شناسهٔ خبر: 144797 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

میرسلیم:تقویت کالای ایرانی نیازمند راه‌اندازی مراکز تحقیق و توسعه است

میرسلیم/2 عضو مجمع تشخیص مصلت نظام گفت:اگر بخواهیم تولید ملی تقویت شود و محصول ساخت داخل را مردم با طیب خاطر بپذیرند باید مراکز تحقیق و توسعه تأسیس و راه اندازی شود.

به گزارش «نماینده»، سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامگذاری سال با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» اظهار داشت:محصولاتی که در داخل کشور تولید می شوند، چند دسته اند: اولین دسته، محصولات سنتی با قابلیت صادراتی مانند فرش دستی، پسته، زعفران، خشکبار و ... که درباره فرش دستی افزایش سطح هنری و رقابت پذیری آن برای حفظ سهم بازار جهانی اهمیت دارد. برای خشکبار و بویژه پسته نوع نگهداری و بسته بندی برای مشتری بسیار اهمیت دارد؛ برای زعفران فرآوری محصول نهایی حرف اول را می زند. برخی کشورهای اروپایی محصول زعفران ما را به صورت عمده می خرند و با فرآوری و بسته بندی مناسب تا چند برابر قیمت تمام شده نزد کشاورزان ما، برای جوابگویی به نیازهای مختلف و سلائق گوناگون ، عرضه می کنند و سود اصلی را می برند. ما هنوز در زمینه فرآوری و بسته بندی و پاسخ به نیازهای جدید باید نوآوری داشته باشیم. 

رئیس شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی دومین دسته محصولاتی که در داخل کشور تولید می شوند را «محصولات سنتی با مصرف داخلی» عنوان کرد و گفت: با توجه به این که مشابه آن محصولات امروزه در خارج از ایران نیز تولید می شود و بعضاً با کیفیت بهتر و قیمت ارزانتر در بازار داخلی عرضه می شود ، لازم است نسبت به رقابت پذیری محصولات نهایی در شکل های جدید بر مبنای نوآوری و بهبود کیفیت تولید داخلی اهتمام مداوم ورزید تا رغبت مصرف کنندگان به سمت کالاهای خارجی نرود. 

میرسلیم سومین دسته از محصولاتی که در داخل کشور تولید می شوند را «محصولات خارجی قدیمی شده ولی ساخت داخل» دانست و اظهار داشت: این نوع محصولات سه اشکال دارند، یکی این که مالکیت معنوی آنها ایرانی نیست و هرچند ساخت داخل کشور است اما از محصول خارجی گرته برداری شده؛ دوم این که آن محصولات قدیمی شده اند و سازنده اصلی خارجی چند نسل پیشرفته تر و با کیفیت بهتر از آن را ساخته و به بازار عرضه کرده و آن کالای قدیمی جذابیت خود را از دست داده و مردم با توجه به ممنوعیت واردات کالای مشابه یا به دلیل حقوق گمرکی گزاف ناچارند علی رغم نارضایتی، آن محصولات خارجی قدیمی تولید داخلی را ابتیاع کنند، مانند بسیاری از خودروهای کره ای و فرانسوی که پس از گذشت بیش از ١٥ سال هنوز تحت جواز در داخل تولید می شوند. سوم این که اغلب مشکلات محیط زیستی و خسارات اجتماعی دارند.

وی افزود: تولید کنندگان داخلی برای حفظ سود خود و باوجود همه مشکلات ، علاقه به ادامه تولید أن محصولات از رده خارج دارند و در واقع خیر و صلاح کشور فدای سوء مدیریت و منافع بنگاهی آن تولیدکنندگان شده است. این موارد باید متوقف و متحول شوند. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد چگونگی ایجاد تحول جدی در تولید کشور تصریح کرد: تجربه ای که از بیست سال پیش ما آغاز کرده ایم این بوده که بر مبنای امکانات موجود برای ساخت و تولید داخلی و نیز وسایل و تجهیزات آزمایشگاهی فعال در کشور و بویژه نیروی انسانی آموزش دیده مهندسی، مبادرت به طراحی کالاهای جوابگوی نیاز حقیقی مردم و جوابگوی مقررات مختلف مصوب و نیز استانده ها، نمونه سازی آنها و طی آزمون های وظیفه ای و سپس ساخت نیمه صنعتی و آزمون دوام و در آخر آماده سازی خط تولید انبوه کنیم و در صورت لزوم از انتقال دانش فنی، کوتاهی نکنیم. 

میرسلیم با بیان اینکه چنین روندی عملیاتی شده است، گفت: در سالهای اخیر توانسته ایم با تحمل فشارهای ناسالم واردکنندگان و قاچاق چیان و تحمل مرارت های فراوان، تولید انبوه را نیز پیش ببریم. 

وی افزود: هر کالایی در هر جای دنیا ابتدا ممکن است با مسائلی روبرو شود که به عدم رضایت کامل مردم بینجامد؛ اگر تشکیلات صنعتی، تحقیق و توسعه را اهمیت داده و پیش بینی و فعال کرده باشد به تدریج از پس کاستی ها بر می آید و اصطلاحاً به بلوغ  می رسد. این مرحله را باید با غیرت میهنی سپری کنیم تا راه رشد را باز کنیم. این راهی است که همه محصولات بنامِ دنیا در زمینه مهندسی طی کرده اند و ما هم استثنا نیستیم. 

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه کرد: متأسفانه چون ساختار کشور بیشتر برای واردات با استفاده از ارز حاصل از فروش نفت آماده بوده یا در پی سود جویی با ادامه تولید کالاهای وارداتی قدیمی واز رده خارج بوده، با روش تولید داخلی بر مبنای نیاز سنجی حقیقی بازار داخلی و طراحی و نمونه سازی و تولید انبوه محصولی با مالکیت معنوی ایرانی، چندان سازگار نبوده است و چند مرکز انگشت شمار طراحی و تحقیق و رشد هم که تأسیس شده اند و اغلب منزوی شده اند و از حمایت های لازم که ویژه خواری هم محسوب نمی شود، محروم مانده اند و به آنها بی وفایی شده است.

میرسلیم تصریح کرد: اگر بخواهیم تولید ملی تقویت شود و محصول ساخت داخل را مردم با طیب خاطر بپذیرند و به کار ببرند یا مصرف کنند باید مراکز موجود، پشتیبانی و تقویت شوند و بعلاوه در بقیه بخش های صنعتی و کشاورزی میهنمان نیز تأسیس و تقویت چنان مراکزی برای تحقیق و توسعه و رشد صورت گیرد.

نظر شما