شناسهٔ خبر: 144749 - سرویس جامعه
نسخه قابل چاپ منبع: فارس

بررسی گزارش عملکرد اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در ۷ ماه گذشته

از حضور در دربی پایتخت تا تماشای فیلم توران با هم حزبی‌ها

شورای شهر-نجفی یکی از شعارهای اصلی شهردار تهران دگرگونی و تحول در بخش نرم افزاری پایتخت یعنی حوزه اجتماعی و فرهنگی بود، این گزارش به بررسی میزان پایبندی به این وعده و شعار از سوی نجفی می پردازد.

به گزارش «نماینده» یکی از کارکردهای مهم شهرداری ها توجه به موضوعات فرهنگی و اجتماعی شهر است و به همین دلیل معاونت فرهنگی- اجتماعی و همچنین سازمان هنری شهرداری تهران بیشتری بار مسئولیت را در این حوزه ها برعهده دارند.

تا اواسط آبان ماه مجتبی عبداللهی سکاندار هدایت معاونت اجتماعی و فرهنگی بود که در آن زمان محمدعلی نجفی، سیدرضا صالحی امیری را به جای وی گمارد. با توجه به کارویژه شهرداری تهران در اربعین و برنامه های تدوین شده قبلی، به نظر می رسید ادامه حضور عبداللهی تا اواسط آبان، اتمام این کار ویژه بوده باشد. از سوی دیگر در سازمان هنری شهرداری، محمد اوحدی، رئیس سابق سازمان حج و زیارت جایگزین محمود صلاحی در ۲۸ بهمن ماه شد.

پرحاشیه ترین اربعین شهرداری
اعضای شورای شهر پنجم نسبت به همکاری و حضور شهرداری تهران در برگزاری مراسم اربعین در مرز ایران و عراق و برخی از شهرهای عراق از همان ابتدا با دیده انتقادی برخورد کردند. شهربانو امانی، عضو شورای پنجم با انتقاد از هزینه کرد شهرداری تهران در اربعین عنوان کرده بود: «ما یاد گرفته‌ایم که به اهل بیت (ع) و به ویژه اباعبدالله‌الحسین (ع) احترام ویژه‌ای بگذاریم اما چراغی که به خانه رواست به مسجد حرام است.»
هزینه کردهای شهرداری تهران در مراسم اربعین به یکی از پربحث ترین اخبار مربوط به شهر تهران تبدیل شد ولی با توجه به حساسیت های موجود در زمینه خدمات رسانی شهرداری ها در مراسم های مذهبی، محمدعلی نجفی از ادامه برگزاری مراسم اربعین به منوال سال های قبل خبر داد و در ۲۰ شهریورماه اعلام کرد: «برنامه حمایت از هیئت‌ها و اربعین به مانند گذشته و براساس چارچوب بودجه مشخص شورا اجرایی می‌شود. هیچ برنامه‌ای بر عدم برگزاری و عدم حمایت از مراسم اربعین نداریم و طبق سنوات گذشته این حمایت‌ها ادامه دارد.»

با این حال پس از پایان ماموریت اربعین بود که مجتبی عبداللهی از معاونت اجتماعی و فرهنگی خارج و صالحی امیری جایگزین شد.

کمک های شهرداری به مساجد، تکایا و حسینیه ها از دیگر مواردی بود که هجمه‌های سنگینی علیه آن از سوی شورا و شهرداری صورت گرفت. در یک مورد کمک به هیات ریحانه الحسین با دستور پیگیری محمدعلی نجفی در این زمینه مواجه شد که در نهایت نیز مشخصا گردید کمک ها برای تجهیز و ساخت حسینیه بوده و اخبار جنجالی مربوط به کمک به یک مداح از اساس کذب درآمد.

در همین حال برخی از اعضای شورا و مدیران سابق شهرداری و شورا اعلام کردند که هزینه کرد بخشی از بودجه معاونت فرهنگی و اجتماعی در مباحث مذهبی دارای مصوبه شوراست و حتی این کمک ها به اقلیت های مذهبی دیگر نیز صورت می گرفته است.

افتتاح و بسته شدن موزه علی اکبر صنعتی
این موزه که کار مرمت و تجهیز آن از اواسط سال ۱۳۹۲ شروع شده بود در مهرماه سال جاری توسط محمدعلی نجفی و یک ماه پس از تصدی پست شهرداری افتتاح شد. پروژه ای مشترک میان سازمان شهرداری و هلال احمر ایران که یک ماه پس از افتتاح بر سر اختلافات میان دو سازمان بر روی مراجعه کنندگان بسته شد!

حضور در بازی ایران و سوریه و دربی
یکی از برنامه های نجفی در حوزه ورزشی که مرتبط با بخش اجتماعی و فرهنگی نیز می شود، حضور شهردار در مسابقات ورزشی و تماشای آن است. نجفی در مقام شهردار در شهریورماه نظاره گر بازی ایران- سوریه بود و در آنجا بود که از درخواست وزیر ورزش برای مسقف کردن ورزشگاه آزادی به شهرداری خبر داد و اعلام کرد که این پیشنهاد نیاز به مذاکرات دیگری دارد. وی همچنین در بهمن ماه در مسابقه دربی پرسپولیس و استقلال حضور یافت تا بخشی از کارکرد شهردار در بخش ورزش نیز مشخص شود.

تبریک روز ملی سینما
نجفی در روز بیست و یکم شهریور به هنرمندان عرصه سینما به مناسبت این روز تبریک گفت و وعده افزایش سرانه فضاهای سینمایی، افزایش مصرف کالاهای هنری و کمک به توسعه فعالیت های اصحاب سینما را داد.

آیین گشایش سال جدید تحصیلی
شهردار جدید در اولین روز مهرماه با حضور در دبیرستان البرز یکی دیگر از اقدامات نرم افزاری در حوزه شهرداری را انجام داده و زنگ آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۷ را در این دبیرستان نواخت. وی در یادداشتی در روزنامه همشهری از افزایش تعامل با بخش آموزش خبر داد: «از این رو شهرداری تهران برخود فرض می‌داند که در جهت توسعه تعلیم و تربیت و بهبود شرایط آموزشی و پرورشی حداکثر تعامل و همکاری را با نهادهای متولی تعلیم و تربیت و نهاد خانواده بعمل آورد.»

پیام نجفی به مناسب روز تهران
محمدعلی نجفی به مناسبت روز تهران در ۱۴ مهرماه در پیامی نسبت به خالی شدن تهران از حافظه تاریخی کهنش هشدار داد و از شهروندان تهرانی برای ساختن تهران درخواست همراهی کرد.

تعطیلی چند نشریه همشهری
اگر کارویژه رسانه ای همشهری را جز اقدامات فرهنگی – اجتماعی ارزیابی کینم، شهردار تهران در این زمینه از ابتدا نیز مخالفت خود را با انتشار مجلات و روزنامه سیاسی در شهرداری نشان داد و تعطیلی بخشی از کار ویژه های موسسه همشهری نیز بر اساس این سیاست رقم خورد. از گروه مجلات همشهری چهار نشریه از جمله همشهری ماه و خردنامه با بن بست مخالفت شهرداری با انتشار آنها مواجه شدند.

نجفی همچنین معتقد بود که شهرداری نیاز به چاپخانه ندارد و می تواند چاپ کتاب های خود را به بخش خصوصی واگذار کند.
انتصاب فاطمه راکعی به عنوان مشاور امور بانوان شهردار
در ۲۵ مهرماه، نجفی در حکمی فاطعه راکعی، فعال اصلاح طلب و عضو سابق حزب مشارکت را به عنوان مشاور خود در امور بانوان انتخاب و در بخشی از حکم آورده بود: «نظر به سوابق و تجارب درخشان و ارزشمند سرکار عالی در راستای جلب مشارکت حداکثری بانوان در توسعه همه‌جانبه ایران اسلامی شما را به عنوان «مشاور شهردار در امور بانوان» منصوب می‌کنم.»

از جمله اقدامات راکعی در زمینه جلب مشارکت حداکثری بانواند در توسعه همه جانبه ایران اسلامی برگزاری مراسم جشن روز زن در ۱۶ اسفندماه در برج میلاد بود که همراه با مراسم رقص و آواز شد. این مراسم حاشیه های بسیاری را در انتقاد از نجفی که در آن حضور داشت، به همراه داشت.


دستور شهردار تهران برای تدوین منشور زیست اخلاق مدارانه شهروندی

شهردار تهران در ۲۱ آبان ماه در حکمی دکتر رسول رسولی‌پور را به عنوان مشاور خود و رئیس گروه اخلاص شهروندی تهران منصوب کرد و به او مأموریت داد تا با کسب نظر و جلب حمایت فرزانگان و مسئولان حوزه فرهنگ، منشور زیست اخلاق مدارانه شهروندی را تدوین کند.

نشست شهردار با اصحاب فرهنگ و هنر
در اول آذرماه نجفی و سیدرضا صالحی امیری، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران با جمعی از اهالی سینما، تئاتر و هنر در محل باغ کتاب تهران دیدار کرد.

تماشای فیلم «توران خانم» به همراه تاجزاده در سینما
محمد علی نجفی عصر روز ۳ آذر ماه با حضور در اکران نخستین نمایش فیلم مستند «توران خانم» در باغ کتاب تهران، به همراه جمعی از هنرمندان و فعالین سیاسی از جمله مصطفی تاجزاده به تماشای این فیلم نشست.

نور پردازی مسجد سجاد (ع) و نور پردازی تئاتر شهر
در اواسط آذرماه، شهردار تهران همزمان با افتتاح ۵۴ پروژه مختلف در منطقه ۱۱، چند طرح فرهنگی و اجتماعی از جمله نور پردازی مسجد سجاد (ع) و نور پردازی تئاتر شهر را نیز افتتاح کرد.

بازدید از خانه هنرمندان
در ۱۹ آذرماه نجفی در خانه هنرمندان حضور و به ایراد سخنرانی پرداخت. شهردار در بخشی از سخنرانی خود گفته بود: «هنرمندان در قبال آینده شهر مسئول هستند. جان و روح شهر، مقدم بر جسم و بدن شهر است.»

پیام برای «جشنواره‌ تئاتر شهر»
همزمان با شروع جشنواره تئاتر شهر، شهردار تهران در پیامی به مناسبت برگزاری ششمین جشنواره تئاتر شهر، پیوند روح زندگی و انسان را با بهره گیری از ابزار هنر، رسالت سنگین این جشنواره دانست. وی در اختتامیه این جشنواره نیز شرکت کرد و از امضای قرارداد خرید تئاتر نصر و احداث موزه تئاتر پایتخت در آینده خبر داد!
 
میلاد مسیح
همزمان با میلاد مسیح و سال نو میلادی شهردار در پیامی به هم وطنان مسیحی و به ۱۶۰ سفیر و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی تیریک گفتند. همچنین شهرداری در اقدامی بیلبوردها و بنرهای متعددی به مناسب سال نو مسیحی در شهر تهران نصب کرد.

نشست شهردار تهران با سران ادیان توحیدی
نشست محمدعلی نجفی شهردار تهران با رهبران ادیان توحیدی و جمعی از چهره های برجسته اقلیت های مذهبی عصر امروز چهارشنبه سیزدهم دیماه در باغ کتاب تهران برگزار شد.

استعفای صالحی امیری از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری
در اواخر دیماه قصد صالحی امیری برای ریاست کمیته ملی المپیک باعث شد تا در نهایت وی معاونت اجتماعی را رها کند. ۳۰ دیماه نجفی استعفای وی را پذیرفت تا یکی از مهمترین معاونت های شهرداری بدون متصدی به کار خود ادامه دهد. بیش از یک ماه طول کشید تا شجاع پوریان، عضو سابق شورای شهر جایگزین صالحی شود.

بازدید نجفی، شهردار تهران از موزه سینما و نشست با جمعی از سینماگران
شهردار در ۹ بهمن ماه در بازدید از موزه سینما و دیدار با هنرمندان و سینماگران گفت: به نظر می‌رسد موزه سینمای فعلی در شان تاریخ صد ساله سینما نیست. البته گزارشی مبنی بر طرح جدیدی برای توسعه و بازسازی موزه به ما ارائه شده است.

حضور در راهپیمایی ۲۲ بهمن
نجفی همزمان با حضور در این راهپیمایی، در مراسم برافراشتن بلندترین پرچم جمهوری اسلامی ایران در باغ موزه دفاع مقدس نیز حضور یافت و به پرچم ادای احترام کرد.

بازدید شهردار تهران از مجموعه فرهنگی ورزشی قمر بنی هاشم(ع)
در ۱۲ اسفندماه شهردار تهران در مجموعه فرهنگی ورزشی قمربنی هاشم(ع) منطقه ۲۰ از لزوم تجهیز و در دسترس بودن دیگر مراکز ورزشی شهر تهران برای جانبازان و معلولان خبر داد.

دو برنامه در برج میلاد با حاشیه و بی حاشیه
در اسنفدماه دو حضور نجفی در برنامه های برج میلاد برای وی خوش یمن نبود. در اولین برنامه مربوط به روز زن حضور وی در جشن زنان شهرداری با حاشیه رقص دختران همراه بود که انتقادات بسیاری به همراه داشت. اما در برنامه دوم آیین رونمایی از تندیس  هاشمی رفسنجانی در برج میلاد با حضور اعضای بیت مرحوم هاشمی، اعضای شورای شهر، شهردار و معاونان شهردار تهران همراه بود. رونمایی که در ۲۱ اسفند رقم خورد و دو روز بعد از آن نیز خبر استعفای نجفی روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.

اما در کنار تمامی این اقدامات و فعالیت های نجفی در بحث فرهنگی و اجتماعی که بیشتر به بازدیدها و سخنرانی ها اختصاص یافته، در بحث رسیدگی به آسیب های اجتماعی گزارش خاصی از شهرداری وجود ندارد ولی در این زمینه رضا قدیمی که در اواخر اسفندماه مراسم تودیعش برگزار شد در آن مراسم و همچنین در مصاحبه با خبرگزاری فارس از بی توجهی شهرداری و اعضای شورای شهر به موضوع آسیب های اجتماعی، حمایت از کودکان کار، ساماندهی معتادان متجاهر و رها یافته، زنان آسیب پذیر و ... خبر داد.

نظر شما