شناسهٔ خبر: 144725 - سرویس اقتصاد
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا

پرونده دو شرکت بیمه روی میز سازمان خصوصی سازی

خصوصی سازی در حالی که گفته می‌شود بلوک ۱۷.۳۴ درصدی بیمه البرز به نام خصوصی سازی از یک جیب دولت به جیب دیگر انتقال یافته، فردا ۱۸.۸۴ درصد از سهام بیمه آسیا و ۱۱.۴۴ درصد از بیمه اتکایی امین روی میز سازمان خصوصی سازی قرار می‌گیرد.

به گزارش «نماینده»،در روزهای گذشته ۱۷.۳۲ درصد از سهام شرکت بیمه البرز توسط سازمان خصوصی‌سازی با هدف واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار شد، اما پس از این واگذاری خبرهای رسیده حاکی از این است که این شرکت بار دیگر به بخش دولتی واگذار شده. کنسرسیومی که این شرکت را خریده متشکل از سه نهاد است که یکی از آنها صندوق بازنشستگی تامین اجتماعی است و این یعنی سازمان خصوصی‌سازی سهم دولت را بار دیگر به دولت فروخته و هدف خصوصی‌سازی به معنی واقعی میسر نشده است.

فردا نیز ۱۸.۷۴ درصد از سهام شرکت بیمه آسیا در بورس عرضه می‌شود. تعداد سهام قابل عرضه ۴۳۳ میلیون و ۳۹۷ هزار و ۸۴۲ سهم است. فروشنده این سهم سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از دولت است و خریدار باید ۳۰ درصد قیمت بلوک ۱۸.۸۴ درصدی را نقدا پرداخت کند.

قیمت پایه هر سهم بیمه آسیا برای عرضه بلوکی در بورس تهران معادل قیمت بسته شدن روز قبل (یعنی امروز) به علاوه ۲۰  درصد است به شرط آنکه قیمت آن از ۱۹۲ تومان کمتر نشود.

علاوه بر این شرکت فردا بلوک ۱۱.۴۴ درصدی شرکت بیمه اتکایی امین در بازار دوم فرابورس عرضه خواهد شد. فروشنده این سهم سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از شرکت سرمایه‌گذاری خارجی است. قیمت پایه هر سهم معادل قیمت بسته شدن روز قبل از عرضه یعنی امروز به علاوه ۲۰ درصد است به شرط اینکه قیمت آن از ۱۴۳۲ ریال کمتر نباشد.

خریداران این سهم‌ها ۲۰ روز کاری فرصت دارند تا حصه نقدی بلوکی که خریداری کرده‌اند را به حساب سازمان خصوصی‌سازی واریز کنند.

همچنین روز گذشته مجتمع صنعتی اسفراین و لوله گستر اسفراین بار دیگر توسط سازمان خصوصی‌سازی عرضه شد، اما این بار هم برای این دو بنگاه، مشتری حاضر به خریداری نشد. همچنین نبرد و لوله اهواز نیز روز گذشته قرار بود عرضه شود که عرضه آن لغو شد. گفته می‌شود در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ مجتمع صنعتی اسفراین و لوله گستر اسفراین بار دیگر برای واگذاری عرضه خواهند شد.

نظر شما