شناسهٔ خبر: 144750 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم

واکنش گروه‌های فلسطینی به مجازات‌های محمود عباس علیه نوار غزه

محمود عباس اظهارات خصمانه محمود عباس علیه نوار غزه، واکنش گروه‌های فلسطینی را بر انگیخت.

به گزارش «نماینده»، گروه‌های فلسطینی روز دوشنبه به مجازات‌های جدید محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین علیه باریکه غزه واکنش نشان دادند و اقدامات وی را غیر قابل قبول دانستند.
یحیی موسی از رهبران حماس با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی خاطر نشان کرد که محمود عباس "غده‌ای" است که در پیکره جنبش فلسطینی پیشروی کرده و باعث ضربه خوردن به ارزش‌ها و اصول ملی می‌شود.

وی افزود: عباس خطری برای ملت و آرمان ما است و همه باید به این خطر واقف باشند و جبهه ملی برای مقابله با وی تشکیل شود.

این رهبر حماس تاکید کرد که «رفتار قلدرمآبانه عباس غیر قابل توجیه است و به جنبش ملی فلسطین ضربه می‌زند و به نفع رژیم صهیونیستی و طرح ترامپ است و او کاملا به صورت خصمانه و به دور از احساس مسئولیت رفتار می‌کند.»

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، موسی تصریح کرد که عباس گرفتار یک بیماری روانی است و خطری برای همگان و حتی جنبش فتح به شمار می‌رود و حرکات وی مانند فرد دیوانه‌ای است که نمی توان رفتار وی را پیش بینی کرد.

در همین راستا، "ماهر مزهر" عضو کمیته مرکزی جبهه خلق از محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست مجازات‌های خود علیه نوار غزه را متوقف کند.

مزهر تاکید کرد که هدف از انفجار صورت گرفته علیه هیات رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه، بریدن سر حماس و مقاومت و ضربه زدن به آشتی ملی است و این قابل قبول نیست که شرکت ملی تلفن همراه و یک شرکت ملی دیگر، اطلاعاتی را به سرویس‌های امنیتی در رام الله ارائه دهند و از ارائه همین اطلاعات به سرویس‌های غزه خودداری کنند.

وی خواستار تشکیل کمیته امنیتی برای تحقیق درباره حادثه انفجار صورت گرفته در مسیر هیات رامی حمدالله در غزه با مشارکت گروه‌های فلسطینی و سرویس‌های امنیتی نوار غزه و کرانه باختری شد و گفت: مشکلات ناشی از محاصره و اشغالگری برای غزه کافی است و اعمال مجازات های بیشتر علیه غزه به معنای فروپاشی اوضاع در این منطقه خواهد بود.

مزهر از محمود عباس رئیس تشکیلات رام الله و رامی حمدالله نخست وزیر تشکیلات خودگردان خواست که با سفر به غزه در تحقیقات درباره انفجار صورت گرفته مشارکت کنند و اتهام افکنی قبل از پایان تحقیقات غیرقابل قبول است.

از سوی دیگر، ابو مجاهد سخنگوی کمیته‌های مقاومت مردمی هم تاکید کرد که اقدامات حقوقی و مالی عباس علیه غزه  متهم کردن حماس به دست داشتن در عملیات ترور رامی حمدالله، نسخه ای شتابزده برای فروپاشی آشتی ملی و تلاشی برای اجرایی کردن معامله قرن است که به دستور عباس صورت می‌گیرد.

عدنان ابو عامر نویسنده و تحلیلگر مسائل سیاسی فلسطین نیز در واکنش به مجازات‌های جدید اعمال شده از سوی عباس علیه نوار غزه اظهار داشت که «از امروز به بعد، هر کس از تو آقای ابو مازن (محمود عباس) دفاع کند، خودش را خسته می‌کند.»

این در حالی است که محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین روز دوشنبه در سخنرانی خود در آغاز نشست کمیته اجرایی سازمان آزادی بخش فلسطین "ساف" اعلام کرد که «من به عنوان رئیس ملت فلسطین تصمیم گرفتم به منظور حفظ پروژه ملی، اقدامات ملی، حقوقی و مالی جدیدی را علیه باریکه غزه اعمال کنم.»

وی اهتمام به منافع ملت فلسطین و حفظ پروژه ملی و منافع عالی ملی را بهانه این تصمیمات جدید خود اعلام کرد و گفت: «مطمئن هستم که شهروندان فلسطینی در غزه ما را درک می کنند.»

عباس همچنین جنبش حماس را مسئول حمله به هیات رامی حمدالله و ماجد فرج رئیس سازمان اطلاعات تشکیلات خودگردان فلسطین در غزه دانست و گفت: «حماس در پشت پرده این حادثه قرار دارد.»

وی مدعی شد که «اسلام از جنبش حماس و رهبران آن بریء است و کودتای سال ۲۰۰۷ این جنبش نیز غیر قابل توجیه بود. اگر این عملیات ترور به نتیجه می‌رسید، عواقب وخیمی و فاجعه باری برای ملت فلسطین رقم می خورد و زمینه ساز جنگ داخلی خونین می‌شد.»

نظر شما