شناسهٔ خبر: 144796 - سرویس سیاست
نسخه قابل چاپ منبع: مهر

افروغ:مسئولان به جای برگزاری سمینار عملاً از کالای ایرانی حمایت کنند

افروغ/2 رئیس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) گفت: مسئولان به جای برگزاری سخنرانی ها و سمینارها، عملاً حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار خود بگذارند.

به گزارش «نماینده»، عماد افروغ استاد دانشگاه و نماینده دوره هفتم مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به نامگذاری سال ۱۳۹۷ با عنوان «حمایت از کالای ایرانی» اظهار داشت: نامگذاری امسال بی ارتباط با نامگذاری های چند سال گذشته نیست. این اسامی زنجیروار به هم مرتبط و متصل هستند، اما علت تکرار آنها می تواند این باشد که ما چندان در وجوه اولیه موفق نبودیم، اگر موفق بودیم شاید نیاز به تکرار این اسامی و این نامگذاری ها نبود و این را باید ریشه یابی کرد که چرا ما متاسفانه در مهمترین و ضروری ترین نیاز کشور که اقتصاد درونی، اقتصاد درون زا و اقتصاد مقاومتی است، موفق نیستیم.

لزوم آسیب شناسی و مانع شناسی علل عدم تحقق «اقتصاد مقاومتی»

این استاد دانشگاه ادامه داد: من فکر می کنم که در شناسایی عوامل عدم موفقیتمان باید بیشتر از این ها اهتمام داشته باشیم، یعنی آسیب شناسی عدم تحقق این نامگذاری ها باید بر هر چیز دیگری مقدم باشد، چون اگر آسیب شناسی نشود، دوباره همان چرخه و دور باطل را شاهد خواهیم بود.

افروغ گفت: بلافاصله بعد از تعطیلی عید، تمام دستگاه های کشور، دستگاه هایی که به گونه های مختلف در حاکمیت هستند سعی می کنند در رابطه با شعار سال صحبت کنند. بعضی ها طولانی تر حرف می زنند و بعضی ها کوتاه مدت تر، ولی هیچ کدام نتیجه ای نخواهد داشت؛ نمونه بارز این موضوع را می توان در  اقتصاد مقاومتی مشاهده کرد.

وی با بیان اینکه باید در ابتدا برای آسیب شناسی عدم موفقیت و عدم تحقق شعارهای چند سال گذشته برگردیم، اظهار اشت: نکته دوم این است که مانع شناسی را در دستور کار قرار دهیم. چه می شود که شعار سال تحقق لازم را پیدا نمی کند؟ چه می شود که اجرایی نمی شود؟

افروغ تصریح کرد: ما فقط به وجوه مثبت گفتاری می پردازیم، نه وجوه مثبت عملی، یعنی فقط حرف می زنیم و فکر می کنیم حرف یعنی عمل. ما باید به وجوه منفی و موانع بازدارنده بیشتر بپردازیم. نکته دوم اینکه اگر می خواهیم کار ایجابی کنیم که باید هم کار ایجابی انجام دهیم، ایجاب را در عمل تعریف کنیم نه در حرف.

رئیس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) اظهار داشت: متاسفانه حرف برای عده ای مقدم بر عمل است و کسی که با نهج البلاغه آشنا باشد، امام علی (ع) تفوق نظر بر عمل را یک شیوه منافقانه می داند. تفاوت حرف و عمل یک سیره منافقانه است، آنجایی که امام علی (ع) راجع به شیوه منافقین صحبت می کند، می گوید یکی از ویژگی های منافقان این است که حرفشان بر عملشان سبقت دارد و حرفشان با عملشان نمی خواند، یعنی یک حرفی می زنند اما عملشان هیچ ارتباطی با حرفشان ندارد. ما باید واقعا عمل سنجی کنیم یعنی حرف بس است دیگر، در این مملکت حرف زیاد زده شد، ما باید ببینیم پشت این حرف، یک عمل هست یا خیر.

افروغ تصریح کرد: منطق امام علی (ع) تفوق و فضیلت عمل بر حرف است و یک جمله ای ایشان دارد که می فرماید وقتی عملی نیست، رأی نیست یعنی رای که فایده ندارد، حرف باید حتما در عمل خودش را نشان دهد. در منطق امام علی (ع) همه جا منطق تقدم عمل بر حرف است.

وی با تاکید بر اینکه مهمترین معضل ما بی توجهی به عمل است، گفت: عمل و در واقع در ارتباطش با نظر در این کشور مغفول واقع شده است، البته من خودم در آسیب شناسی برای این قضیه جواب دارم؛ ما یک مبانی ایدئولوژیکی را می پذیریم، آن برای یک عده کلاهبرداری می شود، یعنی فقط بیایند حرف بزنند و به وسیله حرف به مواهب کمیاب اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی برسند.

افروغ تصریح کرد: آنهایی که ناظران حقوق انقلاب هستند، چه در داخل، چه در خارج از حاکمیت باید مراقبت کنند، باید فریاد بزنند، باید این شکاف ها را بگویند، دلشان به حرف خوش نباشد. اما این مسئله کسانی را لازم دارد که منطقشان، منطق عمل باشد، نه صرفا منطق حرف، خود این داستان باید موشکافی شود. باید بحثهای آکادمیک در مورد رابطه نظر و عمل انجام شود تاحرف های خوب به نتیجه عملی هم برسد.

مسئولان به جای برگزاری سمینارها از کالای ایرانی عملاً حمایت کنند

رئیس گروه جامعه‌شناسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینکه ما هر جا در این کشور تفوق را به عمل دادیم، یعنی عمل برای ما ارجح از نظر بوده، موفق بوده ایم، گفت: مثل انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، صنعت دفاعی ما، صنعت موشکی ما، حضور ما در مقابله با داعش، حضور ما در سوریه، در عراق، موفق بودیم. جاهایی که می گوییم فقط حرف زدیم، متاسفانه ارزش آن جوهر و معنا را با بی توجهی مان به عمل از بین بردیم.

افروغ تاکید کرد: مسئولان به جای برگزاری سخنرانی ها و سمینارها برای حمایت از کالای ایرانی، عمل کردن به حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار خودشان بگذارند تا مردم ببینند که چه اتفاقی افتاده نه اینکه دائم سخنرانی ها را بشنوند.

وی ادامه داد: موضوعی در فرمایش امسال مقام معظم رهبری بود، به نظر ما قابل تامل است، این است که رهبر معظم انقلاب تصریح کردند که مخاطب من امسال فقط دولت ها نیستند، مردم هم هستند. هر جا ما به مردم تکیه کردیم، موفق بودیم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: ما حرف را نمی خواهیم، اینکه چند جلسه گرفتیم و قرار شد این کار را انجام دهیم، قرار شد آن کار را انجام دهیم، نه اینطور نیست، هر وقت کارها به نتیجه رسید به مردم بگویید. مردم را به کارهایی که قرار است انجام بدهید، دلخوش نکنید. هر وقت کاری را انجام دادید، به مردم گزارش دهید.

وی تصریح کرد: عیب ما این است، معمولا جلسات مکرری را تشکیل می دهیم، مصوبه نداریم، اگر مصوبه داریم، تقسیم کار نداریم، اگر تقسیم کار داریم، نظارت نداریم. نظارت بر عمل نداریم. ما باید یک کاری را از ابتدا تا انتها به نتیجه برسانیم بعد وارد کار جدید شویم.

 افروغ اظهار داشت: ما دائما برای خودمان کار تعریف می کنیم و وقتی یکی از آنها را به نتیجه نرسانده، وارد کار دیگری می شویم، به نظر من این یکی از دردها و موانع اصلی جامعه ما است و به هر میزانی که ما گرفتار آن هستیم، در برابر این قضیه مسئولیت داریم، باید رفتارمان را اصلاح کنیم. باید فرهنگ سازی انجام دهیم، اما فرهنگسازی فقط بحث نظر نیست، بحث عمل است.

نظر شما