‌های دولتی ممنوع اعلام کردند.

وی گفت: دولت باید مصرف کالای خارجی مشابه ساخت داخل را بر خود حرام بداند، این رویه قطعا مردم را نیز به سمت استفاده از کالای داخلی تشویق می‌کند و سبب خواهد شد آنها به کالای ایرانی افتخار و آن را به یکدیگر معرفی کنند.

نظر شما